آیا چت جی پی تی می تواند بازی بسازد؟

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، با اسکرول در توییتر و پرسه زدن در محافل مربوط به هوش مصنوعی در ماه های اخیر، با ادعاهای گنده ای روبه رو شدم. چند روز بعد از اینکه OpenAI از مدل هوش مصنوعی جی پی تی 4 خود پرده داشت، این ادعاها آتش شان تندتر شد - در رشته توییت های مختلف پشت سر هم ملتْ ادعا می نمایند چت جی پی تی می تواند بازی بسازد. هوش مصنوعی ای چنان پیشرفته که بتواند خودش یک بازی را برنامه نویسی کند و مردم هم بازی اش نمایند یا یک سناریوی علمی تخیلی است یا مال آینده ای خیلی دور. اما در واقع، بازی سازان و مشتاقان آن همین الانش هم مدت هاست که همواره از هوش مصنوعی در بازی هایشان استفاده می نمایند.

آیا چت جی پی تی می تواند بازی بسازد؟

توسعه دهندگان و دوستداران هوش مصنوعی تا به امروز از چت جی پی تی برای بازسازی بازی های کلاسیکی مثل Pong، Tetris و Snake استفاده نموده اند. بعلاوه، یا برای کدنویسی بازی هایشان یا فراوری دیالوگ و ایده های داستانی برای نقش آفرینی های متن محور استفاده نموده اند. برای ترکیب همه اینها با هم، اخیرا کسی از این هوش مصنوعی درخواست نموده تا بازی Pokemon Emerald که برای گیم بوی ادونس منتشر شده بود را به یک بازی ادونچر متنی تبدیل کند. برخی از استودیوهای بازی سازی طراز اول/AAA هم دنبال راه هایی می گردند تا این ابزار پیشرفته را در بازی شان ادغام کند تا در بازی هایشان دیالوگ کاراکترها را بدون دخالت انسان بنویسد.

برای برخی ، تاثیر چت جی پی تی آنقدری بزرگ هست که بتواند چهره جهان را تغییر دهد؛ عده ای اما از این بابت چندان مطمئن نیستند، به زیربنای قضیه نگاه می نمایند و برایشان اندازه توانایی های این تکنولوژی جای سوال دارد. چت بات ها و هوش مصنوعی ها مدت زیادی است که حضور دارند، و شکی نیست که نمونه اخیر ساخته OpenAI هم مهم است. اما تاثیر واقعی اش فعلا معلوم نیست و باید صبر کرد و دید، علی رغم اینکه هیاهو و سروصداها پیرامون آن در اخبار و شبکه های اجتماعی فراوان است. بیایید یک قدم عقب برداشته و قضیه را بشکافیم و ببینیم این تکنولوژی چگونه کار می نماید، تا به فهم خود چت جی پی تی برسیم و اینکه در حال حاضر - و آینده - چگونه از آن در بازی های ویدئویی استفاده می گردد و خواهد شد.

چت جی پی تی چیست؟

چت جی پی تی یک چت بات متصل به هوش مصنوعی است که به وسیله OpenAI در نوامبر 2022 منتشر شد. نسخه کاربرپسندتر همان جی پی تی است، که سازندگانش نامش را گذاشته بودند مدل بزرگ چندوجهی/Large Multimodal Model گذاشته بودند. جی پی تی، در چهارمین نسخه خود (جی پی تی 4)، الگوهای درون داده ها را پیدا نموده و سپس آن را در قالب یک زبان طبیعی یا کد بیان می نماید؛ آن بخش چندوجهی هم منظورش این است که جی پی تی 4 می تواند متون، اصوات، تصاویر و غیره را درک کند. (هوش مصنوعی های قدیمی تنها یک نوع داده را می توانستند درک نمایند). چت جی پی تی از این نظر پیشگام است چون نه تنها از حجم بزرگ داده هایی که واردش می گردد، بلکه از واکنشی هم که کاربر انسانی به او دارد، می آموزد. بنابراین، طبق گفته خود سازندگانش با معیارهای حرفه ای و آکادمیک که بسنجیم، عملکرد آن مشابه انسان هاست. البته همین سازندگان متفق القول اند که جی پی تی 4 در خیلی از سناریوهای جهانی واقعی قابلیت شان ضعیف تر از انسان است.

می توانید در مرورگرتان به رایگان به چت جی پی تی وصل شوید، اما مدل نو آن یعنی جی پی تی 4 تنها برای مشتریانی که حاضرند ماهی 20 دلار بپردازند قابل دسترس است. در پایین وب سایت کادری هست که می توانید متن را واردش کنید. مثلا اگر می خواهید چت جی پی تی برای تان خاتمه سریال بازی تاج و تخت را بازنویسی کند، آنجا همان کادری است که باید درخواست خود را ثبت کنید. یا، اگر می خواهید برای شما یک موضوع پیچیده را شرح دهید، باز هم می توانید از همان کادر بهره ببرید.

از چت جی پی تی پرسیدم نحوه کارش چگونه است و این متن را فراوری کرد:

اگر جوابی که چت جی پی تی بهتان می دهد مفهوم نیست یا می خواهید کمی در جوابش تغییر ایجاد کنید، می توانید بعد از اینکه جواب اول را ارسال کرد دوباره همان سوال را وارد کنید. چت جی پی تی آنچه قبلا نوشته بود را به یاد دارد. در کوشش دوم، از جت چی پی تی خواستم خودش را در یک پاراگراف برای من طوری شرح دهد که گویی برای یک بچه پنج ساله شرح می دهد. و این متنی است که فراوری کرد:

آن سوی دیگر جواب های چت جی پی تی این است که امکان دارد این هوش مصنوعی جواب های نادرستی فراوری کند، که به قول OpenAI یعنی دستورالعمل های آسیب زا یا محتوایی که سوگیری دارد ارائه دهد. و همه آنچه از رویدادهای جهان می داند هم تا سال 2021 است چون داده های سال های آینده وارد این هوش مصنوعی نشده است.

اگر می خواهید با چت جی پی تی بازی بسازید، فرآیندش فرقی با چیزی که توصیفش رفت ندارد: در کادر درخواست تان را می نویسید و چت جی پی تی هم بهتان جواب می دهد.

آیا چت جی پی تی و هوش مصنوعی می توانند واقعا بازی بسازند؟

چت جی پی تی می تواند برای یک بازی ویدئویی کد بنویسد، اما خود آن بازی را نمی توان در چت جی پی تی اجرا کرد. برای مثال، عمار رشی/Ammaar Reshi، از دوستداران پروپاقرص هوش مصنوعی، با یاری جی پی تی 4 کدی برای بازی Snake فراوری کرد. دقیق تر بگوییم، رشی از هوش مصنوعی خواست کدهایی به زبان HTML، CSS و جاوااسکریپت که برای اجرای این بازی احتیاج هستند را بنویسد. چت بات هم همه را نوشت و رشی فقط کافی بود آنها را در برنامه لازم کپی نموده و اجرایش کند. رشی گفت بازی آنطوری که لازم بود کار نمی کرد، اما چت جی پی تی در جواب های بعدی اش بر کدها تغییر اعمال کرد (به اضافه شرحات و دلایل) و اینگونه مشکل حل شد.

او بعدا از این مدل برای فراوری کدهای ورژنی از بازی SkyRoads که در سال 1993 منتشر شده بود استفاده کرد. مشابها، ژاوی لوپز/Javi Lopez، یکی دیگر از علاقه مندان هوش مصنوعی، با یاری چت جی پی تی توانست کدی برای اجرای دووم به دست بیاورد (البته فقط در حد اجرا، نه در حد اینکه بتوان کامل آن را بازی کرد).

چت جی پی تی لزوما خود بازی را نمی سازد، بلکه کدی که برای ساخت آن ضروری است را می نویسد. این بازی ها البته در مقایسه با بازی های مدرن کدهای نسبتا ساده و کوتاهی دارد، اما هنوز هم بازی ویدئویی حساب می شوند. وقتی از چت جی پی تی می خواهید کد فلان بازی ای که همین الان هم موجود است را بنویسد باید به یاد داشته باشید که چت جی پی تی با آن بازی آشنایی داشته باشد [و هر بازی گمنام و ناآشنایی را نمی توان با این هوش مصنوعی فراوری کرد].

البته چت جی پی تی با بازی های خیلی زیادی آشناست، که شامل بازی نام برده Pokemon Emerald هم می گردد. در این مورد، چت جی پی تی اینطور نبود که واقعا کدهای آن بازی را بنویسد؛ صرفا با توجه به دانشی که از قبل از پوکمون داشت یک چیزی سرهم کرد، مشابه وقتی یک ادونچر متنی به متنی که بازیکن در آن می نویسند واکنش نشان می دهد. دن دانگوند/Dan Dangond، که این آزمایش را انجام داده، به سایت پالیگان گفت برترین مثال برای درک قضیه اینه که تصور کنید به دوست تون بگید وانمود کنه Pokemon Emerald هستش. البته وانمود اون تا جایی خوبه که خاطرات و دانشی که از اون بازی داره دقیق باشه. و به نظر میاد چت جی پی تی دانش خیلی زیادی از طیف وسیعی از بازی ها داره.

دیگران از چت جی پی تی برای ساخت بازی های نو هم استفاده نموده اند، خصوصا برای دیالوگ نویسی برای بازی هایشان. مثلا در شبیه ساز دوست یابی Love in the Classroom، همانطور که در گزارش سایت Inverse درباره این بازی می خوانیم، از چت جی پی تی استفاده شده و کاراکترها به یاری آن می توانند بی شمار دیالوگ فراوری نمایند. دیگرانی هم از این چت بات برای ایده پردازی یا مشاوره برای بازی سازی استفاده نموده اند. یکی از مادسازان هم با یاری این هوش مصنوعی توانسته کاری کند تا NPCهای درون بازی Mount & Blade 2: Bannerlord دیالوگ هایشان واقع گرایانه و کمتر تکراری باشد. به علاوه، محدودیت هایی بر این سیستم اعمال نموده تا کاراکترها به نقشی که در دیالوگ ها ایفا می نمایند احترام بگذارند [چراکه اگر محدودیتی نباشد ممکن است کاراکترهای دیالوگ های بی ربط بگویند یا چیزهایی که در قرون وسطایی که بازی در آن جریان دارد هنوز اتفاق نیافتاده].

بعلاوه با رابط کاربری چت جی پی تی می توان بازی های ادونچر متنی انجام داد و جهان و قوانینش را معین کرد. مثل این می ماند که دانجنز اند دراگونز را آنلاین با خودتان بازی کنید و دانجن مستر هم نه یک انسان بلکه هوش مصنوعی باشد. مدیرعامل شرکت Beamable، جان ردوف/Jon Radoff، با این چت بات توانست فرمانی برای بازی ادونچر فانتزی اش بسازد که همه استانداردها را برای فرمان، اینونتوری و نقشه رعایت نموده است. او گفت با چت جی پی تی توانست قوانین و محدودیت هایی را اعمال کند که حتی خود AI Dungeon (هوش مصنوعی ای که منحصرا برای ساخت بازی های متنی دانجن محور ساخته شده) هم نمی توانست بکند.

آیا استودیوی بزرگی هم هست که از اینها استفاده کند؟

هوش مصنوعی بخش اساسی بازی های ویدئویی است. شخصیت های غیرقابل بازی/NPC با هوش مصنوعی کنترل می شوند و با آن به کارهای بازیکن واکنش نشان می دهند؛ از هوش مصنوعی هم برای شخصیت های همراه (مثل الی در لست آو آس) استفاده می گردد و هم دشمنان (مثلا دوباره در لست آو آس، دشمن های اینفکتد). برخی از بازی های چندنفره هم از هوش مصنوعی بسیار استفاده می نمایند، تا جایی که مبارزه علیه بات ها مثل مبارزه علیه انسان ها باشد. فراوری تصادفی جهان ها/Procedural Generation هم با یاری همین تکنولوژی انجام می گردد. واچ داگز لژیون و ماینکرفت مشت نمونه خروار هستند.

اما اگر صحبت بر سر صرفا جی پی تی 4 و چت جی پی تی باشد، فعلا زیادی بوی نویی می دهند و هنوز در بازی های طراز اول/AAA استفاده نشده اند. اما برخی از استودیوهای بزرگ قصد دارند از تکنولوژی های مشابه استفاده نمایند. مثلا نت ایز/NetEase در فوریه سال جاری اظهار داشت می خواهد برای بازی چینی Nishuihan در سبک MMO یک مدل شبیه چت جی پی تی بسازد تا بازیکنان بتوانند آزادانه با کاراکترهای درون بازی چت نمایند (گزارش کامل تر در خبرگزاری صبحگاهی جنوب چین). نت ایز بعلاوه اعلام می خواهد در بازی های بیشتری از هوش مصنوعی های مکالمه محور استفاده کند تا محتوا و ماموریت آنها را متحول و متنوع کند.

اخیرا هم یوبی سافت از یک ابزار هوش مصنوعی مولدی در کنفرانسی در GDC 2023 در ماه مارس پرده برداشت و در مقاله بلاگی دیگری بیشتر در این مورد شرح داد. نام این ابزار گوست رایتر/Ghostwriter است و، به گفته یوبی سافت، صرفا به نویسندگان بازی های ویدئویی یاری می نماید نه آنکه جایگزین شان گردد. رکسانه بارث/Roxane Barth از یوبی سافت درباره ابزاری که یکی از اعضای تیم تحقیق و توسعه آنها یعنی بن سوآنسون/Ben Swanson ساخته این چنین می گوید: گوست رایتر پیش نویسی از نمودار دیالوگ های دم دستی ای که قراره گفته بشه رو می سازه - عبارات یا اصواتی که NPCها سر بزنگاه باید بگن - بنابراین وقت نویسنده ها آزاد می شه تا روایت رو در جاهای دیگه ای صیقل و پیشرفت بدن. پس وقتی یک کاراکتر ساخته شد، گوست رایتر بر اساس احتیاجهایی که برایش تعریف شده نموداری از دیالوگ هایی که می تواند بیان کند را خودبه خود می نویسد، و نویسنده باید صرفا آنها را برداشته و ویرایش کند. یوبی سافت هنوز اعلام ننموده کدام پروژه، یا آیا پروژه های فعلی، از این ابزار استفاده می نمایند.

آیا این ابزاری است که نویسندگان هم می خواهند؟ یوبی سافت می گوید بله - در مقاله که در بلاگ خود منتشر نموده می نویسد این نتیجه گفت وگو با طراحان روایت است که آن را معضل می دانند. و بن (سوانسون) هم این معضل را شناسایی کرد و گفت می تواند با یک ابزار هوش مصنوعی حل گردد. اما بعد از سخنرانی سوانسون در GDC واکنش های سریع و ناهمگونی در شبکه های اجتماعی به او نشان دادند. برای برخی، این ابزار بسیار خلاقانه است چون خطوط دیالوگ ساده ای که مردم اغلب در بازی ها می شنوند به هوش مصنوعی سپرده می گردد و ارزش شان هم بیش ازاین نیست. عده ای اما نگرناند تکنولوژی اینگونه مشاغل آنها که سطح پایین تری دارند از بین می رود؛ نویسندگان غیرارشد به هرحال کارشان گاهی نوشتن همین دیالوگ هاست.

ابزارهایی مثل چت جی پی تی و گوست رایتر روی نحوه ساخت بازی های ویدئویی اثر خواهند گذاشت، اما هنوز اجماع کلی ای بر سر اینکه این تاثیرات چگونه خواهند بود وجود ندارد.

چرا چت بات های هوش مصنوعی محور حالا محبوب شده اند؟

این چت بات ها البته خیلی، خیلی وقت پیش محبوب بودند. برنامه ای به نام الیزا که در سال 1966 منتشر شد، اگر نه اولین ولی یکی از اولین چت بات های جهان شناخته می گردد. طوری برنامه نویسی شد تا مثل یک روان کاو عمل کند، و در دوره خودش هم، طبق گزارش CNN، باورپذیر بود. (حتی یک بازی ویدئویی هم با الهام از آن با همان نام Eliza به وسیله استودیوی Zachtronics ساخته شده است).

مایکروسافت هم یک چت بات بدنام برای توییتر به نام تی/Tay ساخته بود، که احتمالا تا ابد این داغ بر پیشانی اش خواهد ماند که در ظرف یک روز به یک آشغال نژادپرست تبدیل شد. تی با هدف پروژه ای در ماشین لرنینگ طراحی شده بود که با یاری داده هایی که انسان واردش می کرد یاد می گرفت، و انسان ها هم در اینکه کاری نمایند تا این هوش مصنوعی عین طوطی الفاظ نژادپرستانه تکرار کند سنگ تمام گذاشتند - درسی مهم در باب خطرات این پروژه ها. به ما یادآوری می نماید که هوش مصنوعی ها حاصل و دست آموز انسان هایی با سوگیری ها و تعصبات مختلف اند و در نتیجه همان سوگیری ها را بازفراوری خواهند کرد.

مدل های زبانی جی پی تی ساخته OpenAI از طرف های 2018 به این ور وجود داشته اند (تاریخ عرضه اول جی پی تی). سازندگان هم از آن موقع تا به امروز روی ارتقای این مدل کار نموده اند و از جی پی تی 2 در 2019 به جی پی تی 3 در 2020 رسیدیم. اینکه چت جی پی تی اینقدر سروصدا کرد به خاطر این بود که تعامل با جی پی تی 3 ساده تر شد. و علت دیگری که اینقدر فوری روی مردم اثر گذاشت این بود که طوری می نوشت که بسیار طبیعی و مشابه مکالمات جهانی واقعی بود (ولو اینکه تکنولوژی آن صرفا از الگوریتم ها برای نظام بخشی به جواب هایش استفاده می نماید). جی پی تی 4 هم اوایل مارس عرضه شد و قابلیت های چت جی پی تی را بیش از پیش افزایش داد.

خلاصه بگوییم، چت جی پی تیْ هنوز دهانش بوی شیر می دهد، و خیلی از مردم - حتی آدم های غیرفنی - برای اولین بار است که با یک مدل جی پی تی دارند ور می روند و آزمایش اش می نمایند. چند کمپانی دیگر مثل مایکروسافت هم می خواهند ابزارهایی که رقیب چت جی پی تی گردد بسازند.

آیا هوش مصنوعی می تواند در آینده جایگزین بازی سازان گردد؟

خیر. اول از همه، چت جی پی تی نمی تواند بدون ورودی هایی که انسان به او می دهد کاری انجام دهد. بنابراین به انسان احتیاج است تا وظیفه آن را تعیین کند، خواه برای فراوری ایده باشد، یا کد، یا دیالوگ، یا هر چیز خلاقانه دیگر. آنقدری هم پیشرفته نیست که این کارها را بی نقص انجام دهد. تیتر اخباری که اعلام می نماید هوش مصنوعی جایگزین مهندسین و توسعه دهندگان و هنرمندان و نویسندگان خواهد شد اکثرا القای وحشت اند و اغراق درشان زیاد است.

در حال حاضر، چت جی پی تی در مرحله آزمایش است، و OpenAI هم ضعف های آن را لیست نموده. چت جی پی تی با اعتمادبه نفس خطا می نماید. همانطور که جنا بورل/Jenna Burrell، سرپرست تحقیق در موسسه Data & Society، در وب سایت Poynter شرح می دهد، چت جی پی تی قادر به کارهای فراوانی است اما در سطح مکفی هم نمی تواند تحقیق انجام دهد، واقعیت سنجی کند، یا کپی رایتینگ بنویسد [نوشتن جهت تبلیغ محصولات].

چت جی پی تی با یاری داده های موجود - با اینکه این داده ها شدیدا متنوع و فراوان اند - و استفاده از آنهاست که می تواند چیزی فراوری کند. قطعا هر از گاهی چیزهای نو هم فراوری می نماید، اما خروجی اش همواره وابسته به چیزی بیرونی است. البته مغز انسان برای خلاق بودن هم همینطوری فکر می نماید؛ تجارب و خاطرات ما بر اینکه چه خلق می کنیم تاثیر می گذراند. اما انسان ها قابلیتی ورای هوش مصنوعی های پیشرفته دارند، چون این خود ماییم که چیزی را خلق می کنیم [برعکس هوش مصنوعی هایی که دیگری باید به آنها بگوید]، و این قابلیت فعلا جایگزین شدنی نیست. انسان ها هنوز نتوانسته اند هوش مصنوعی ای بسازند که بدون راهنما یا دستور اولیه بتواند چیز نوی بسازد. برای همین است که همواره جلوی پای هوش مصنوعی ها محدودیتی هست که مقابل انسان ها نیست.

منبع: Polygon

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا چت جی پی تی می تواند بازی بسازد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا چت جی پی تی می تواند بازی بسازد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید