تاکید بر ضرورت استفاده از فضای ابری در نهمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، معاون توسعه راهکارهای سازمانی شرکت امیدتک در نهمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت گفت: امروزه فضای ابری احتیاج ضروری برای بانکداری باز و بانکداری دیجیتال محسوب می گردد.

تاکید بر ضرورت استفاده از فضای ابری در نهمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک

علی اکبر دهقان در این نمایشگاه مطرح نمود: تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت و توسعه است. در این بین صنعت بانکداری و سیستم های مدیریتی به علت حساسیت های بالای امنیتی معمولا از آن، جا می مانند. فضای ابری یا رایانش ابری به میدان آماده است تا در مسیر بانکداری الکترونیک ضمن تسریع امور بانکی و همراه کردن بانک ها با تکنولوژی روز دنیا، دغدغه امنیت آن ها را نیز پوشش دهد. ابر سروش به عنوان ابر خصوصی بانکداری دیجیتال بانک سپه و یکی از پرچم داران تکنولوژی بانکداری نوین در ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

معاون توسعه راهکارهای سازمانی شرکت امیدتک در نهمین نمایشگاه سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در تعریف و شفاف سازی فضای ابری و قابلیت های آن گفت: به مجموعه ای از سرورها در دیتاسنترهای مختلف که در سطح سازمان یا اینترنت توزیع شده و هدف مشترکی را دنبال می نمایند، فضای ابری گفته می گردد.

واژه ابر در تکنولوژی فضای ابری از آنجا نشات گرفت که ابرها شکل مشخصی ندارند و بر اساس شرایط تغییر می نمایند که نشان دهنده واکنش سریع به محیط است. بعلاوه ابرها از ذرات کوچکی تشکیل شده اند ولی در نهایت بسیار حجیم هستند که بحث قابلیت توسعه را مطرح می نمایند.

وی در ادامه اضافه نمود: در مقایسه ابرهای دنیای واقعی با سرورهای فضای ابری می توان گفت که مانند ابرهای فیزیکی سرور های فضای ابری هم شکل مشخصی ندارند و می توانند در دیتاسنترهای مختلف به اشکال مختلف حضور داشته باشند و همینطور اینکه از به هم پیوستن سرور های کوچکتر اما به تعداد نامحدود می توان ابری با حجم بسیار بزرگ تشکیل داد.

دهقان معماری فضای ابری را در 8 لایه تشریح کرد و گفت: معماری فضای ابری از frontend به عنوان بالاترین لایه آغاز شده و تا قسمت backend ادامه پیدا می نماید. این لایه ها از دستگاه کاربران که می تواند تلفن همراه یا لپ تاپ یا کامپیوترهای رومیزی باشد و بعلاوه به وسیله شبکه ارتباطی که می تواند اینترنت یا اینترانت باشد، آغاز شده و در لایه دوم به اپلیکیشن ها یا سامانه های کاربردی که به کاربر ارائه خدمت می نماید، می رسد.

این طراح و مجری معماری های سامانه های سازمانی و فضای ابری ادامه داد: پس از سامانه های کاربردی، سرویس های زیربنایی در لایه سوم قرار دارند که شامل دیتابیس ها و پلتفرم ها می شوند. لایه چهارم هسته هماهنگ نماینده است و در لایه پنجم فضای ذخیره سازی واقع شده است. در لایه ششم، زیرساخت مجازی واقع شده است که مسئول برقراری ارتباط با ماشین ها هستند. لایه هفتم، مبحث مدیریت ابر را به عهده دارد که با ابزارهای مختلفی مدیریت می گردد و امنیت بخش مهم این ابر است که در لایه هشتم قرار می گیرد .

دهقان درخصوص سرویس هایی که با استفاده از فضای ابری می توان ارائه کرد، بیان داشت: معمولاً سه نوع سرویس ابری با نام های saas ،paas ، iaas در فضای ابری ارائه می شوند. saas ها سامانه های کاربردی هستند که به کاربران ارائه می شوند، Pass ها سرویس هایی هستند که در اختیار برنامه نویسان قرار می گیرد و Iaas ها منابع قابل ارائه به سامانه ها هستند.

وی درباره سرویس تازهی که فضای ابری در اختیار بانکداری الکترونیک قرار داده است، مطرح نمود: سرویس تازه دیگری به نام baas یا banking as a service به این طبقه بندی اضافه شده که روی لایه بانکداری سنتی قرار می گیرد و سرویس های بانکی را به فین تک ها و شرکت های مالی ارائه می دهد. فین تک ها می توانند این سرویس ها را با هم تجمیع نموده و از تجمیع آنها ارزش تازهی در حوزه کاری خود خلق می نمایند. در واقع فضای baas احتیاج ضروری برای بانکداری باز و بانکداری دیجیتال محسوب می گردد.

علی اکبر دهقان در نمایشگاه بانکداری الکترونیک 1401 گفت: طبق استاندارد 4 مدل استقرار برای ابر وجود دارد، ابرهای عمومی که به وسیله اینترنت در دسترس همه قرار دارند، ابرهایی که درون شبکه خصوصی بانک ها یا شرکت ها هستند و از خارج این شبکه ها به این ابرها دسترسی امکانپذیر نیست. ابرهای اشتراکی که در یک سازمان یا بین چندین شرکت یا هولدینگ استقرار پیدا می نمایند و در نهایت ترکیب دو یا چند نوع ابر تشکیل یک ابر هایبریدی را می دهند.

وی در شرح مزایای فضای ابری اذعان کرد: چابکی، کاهش هزینه ها، صرفه جویی در زمان و تسریع در انجام امور، اعتماد پذیری، مقیاس پذیری، بهبود امنیت، توزیع پذیری و دسترسی پذیری از جمله مهم ترین مزایای استفاده از فضای ابری در صنایع الکترونیک است که در دنیای امروز صاحبان صنایع برای حفظ بقا و توسعه قابلیت های خود نمی توانند به راحتی از کنار آن عبور نمایند.

معاونت توسعه راهکارهای سازمانی شرکت امیدتک به مزایای فضای ابری در صنعت بانکداری اشاره نمود و گفت: در حال حاضر و بر اساس داده های تحقیقات معتبر بین المللی مشتری محوری 2%، نوآوری 17%، سازگاری بالای ابر با استاندارد های امنیت و زیرساخت 15%، ساده سازی زیرساخت های فناوری اطلاعات 42%، کاهش هزینه ها 20%، امکان اتصال به سایر سامانه های بانکی دنیای که در سطح ابر فعالیت می نمایند 4% از عوامل موثر حرکت بانک ها به سمت ابر را تشکیل می دهند. ساده سازی زیر ساخت و کاهش هزینه ها درصد بالایی از این عوامل را به خود اختصاص داده است که نشان دهنده اهمیت این موارد در صنعت بانکداری است.

طراح و مجری معماری های سامانه های سازمانی و فضای ابری از ابر سروش به عنوان ابزاری برای بسترسازی بانکداری نوین الکترونیک یاد کرد و گفت: ابر سروش بستری مناسب، نوین و کارا برای تحقق بانکداری دیجیتال و ارزش آفرینی در بانک سپه است که کاهش هزینه های فراوری و نگهداری سامانه ها و افزایش سرعت فراوری و استقرار سامانه ها و بهبود و ارتقا امنیت را در دستور کار خود دارد.

علی اکبر دهقان بعلاوه اضافه نمود: ابر سروش قابلیت استقرار به صورت خصوصی، عمومی، اشتراکی و ترکیبی را دارا است و امکان ارائه سرویس های خود را به صورت SAAS ،PAAS ،BAAS دارد.

وی در مورد نحوه استقرار ابر سروش بیان نمود: در ابر سروش استقرار سامانه های تازه بدون احتیاج به اختصاص سرور تازه و مجزا اتفاق می افتد و در کمترین زمان امکان و به سادگی چند کلیک راه اندازی و بهره برداری از سامانه های تازه وجود دارد.

دهقان بعلاوه به مزایای استفاده از این فضای ابری اشاره نمود و گفت: توسعه ظرفیت ابر سروش به راحتی چند کلیک ساده بوده و قابلیت تبدیل نوع ابر سروش از ابر خصوصی به سایر مدل های استقرار ابر وجود دارد. نگهداری از آن بسیار ساده بوده و قابلیت اجرای انواع اسکریپت های اتوماتیک مثل CI/CD را داراست .

معاونت توسعه راهکارهای سازمانی شرکت امیدتک سامانه های زیربنایی استفاده شده و معماری ابر سروش را چنین مطرح نمود: آراد (فریم ورک طراحی صفحات کاربری سامانه ها)، زریر (احراز هویت کاربران)، افرا (چارت سازمانی و پرسنلی بانک)، سانا (مدیریت فایل و مستندات ابر سروش) و ترنگ (مدیریت سرویس های ابر سروش) پنج سامانه زیربنایی ابر سروش هستند. با استفاده از آن ها، به همراه چندین سامانه opensource دیگر که در سطح دنیا معروف و مورد استفاده بسیاری از کاربران هستند، چارچوب و معماری کلی ابر سروش ابر خصوصی بانکداری دیجیتال بانک سپه را تشکیل داده ایم.

دهقان بیان نمود: تمام سامانه های مورد استفاده در ابر سروش در بستری به نام docker swarm قرار دارند که یکی از معتبر ترین پلتفرم های infrastructure as a service در دنیا است که در اینجا تمام فضای ابر سروش را مدیریت می نماید.

وی از سامانه های مستقر در ابر سروش سپه یاد کرد و گفت: فراوری محصولات و توسعه سامانه رسیدگی به تخلفات بانک سپه (اولین ماژول از سامانه جامع نظارت بانک سپه)، سامانه مدیریت پروژه های تحول آفرین (اولین سامانه بومی مدیریت پروژه پیشرفته بر اساس احتیاجمندی اداره تحول بانک سپه با بیش از 60 هزار پروژه در سطح کشور)، مدیریت خدمات اعتباری بانک سپه(ثبت و رسیدگی به درخواست های تسهیلات از مشتری تا شعبه) و سامانه اطلاعات مالی هلدینگ امید (تجمیع آمار و اطلاعات مالی سالانه شرکت های زیرمجموعه هلدینگ امید) در زمان حداکثر 3 ماه اتفاق می افتد. این پروژه ها با کمترین سرمایه انسانی و با تیم های حداکثر 2 نفره و با بهای تمام شده بسیار پایین انجام می گردد. همینطور استقرار سامانه ها در ابر سروش و به بهره برداری رسیدن آنها بدون احتیاج به تخصیص سرورهای مجزا برای هر سامانه و در کوتاهترین زمان ممکن برای استقرار یک سامانه در مدت حداکثر یک ساعت و با هزینه استقرار بسیار کمتر از شکل سنتی استقرار سامانه ها اتفاق می افتد.

علی اکبر دهقان در انتها به سامانه های در دست اجرای ابر سروش سپه اشاره نمود و گفت: سامانه رسیدگی به شکایات بانک سپه، سامانه بازرسی حضوری و غیرحضوری بانک سپه، سامانه شناسایی و مدیریت حساب های مازاد مشتریان بانک سپه، سامانه ابریشم (مدیریت ابزارهای پرداخت بانک سپه) و ده ها سامانه دیگر در انتظار فراوری هستند.

منبع: همشهری آنلاین

به "تاکید بر ضرورت استفاده از فضای ابری در نهمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید بر ضرورت استفاده از فضای ابری در نهمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید