مبادله کتاب بین مؤسسه اکو و کتابخانه مجلس، واسپاری به کتابخانه کاهش پیدا کرد

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، علی اکبر زارع بیدکی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، درباره آمار اهدا، مبادله، خرید و واسپاری کتاب طی سه ماه نخست سال جاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حوزه خرید، بعد از نمایشگاه کتاب تهران که با بودجه 330 میلیون تومانی، 1800 جلد کتاب از ناشران شهرستانی خریداری شد، هنوز اعتبار دیگری برای تهیه آثار به بخش فراهم آوری کتابخانه مجلس اختصاص داده نشده است.

مبادله کتاب بین مؤسسه اکو و کتابخانه مجلس، واسپاری به کتابخانه کاهش پیدا کرد

وی با بیان اینکه 23 جلد کتاب لاتین، 77 جلد کتاب عربی و 1700 جلد آثار فارسی از نمایشگاه کتاب امسال خریداری شد، گفت: امیدواریم تا انتها تیرماه، بودجه دیگری به کتابخانه اختصاص پیدا کند تا بتوانیم آثاری را از ناشران تهرانی خریداری کنیم، زیرا در نمایشگاه کتاب، اولویت تهیه و جمع آوری منابع را به آثار ناشران شهرستانی اختصاص دادیم.

زارع بیدکی با بیان اینکه رقم پیشنهادی برای خرید به جامانده آثار ناشران تهرانی، 200 میلیون تومان است، بیان کرد: بر اساس وعده های داده شده، قرار است این بودجه، طی چند ماه در اختیار بخش فراهم آوری کتابخانه مجلس قرار بگیرد.

مدیر مجموعه سازی منابع کتابخانه مجلس با بیان اینکه کتابخانه مجلس امسال 250 جلد کتاب به ارزش 40 میلیون تومان را با ناشران مختلف در نمایشگاه کتاب تهران مبادله نموده است، اظهار کرد: در طول برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران، کتابخانه مجلس 17 عنوان از آثار تازه موسسه فرهنگی اکو را انتخاب و این لیست برای این موسسه ارسال شد. موسسه فرهنگی اکو نیز 12 عنوان از کتاب های انتشارات کتابخانه مجلس را درخواست نموده است و جریان تبادل این کتاب ها در هفته جاری به اتمام می رسد.

زارع بیدکی درباره همکاری با سفارت تاجیکستان در حوزه مبادله منابع در طول نمایشگاه کتاب گفت: متاسفانه این همکاری به علت به نتیجه نرسیدن ارتباطات، انجام نشد.

وی با اشاره به همکاری سالیانه کتابخانه مجلس با مرکز تبادل کتاب نیز گفت: اواخر فرودین ماه امسال 35 جلد کتاب از این مرکز دریافت کردیم و قرار است مجدد در تابستان با این مرکز تبادل کتاب داشته باشیم.

اهدای مجموعه 34 جلدی هزار واژه ها

مدیر مجموعه سازی منابع کتابخانه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهدای مجموعه 34 جلدی هزار واژه ها که اعضای فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به تازگی در جریان بازدید از کتابخانه مجلس اهدا کردند، گفت: مجموعه 34 جلدی هزار واژه ها، فرهنگ های تخصصی و موضوعی است که می تواند یکی از برترین کتاب های مرجع هر کتابخانه باشد.

وی اضافه نمود: این مجموعه شامل، واژه گزینی و ساختن واژه در برابر لغات بیگانه است. هر جلد از این آثار به یکی از موضوعات تخصصی مانند حمل و نقل، اقتصاد، فرهنگ، مهندسی، روانشناسی، جامعه شناسی، ریاضی، فیزیک، پزشکی، تغذیه، باستان شناسی، علوم گیاهی و ... می پردازد.

اهدای مجموعه 31 جلدی تاریخ تربیت معلم در ایران

بیدکی با اشاره به اهدای مجموعه 31 جلدی و پژوهشی تاریخ تربیت معلم در ایران گفت: این مجموعه به وسیله انتشارات دانشگاه فرهنگیان به کتابخانه مجلس اهدا شده است. این آثار، پیشینه تربیت معلم را همراه مستندات، ساختارها و تشکیلات در استان های مختلف کشور آنالیز نموده است. این مجموعه اهدایی تجربیات 100 ساله تاریخ تربیت معلم را در 31 استان کشور از منظر سیاسی، اجتماعی و مالی آنالیز نموده و به عنوان یک دائره المعارف می تواند مورد استفاده مخاطبان قرار بگیرد.

مدیر مجموعه سازی منابع کتابخانه مجلس شورای اسلامی درباره منابع اهدایی دیگر این کتابخانه در طول سه ماه نخست ابتدایی سال گفت: در طول این مدت، 300 جلد کتاب نیز ازسوی مولفان و ناشران به کتابخانه مجلس اهدا شده است.

اهدای نسخه خطی یغمای جندقی با قدمت 200 ساله

بیدکی با اشاره به اهدای، یک نسخه خطی با قدمت 200 ساله به نام دیوان یغمای جندقی از سوی سید فریمان مشخص آل داوود از خاندان یغمای جندقی به کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: یغما جندقی، شاعر غرل سرای قرن سیزدهم است که در زمان محمد شاه قاجار زندگی می کرد؛ البته کتابخانه مجلس چند نسخه خطی از دیوان و کلیات یغمای جندقی با قدمت های متفاوت را دارد اما آنچه این نسخه را متمایز می نماید، این است که براساس سخن و ادعای اهدا کننده، این نسخه به خط خود شاعر، به رشته تحریر درآمده است.

رایزنی برای دریافت 1000 جلد کتاب از انبار وزارت ارشاد

بیدکی با اشاره به رایزنی برای دریافت کتاب از انبار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به اینکه در چند سال اخیر سفرهای استانی بخش فراهم آوری کتابخانه مجلس متوقف شده، امیدواریم امسال با مساعدت این وزارتخانه بتوانیم 1000جلد کتاب از کتاب های چاپ تازه را دریافت کنیم. کتابخانه مجلس کوشش می نماید از این موقعیت برای تامین کتاب ناشران شهرستانی استفاده کند.

دریافت 600 عنوان کتاب در قالب واسپاری

مدیر مجموعه سازی منابع کتابخانه مجلس شورای اسلامی درباره آمار واسپاری به کتابخانه مجلس در سه ماه ابتدایی امسال نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه کتاب باید 2500 نسخه تیراژ داشته باشد تا یک نسخه به کتابخانه مجلس برسد، در سال های اخیر آمار واسپاری به کتابخانه مجلس در عمل صفر شده است، زیرا این کتابخانه از نظر واسپاری رتبه پنجم را میان کتابخانه های کشور دارد. در سه ماه نخست امسال فقط 600 عنوان کتاب در قالب واسپاری به کتابخانه مجلس واگذار شده است. البته بیشتر این آثار نیز متاسفانه قابل ثبت در کتابخانه مجلس نیست و اهدا می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "مبادله کتاب بین مؤسسه اکو و کتابخانه مجلس، واسپاری به کتابخانه کاهش پیدا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مبادله کتاب بین مؤسسه اکو و کتابخانه مجلس، واسپاری به کتابخانه کاهش پیدا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید