تاخیر کوچ بهاره عشایر به ییلاقات

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: به علت شیوع ویروس کرونا و همچنین سردی هوا، به خصوص در ییلاقات خراسان شمالی، سال جاری کوچ بهاره نسبت به سال های گذشته دیرتر انجام شد.

تاخیر کوچ بهاره عشایر به ییلاقات

به گزارش خبرنگار از ، محمدرضا قلی پور مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی اضافه نمود: خانوار های عشایری در چند روز اخیر کوچ را از مناطق قشلاقی به سمت مناطق ییلاقی شروع نموده اند، اما اینکه شرایط آب و هوایی در مناطق ییلاقی آماده نشده و هنوز هوا در ارتفاعات سرد است مانع حضور این قشر برای تعلیف دام در عرصه های منابع طبیعی شده است.

قلی پور اضافه نمود: بعضی از خانوار ها در نزدیکی روستا ها در محل اسکان های خود، دامداری های سنتی دارند که در این ایام مورد استفاده قرار می گیرد.

او گفت: بعضی از خانوار های عشایری نیز که به صورت سنتی کوچ می نمایند، در این روز ها هنوز در مناطق میانبند به صورت موقت مستقر شده اند و دام های خود را از مراتع این مناطق تغذیه می نمایند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی طول زمان کوچ سنتی را حدود 45 روز مطرح نمود و اضافه نمود: خانوار های عشایری که به صورت مکانیزه کوچ نموده اند به اجبار باید دام های خود را به صورت دستی تغذیه نمایند.

او گفت: بعضی از خانوار های عشایری استان که فصل سرد سال را در مناطق قشلاقی استان مستقر شده بودند، به علت سرد بودن مناطق ییلاقی، هنوز سامانه ها خود در مناطق گرجهتی را ترک ننموده اند.

قلی پور اضافه نمود: این در حالی است که خانوار های عشایر در سال های گذشته در این زمان در مناطق ییلاقی مستقر شده بودند و برای تعلیف دام های خود از مراتع سرسبز ارتفاعات استفاده می کردند.

او گفت: عشایر کوچرو خراسان شمالی در چند روز اخیر برای در امان ماندن از آسیب های بیماری کرونا، کوچ بهاره خود را به صورت مکانیزه از مراتع قشلاقی به ییلاقات شروع نموده اند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: اگرچه قرار بود عشایر کوچ خود را تا اواخر اردیبهشت ماه به تاخیر بیندازند، اما به دلیل شرایط محیطی و مکان استقرار عشایر در استان گلستان، گرم شدن هوا و نامطلوب بودن مراتع، امکان ماندن بیشتر عشایر در مراتع گرجهتی وجود نداشت.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: در زمان کوچ توصیه ها و هشدار های لازم در مورد عدم توقف عشایر کوچنده در بین جهت و روستا های اطراف، هشدار هواشناسی، آموزش هایی برای پیشگیری از کرونا و توزیع اقلام کوچ و بهداشتی در بین خانوار های کوچنده برای مدیریت کوچ انجام می گردد تا عشایر به سلامت به مناطق ییلاقی خود برسند.

قلی پور اضافه نمود: ایل راه های خراسان شمالی از سه ایلراه اصلی تشکیل شده که ایل راه شمالی آن شامل جهت شمال شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، گیفان، راز و جرگان و مراوه تپه است.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی ظهار داشت: ایل راه جنوبی در جهت جنوب شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، اسفراین، جنوب بجنورد، قوری میدان و مراوه تپه است و ایل راه میانی از قوچان تا مانه و سملقان در اطراف رودخانه اترک و کالیمانی و مراوه تپه است.

عشایر کوچرو خراسان شمالی، زمستان را در مناطق گرجهتی مراوه تپه استان گلستان و مناطقی از جاجرم، راز و جرگلان و بجنورد به سر می برند و فصل ییلاق را در دامنه کوه های شاه دنیا، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد می گذرانند.

د

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تاخیر کوچ بهاره عشایر به ییلاقات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاخیر کوچ بهاره عشایر به ییلاقات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید