قیمت گوشت واقعا چقدر است؟

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، قیمت گوشت گوسفندی و قیمت گوشت گاو در آخرین آمار های رسمی به ترتیب کیلویی 235 هزار و 544 تومان و 234 هزار و 344 تومان ذکر شده است. آمار ها به دی ماه سال جاری مربوط می شوند و الان در بازار عدد های دیگری حکمفرما هستند. برخی ها می گویند قیمت یک کیلو گوشت 500 هزار تومان است و برخی دیگر قیمت گوشت تنظیم بازاری را ملاک قرار می دهند. به نظر شما حقیقت چیست و قیمت گوشت واقعا چقدر است؟

قیمت گوشت واقعا چقدر است؟

شماره یک | قیمت گوشت گوسفندی خورشتی بدون استخوان به صورت بسته بندی در بازار از 500 هزار تومان عبور نموده است. اگر فروشنده ای ادعا داشته باشد گوشت خوب می فروشد، ممکن است قیمت گوشت گوسفندی خورشتی بدون استخوان را تا کیلویی 580 هزار تومان اعلا کند. برخی فروشگاه های پروتئینی که در خودشان را به عنوان برند مطرح نموده اند همین یک اندازه گوشت خورشتی بدون استخوان را با اضافه کردن قید ممتاز 744 هزار تومان می فروشند. در چنین فروشگاه هایی قیمت ها می توانند بیشتر چشمتان را بیازارند. مثلا در شعبه شریعتی برند زی خوراک، قیمت گوشت راسته مغز گوسفندی ممتاز، کیلویی یک میلیون و 150 هزار تومان قید شده است. در شرح محصول آورده اند مغز شده، بدون دمار، مناسب کباب و استیک و انواع غذا های ایرانی و فرنگی. اگر مشتری اراده کند حاضر هستند سفارش را به صورت خرد شده در بسته بندی بهداشتی تحویلش دهند. قیمت گوشت راسته گوسفندی بدون استخوان در این فروشگاه یک میلیون و 50 هزار تومان است. قیمت گوشت گوسفندی راسته با استخوان، ولی به 370 هزار تومان می رسد. ماهیچه گوسفندی را کیلویی 525 هزار تومان می فروشند. قیمت گوشت آبگوشتی با دنبه گوسفندی کیلویی 470 هزار تومان است. از جمله چیز های عجیب غریب دیگری که در این فروشگاه می توان پیدا کرد، چرخ نموده گوسفندی ممتاز و دنبه است که به ترتیب کیلویی 744 هزار تومان و 300 هزار تومان قیمت گذاری شده اند. فروشگاه در توجیه قیمت گوشت چرخ نموده ممتاز گفته از مخلوط ران و سردست و قلوه گاه گوسفندی به دست می آید.

شماره دو | قیمت گوشت را نمی توان بدون در نظر گرفتن پیچیدگی های رایج بازار قضاوت کرد. در قدم اول ضروری است بدانید قیمت اجزا مختلف گوشت فرق دارد. معمولا قیمت گوشت چرخ نموده به خاطر وجود درصدی چربی پایین تر است. گوشت بااستخوان را مقرون به صرفه تر از گوشت بدون استخوان می فروشند. قیمت گوشت گوسفندی و گوساله نیز تفاوت دارد. قیمت گوشت بسته بندی شده هم معمولا گران تر از قصابی هاست، چون بالاخره پای برند ها وسط می آید. در گزارش ها معمولا میانگین قیمت همه این موارد را لحاظ می نمایند. پس اعدادی که در آمار های رسمی یا خبر ها و شایعه ها به گوشتان می خورد و می بینید را باید به عنوان میانه قیمت گوشت در نظر گرفت.

شماره سه | قیمت گوشت گوسفندی در آخرین آمار رسمی مربوط به دی ماه سال جاری کیلویی 235 هزار و 544 تومان و قیمت گوشت گوساله کیلویی 234 هزار و 344 تومان ذکر شده است. اگر به آمار های ابتدای سال مراجعه کنیم، میانه قیمت گوشت گوسفندی و گوساله به ترتیب کیلویی 168 هزار و 570 تومان و 162 هزار و 814 تومان ذکر شده است. به این ترتیب قیمت گوشت گوسفندی در آمار های رسمی نسبت به ابتدای سال کیلویی 66 هزار و 974 تومان، معادل 39.7 درصد افزایش پیدا نموده است. قیمت گوشت گوساله هم در آمار های رسمی نسبت به ابتدای سال کیلویی 71 هزار و 530 تومان، معادل 43.9 درصد رشد را تجربه می نماید.

چون ذائقه ایرانی از گوشت قرمز منجمد گریزان است، دولت روی عرضه گوشت گرم گوسفند و گوساله متمرکز شده

شماره چهار | قیمت گوشت قرمز در بازار متفاوت از آمار های رسمی است، اما حتی اگر همچنان به میانه قیمت ها وفادار بمانیم همچنان می توان رشد قابل توجه قیمت را ردیابی کرد. میانه قیمت گوشت قرمز در ابتدای سال جاری کیلویی 133 هزار و 160 تومان بود و تقریبا تا اواخر اریبهشت ثابت باقی ماند. اولین جهش قیمت گوشت قرمز در هفته آخر اردیبهشت رقم خورد و باعث شد میانه قیمت به کیلویی 160 هزار تومان برسد. قیمت گوشت قرمز ابتدای آذر سال جاری به طور میانه 176 هزار و 265 تومان ذکر شده است. تقریبا یک ماه بعد به میانه قیمت 200 هزار تومان می رسیم. ابتدای بهمن میانه قیمت 228 هزار و 260 تومان را شاهد بودیم. قیمت گوشت قرمز در اواخر بهمن 1401، از میانه 250 هزار تومان به ازای هر کیلو عبور نموده است. حالا که می دانید میانه قیمت چیست، می توانیم سراغ جزییات برویم و بگوییم قیمت گوشت گوسفندی امروز یکشنبه 30 بهمن در سراسر کشور به طور میانه کیلویی 302 هزار و 727 تومان است و گوشت گوساله به طور میانه 199 هزار و 500 تومان قیمت داشت.

شماره پنج | افزایش قیمت گوشت دولت را به صرافت عرضه گوشت تنظیم بازاری اندخته. این سیاست سال های گذشته در قالب عرضه گوشت منجمد پیگیری می شد، اما چون ذائقه ایرانی از گوشت قرمز منجمد گریزان است، این مرتبه دولت روی واردات دام زنده، کشتار آن در داخل و عرضه گوشت گرم گوسفند و گوساله متمرکز شده. طبق وعده گوشت گوسفندی به صورت شقه ای با قیمت 232 تا 235 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته خواهد شد. وزن هر شقه کامل بین شش تا 10 کیلوگرم است و وزن نیم شقه به سه کیلوگرم می رسد. 22 میدان تره بار شهرداری در نقاط مختلف تهران به فروش گوشت تنظیم بازاری با قیمت دولتی اختصاص پیدا نموده با این حال گزارش هایی درباره کمیاب بودن گوشت تنظیم بازاری وجود دارد که با توجه به اینکه در ابتدای راه هستیم، می توان این موضوع را طبیعی دانست. دولت قول داده مقدار عرضه گوشت تنظیم بازار را تا 10 روز آینده شدت ببخشد و تا عید و حتی خرداد سال بعد به صورت فشرده ادامه دهد. اضافه شدن فروشگاه های زنجیره ای مشهور به لیست مراکز عرضه می تواند در توزیع سریع تر گوشت تنظیم بازاری و کاهش قیمت گوشت یاری کند.

شماره شش | افزایش قیمت گوشت تنها مسئله تهران نیست. ساکنان مرکز در حال حاضر گوشت گوسفندی به طور میانه کیلویی 290 تا 295 هزار تومان خریداری می نمایند. قیمت گوشت گوسفندی در یزد به طور میانه 339 هزار تومان در هر کیلوگرماست. در خراسان رضوی با میانه قیمت 340 هزار تومان برای هر کیلو گوشت گرم گوسفندی روبرو هستیم و سقف قیمت آن به 350 هزار تومان نیز می رسد. ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت در گزارشی می نویسد: اکنون قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی تنظیم بازاری منجمد بین 150 تا 160 هزارتومان، گوشت گوسفندی قلوه گاه 153 هزارتومان، سردست 167 هزارتومان و ران 177 هزارتومان است. بعلاوه در بازار خرده فروشی قیمت هر کیلو شقه گوسفندی به طور میانگین 340 تا 365 هزارتومان، گوساله 310 هزارتومان، ران 410 هزارتومان، سردست 365 هزارتومان و راسته 398 هزار تومان عرضه می گردد که این رقم در نقاط مختلف شهر ها اندکی تفاوت دارد.

شماره هفت | قیمت گوشت گوسفندی چرخ نموده در بازار به 420 هزار تومان هم می رسد، اما آنالیز وبلاگ وردپرسکارا نشان می دهد اگر اهل گشتن و پیدا کردن باشید، در همین بازار می توان یک کیلو گوشت چرخ نموده مخلوط با با قیمت 285 هزار تومان خریداری کرد. کف قیمت گوشت ماهیچه گوسفندی کیلویی 486 هزار تومان است. برای خرید گوشت گوسفندی آبگوشتی باید حدود 230 هزار تومان پول بدهید. گوشت خورشتی از کیلویی 500 هزار تومان آغاز می گردد و با توجه به کیفیت ممکن است تا 600 هزار تومان افزایش پیدا کند. سردست و ران گوسفندی در قصابی ها معمولا در وزن حداقل سه کیلوگرم فروخته می گردد. اگر قصابی آن ها را به ترتیب کیلویی 345 هزار تومان و 425 هزار تومان بفروشد، می توان گفت رفتار منصفانه ای با مشتریانش دارد. قیمت گوشت گوساله را هم در شرایط فعلی وقتی می توان منصفانه دانست که فروشگاه از شما برای یک کیلو ماهیچه 335 هزار تومان، برای خورشتی 340 هزار تومان و برای سردست و ران به ترتیب کیلویی 320 و 335 هزار تومان طلب کند. شاید فکر کنید خرید انواع منجمد مقرون به صرفه تر تمام می گردد، اما این نوع گوشت را معمولا در بسته هایی با وزن بیش از یک کیلوگرم می فروشند؛ بنابراین قیمت گوشت ران منجمد گوساله ایرانی در بسته چهارکیلویی به 620 هزار تومان می رسد. برای سه کیلو سردست گوسفندی منجمد باید 435 هزار تومان پول بدهید و ران گوساله برزیلی منجمد را در فروشگاه ها با حداقل وزن دو کیلوگرم و کف قیمت 454 هزار تومان پیدا می کنید.

منبع: فرارو

به "قیمت گوشت واقعا چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت گوشت واقعا چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید