به این دلایل نگران فوتبال ایران باشید

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، آمار بسیار پایین گل زده در هفته هفتم (7 گل در 8 بازی) هشداری برای لیگ بیست و یکم بود و کیفیت فنی بازی ها را با علامت سؤال بزرگی روبه رو کرد.

به این دلایل نگران فوتبال ایران باشید

در دو هفته گذشته آمار گل زده بالاتر رفته و به ترتیب 15 و 21 گل زده شد، با این حال در بازی های هفته نهم ضعف هایی دیده شد که نمی توان از کنار آنها به سادگی گذشت و فقط به تعداد بالای گل زده دلخوش بود.

1- تکیه بیش از مقدار به ضربات ایستگاهی

هرچند میانگین گل زده در هر بازی به 6/2 رسید که عدد قابل قبولی است و افزایش قابل توجهی نسبت به دو هفته قبل را نشان می دهد، ولی 47 درصد آنها (10 گل از 21 گل) روی ضربات ایستگاهی زده شد. در بازی پر گل پرسپولیس - طرفدار (2-2) سه گل روی ضربات کرنر بود. استقلال هم دو گل از سه گلش به پیکان را به یاری ضربات ایستگاهی زد. در پر گل ترین بازی هفته بین مس رفسنجان و تراکتور (3-2) هم سه گل بازی نتیجه پنالتی، ضربه کاشته و کرنر بود. ضربات ایستگاهی راهکار خوبی برای باز کردن گره بازی ها است، ولی تکیه بیش از مقدار به آنها نشان می دهد که تیم ها با گذشت 9 هفته هنوز نقشه های هجومی مناسبی ندارند یا اینکه برای گل زدن حاضر به ریسک و حمله با نفرات زیاد نیستند. آمار بالای گل روی ضربات ایستگاهی در هفته نهم نشان می دهد که اگر در هفته های آینده این ضربات به نتیجه نرسد، احتمالاً دوباره شاهد کاهش شدید میانگین گل زده خواهیم بود.

2- ضعف دروازه بان ها

اشتباهات عجیب دروازه بان ها هم در بالا رفتن آمار گل زده این هفته بی تأثیر نبود. دروازه بان های مس رفسنجان و تراکتور اشتباهات بزرگی داشتند و نقش آنها در ثبت پرگل ترین بازی هفته محسوس بود. فایز الرشیدی، دروازه بان عمانی مس رفسنجان روی گل اول تراکتور جاگیری خیلی بدی داشت و خوش شانس بود که تیمش توانست دوباره به گل رجحان برسد. دروازه بان پیکان هم گل سوم را از زاویه بسته خورد. دروازه بان های لیگ در هفته های گذشته هم اشتباهات مهمی داشتند، از جمله گلی که رادوشویچ قبل از ترک ایران از مس رفسنجان خورد. در غیاب دروازه بان کروات، حامد لک هم نمایش چندان مطمئنی ندارد و پرسپولیس مجبور است که برای نیم فصل در پی یک دروازه بان ذخیره خوب باشد، ولی در غیاب دروازه بانان مطمئن و استاندارد باشگاه کار خیلی سختی برای پیدا کردن یک گزینه مطمئن دارد.

3- اشتباهات داوران

دربی 79 بدون حاشیه های داوری نبود و در خاتمه حساس ترین بازی هفته هشتم کارشناسان معتقد بودند که پنالتی استقلال اعلام نشده. بازی های هفته نهم هم با مسائل داوری همراه بود و بیشتر تیم ها نسبت به عملکرد قضات درون زمین معترض بودند. از قضا این اشتباهات هم یاری کرد که آمار گل زده این هفته بالا برود. جنجالی ترین بازی هفته نهم در استادیوم آزادی بود که گل دوم طرفدار از نگاه کارشناسان با دست زده شد. بعد از بازی و با بازبینی تصاویر تعیین شد که گل دوم پرسپولیس هم مشکوک به خطا است و کارشناسان اعتقاد به خطای رضا اسدی روی یکی از بازیکنان طرفدار داشتند.

مشابه چنین صحنه ای در اهواز هم دیده شد. روی کرنر نساجی یکی از بازیکنان این تیم در تیر یک روی بازیکن فولاد خطا کرد تا همبازی اش بتواند گل تساوی را بزند. چنین حرکتی در بسکتبال رایج است و اسکرین می نامند، ولی در فوتبال بستن راه حریف با هدف استفاده یار خودی خطایی واضح است و نادیده گرفتن آنها عجیب بود. برای لیگی که می خواهد به منابع درآمدی خودش تکیه کند و روی بازگشت طرفداران به استادیوم ها اصرار دارد، هر کدام از این موارد یک امتیاز منفی است. درآمدزایی و خودکفایی باشگاه ها تنها با کیفیت بالای بازی ها و جذب مخاطب معنی پیدا می نماید. دو مورد اول مسائل فنی است که مربیان باید به فکر رفع کردن شان باشند وگرنه دیر یا زود باشگاه ها مجبور خواهند شد دوباره سراغ مربیان خارجی بروند.

درباره اشتباهات داوری توپ در زمین فدراسیون فوتبال است و با بالا رفتن اشتباهات آشکار در هر بازی چاره ای جز استفاده از تکنولوژی های نو مثل VAR نیست. البته مسائل اقتصادی و تحریم دست فدراسیون را بسته است ولی اگر فوتبال ایران می خواهد از این پیچ عبور کند، باید دیر یا زود سراغ این فناوری برود.

*روزنامه نگار

منبع: ایران ورزشی

منبع: خبرگزاری پانا

به "به این دلایل نگران فوتبال ایران باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به این دلایل نگران فوتبال ایران باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید