نگاهی به انتخاب کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، ایسنا/ این خبر پیرامون نگاهی به انتخاب کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی برای شما نگارش شده است.

نگاهی به انتخاب کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی

محمد شریف زارعی، فرماندار شهرستان کاشان اظهار کرد: کاشان که در سال 1397 در شورای ملی صنایع دستی به عنوان شهر ملی نساجی انتخاب شده بود، سال جاری با نظر شورای دنیای نساجی به عنوان شهر دنیای نساجی سنتی به ثبت رسید.

وی اضافه کرد: پس از دو مرحله ملاقات رئیس و اعضای شورای دنیای صنایع دستی از کاشان، گزارش پرونده ثبت کاشان به عنوان شهر دنیای نساجی برای متخصصان این حوزه در آمریکا، اروپا، آفریقا و آسیا ارسال شد و پس از طی این روند، سند کاشان به عنوان شهر دنیای نساجی سنتی صادر شد.

وی توضیح داد: براساس منابع مکتوب، در سده یازدهم هجری قمری 8 هزار کارگاه بافندگی و 250 کارگاه ابریشم بافی در کاشان فعال بوده است.

رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان کاشان گفت: بنا به پژوهش های انجام شده، بافت منسوجات سنتی منطقه فرهنگی کاشان منحصر بفرد است و طراحی نقوش و شیوه بافت منسوجات این منطقه در هیچ جای دیگر ایران دیده نمی گردد.

زارعی گفت: دریافت 87 نشان ملی و دنیای به وسیله هنرمندان رشته های زری بافی، مخمل بافی، شعربافی، زیلوبافی، سفالگری و ثبت شهر دنیای نساجی سنتی، کاشان را در حوزه منسوجات سنتی به شهری منحصر بفرد تبدیل نموده است.

احمد دانایی نیا، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان نیز بیان نمود: کاشان چهارمین عنوان دنیای را به نام خود ثبت کرد که نگهداری از این داشته مهم به یک وظیفه همگانی تبدیل شده و این خود شروع راهی بزرگ است.

وی اظهار کرد: فعالیت بیش از 30 کارگاه تولیدی مرتبط با نساجی سنتی و اشتغال مستقیم بیش از 100 هنرمند در رشته های مختلف و مرتبط با نساجی سنتی را باید نشان دهنده دیرینگی این هنر در منطقه کاشان و پویایی شهرستان در این حوزه دانست.

دانایی نیا اضافه کرد: مخمل بافی، شعربافی، مهارت بافت فرش، قالی بافی، زیلوبافی، گیوه بافی، رنگرزی سنتی و مهارت بافت فرش جوشقان از جمله آثار ثبت شده در لیست میراث ناملموس کشور مرتبط با نساجی سنتی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان تأکید کرد: وجود بیش از 1700 اثر تاریخی شناسایی شده، بالغ بر 340 اثر در لیست میراث ملی، حدود 45 اثر ثبت شده در حوزه میراث فرهنگی ناملموس و 3 اثر ثبت شده در لیست میراث دنیای شامل باغ فین، مهارتهای سنتی در بافت فرش کاشان و آئین سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال، منطقه کاشان را در جغرافیای تاریخی فرهنگی کشور و دنیا شاخص نموده است.

منبع: همگردی

به "نگاهی به انتخاب کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به انتخاب کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید