همه چیز در خصوص دسر پاولووا، زیباترین و باشکوه ترین دسر جهان!

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، دسر پاولووا | Pavlova Dessert

دسر پاوولوا محبوب ترین و مشهورترین دسر در نیوزلند و استرالیا و یکی از شاهانه ترین دسرهای دنیاست. در واقع بین این دو کشور بر سر مالکیت این دسر بحث و اختلاف نظر وجود دارد و هرکدام می خواهند این دسر زیبا را از آن خود نمایند. دسر پاولووا بسیار خوشمزه است و به علت ظاهر زیبایی که دارد در جشن های خاص و مراسم ازدواج و مانند آن سرو می گردد. صرف نظر از اولین کشوری که این دسر را تهیه نموده جالب است بدانید که این دسر از پایکوبی باله الهام گرفته شده است و سعی شده حرکات زیبای باله در ظاهر این دسر هم نمایان باشد. با خبرنگاران همراه باشید تا با هم تاریخچه دسر پاولووا را آنالیز کنیم.

همه چیز در خصوص دسر پاولووا، زیباترین و باشکوه ترین دسر جهان!

تاریخچه دسر پاولووا

امروزه دسر پاوولوا شهرتی جهانی دارد و به علت ظاهر باشکوه و شاهانه اش در مراسم های ویژه مثل عروسی، تولد و جشن های ملی سرو می گردد. شاید نسل های تازه به ذهنشان هم خطور نکند که ریشه نامگذاری این دسر چیست، اما باید بدانید که تاریخچه ساخت و اختراع این دسر خوشمزه داستان جالبی دارد.

در واقع، دسر پاولووا به افتخار هنرمندی مشهور و اسطوره ای به نام آنا پاولووا ساخته شده است. البته در خصوص اینکه کدام کشور اولین بار این دسر را تهیه نموده اند بحث و حدس هایی وجود دارد. تا همین چند سال پیش تصور می شد که این دسر اولین بار در سال 1926 و به افتخار بالرین افسانه ای و مشهور آن موقع، آنا پاولووا تهیه شده است. آنا پاولووا در دوران خودش شهرتی جهانی داشت و مراسم های تقدیر مختلفی در سرتاسر جهان به افتخارش برگزار می شد. هنگامی که قرار بود آنا پاولووا در تور دور جهانیش به نیوزلند و استرالیا سفر کند سرآشپزهای ماهر تصمیم گرفتند با الهام از پایکوبی باله دسری زیبا و باشکوه بسازند.

البته تحقیقات تازهترین که صورت گرفته نشان می دهد که قبل از این تاریخ هم دسرهایی مشابه دسر پاولووا در کشورهای مختلف جهان سرو می شده است. با این حال، در سال 1926 بود که دسری به این سبک و سیاق به نام بالرین مشهور نامگذاری شد. تحقیقات نشان می دهد که از سال 1926 به بعد بیش از 50 غذا به نام پاولووا نامگذاری شده اند!

اولین دسر پاولووا با تزئین توت فرنگی ساخته شد و این رسپی به عنوان طرز تهیه اصلی این دسر به شمار میرود. با این حال از میوه های مختلف می توان برای تزئین آن استفاده کرد. این دسر سفید رنگ و پف دار که بر پایه مرنگ ساخته شده با میوه های رنگارنگ و زیبای تابستانی تزئین می گردد و جلوه ای بسیار باشکوه و زیبا دارد. صد البته که طعم این دسر هم به میزان ظاهرش دلچسب و خوشایند است و به همین علت به یکی از محبوب ترین دسرهای جهان تبدیل شده است.

پاولووا چطور تهیه می گردد؟

دسر پفدار و سفید پاولووا که ما را شبیه به لباس سفید و توری باله می اندازد بر پایه شیرینی مرنگ تهیه می گردد. سفیده تخم مرغ را آنقدر می زنند تا کاملا پف کند، سپس با شکر، آبلیمو، آرد ذرت و گاهی طعم دهنده هایی مثل وانیل ترکیب می نمایند. قسمت مهم در تهیه دسر پاولووا شکل دادن به آن است. مرنگ را با هنرمندی هرچه تمام تر فرم می دهند تا شبیه به دسری موزون و پایکوبیان بگردد. بعد این دسر را داخل فر قرار می دهند و به حدی می پزند که پوسته بیرونی مرنگ برشته و ترد گردد و رنگش کمی تیره شگردد، اما داخلش همچنان نرم و گرم و کرمدار به جای مانده باشد. وقتی می خواهید این دسر را بخورید پوسته ترد بیرونی می شکند و محتوای کرم دار داخل مثل مارشمالوی آب شده بیرون می ریزد. در کشورهایی که در نیمکره جنوبی قرار دارند دسر پاولووا شیرینی مخصوص مراسم کریسمس به شمار میرود. از آنجا که در این کشورها کریسمس در فصل تابستان اتفاق می افتد این دسر با رنگ سفید و ظاهر پفدارش می تواند تداعی نماینده برف و زمستان باشد!

امروزه دسر پاولووا را به شکل های مختلف تهیه می نمایند و هم به صورت شیرینی ها کوچک و هم به صورت کیک های چندلایه ساخته می گردد. ترکیب سفیدی لایه های مرنگ با رنگ قرمز و نارنجی و زرد میوه های تابستانی ترکیبی بسیار زیبا و هوس برانگیز به وجود می آورد. به همین علت است که این دسر را گاهی به صورت کیک چند طبقه تهیه می نمایند و روی آن را با انواع میوه های تابستانی اشتهابرانگیز مثل توت فرنگی، آلبالو، گیلاس، زردآلود و … می پوشانند و در آخر مربا یا شهد روی آن می ریزند تا ظاهری زیباتر داشته باشد. حتی گاهی با اضافه کردن کمی پودر کاکائو لایه های رنگی مرنگ تهیه می نمایند و کیکی چند لایه و رنگی رنگی به وجود می آورند که ظاهری بسیار زیباتر پیدا می نماید. چیزی که در تهیه دسر پاولووا اهمیت بیشتری دارد ذوق و سلیقه و خلاقیت سرآشپز است و هر کس با هنرمندی و ابتکاری که دارد دسری زیبا و باشکوه به وجود می آورد.

رکورد بزرگ ترین دسر پاولووا

همان طور که گفتیم در خصوص خاستگاه این دسر بحث وجود دارد و دو کشور نیوزلند و استرالیا ادعای مالکیت آن را دارند. با این حال، اسناد و مدارک نشان می دهد که احتمالا نیوزلند اولین کشوری بوده که این دسر را تهیه نموده است. به همین مناسبت، موزه ملی نیوزلند در اولین سالگرد تاسیسش در سال 1999 بزرگ ترین دسر پاولووا در جهان را به وجود آورد. مراسم رونمایی از این دسر بزرگ در حضور نخست وزیر وقت نیوزلند انجام شد. بعدها این رکورد به وسیله دانشجویان دانشکده فنی در سال 2005 شکسته شد و این دانشجویان پیروز شدند دسری بزرگ تر بپزند. دسر پاولووایی که آن ها درست کردند 64 متر طول داشت در حالیکه طول دسر موزه ملی تنها 45 متر بود. ظاهرا رقابت بر سر فراوری بزرگ ترین دسر پاوولوا در نیوزلند بسیار داغ است. در سال 2010 سرآشپزی مشهور به نام آرون کمپبل دسری غول پیکر به مساحت 50 متر مربع تهیه کرد و آن را در کلیسای جامع شهر کرایست چرچ نیوزلند به نمایش گذاشت.

منبع: goodfood.com.au

منبع: الی گشت

به "همه چیز در خصوص دسر پاولووا، زیباترین و باشکوه ترین دسر جهان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز در خصوص دسر پاولووا، زیباترین و باشکوه ترین دسر جهان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید