جایگاه فوتبال ملی در بازتعریف هویت ملی

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، رئیس پژوهشکده مردم شناسی گفت: جایگاه فوتبال ملی در بازتعریف هویت ملی در کنار آیین هایی مانند نوروز، یلدا، رمضان، محرم و ... آنچنان بالا است که همه گروه های اجتماعی سعی دارند در آن مشارکت داشته و در تولید معانی ملی مرتبط با فوتبال همکاری کنند.

جایگاه فوتبال ملی در بازتعریف هویت ملی

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نخستین نشست مشترک مردم شناسی فوتبال؛ فوتبال از ایران تا جهان در چارچوب همکاری های پژوهشکده مردم شناسی با خانه فرهنگ گیلان برگزار شد.

علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی در این نشست به بحث درباره کارکردهای فوتبال در ایران و جهان پرداخت.

او نخست فوتبال را به مثابه یک پدیده تام اجتماعی در مباحث و نظریه پردازی های علوم اجتماعی به بحث گذاشت و جایگاه آن را در کشورهایی مثل برزیل، آرژانتین، ژاپن، آفریقای جنوبی و کشورهای دیگر مورد بحث و گفت وگو قرار داد.

حسن زاده در ادامه به مرور فرهنگ هواداری فوتبال در ایران پرداخت و دوره های گفتمانی ظهور فرهنگ هواداری را مورد توجه قرار داد.

رئیس پژوهشکده مردم شناسی اضافه کرد: در آغاز، در جهان فرهنگ هواداری فوتبال امری پاتولوژیک تلقی می شد و گونه ای از انحراف از معیارها و استانداردهای فرهنگی بود، اما در گفتمان هایی که از دهه 80 شکل گرفت، فرهنگ هواداری فوتبال به عنوان بخشی از فرهنگ جوانان و شکلی از خرده فرهنگ ها مورد شناسایی قرار گرفت.

حسن زاده با بیان اینکه در ایران فرهنگ فوتبال یکی از مهم ترین چشم اندازهای فرهنگ جوانان را در بر می گیرد، شرح داد: جایگاه فوتبال ملی در بازتعریف هویت ملی در کنار آیین هایی مانند نوروز، یلدا، رمضان، محرم و ... آنچنان بالا است که همه گروه های اجتماعی سعی می کنند در آن مشارکت داشته و در تولید معانی ملی مرتبط با فوتبال همکاری کنند.

در تدوام نشست های مشترک پژوهشکده مردم شناسی با خانه فرهنگ گیلان، نشست هایی در زمینه معرفی آثار و پژوهش های اجرا شده در پژوهشکده مردم شناسی مرتبط با حوزه فرهنگی گیلان، نمایش فیلم های پژوهشکده مردم شناسی (علم آرزوها و آق قویون)، نقد کتاب، مردم شناسی مرگ و نمایشگاه عکس و عروسک در چارچوب برنامه ریزی ها در آینده برگزار خواهد شد.

منبع: میراث آریا

به "جایگاه فوتبال ملی در بازتعریف هویت ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگاه فوتبال ملی در بازتعریف هویت ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید