10 نکته طلایی درباره اطلاعات مسافرتی که قبل سفر باید بدانید!

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، برای داشتن یک سفر دلچسب و بیاد ماندنی، اطلاعات مسافرتی مورد احتیاج ما چیست؟ پاسخ به این سوال فهرستی از اقدامات بسیار ساده اما لازم است که با یک برنامه ریزی مناسب و زمان بندی خوب، و انجام آن ها می توانید سفری ایده آل و شیرین داشته باشید. این نکات به ظاهر ساده را در وقت مناسب و چند روز قبل از سفر رعایت کنید و کارها را به لحظات آخر موکول نکنید. نکات دیگری حایز اهمیت هستند که با بکارگیری آن ها در حین سفر، لذت بیشتری از مسافرت خود خواهید برد.

10 نکته طلایی درباره اطلاعات مسافرتی که قبل سفر باید بدانید!

چنانچه اشاره شد، مواردی که رعایت آن ها قبل و حین سفر ضروری است؛ مجموعه ای از اقدامات ساده است که بدون در نظر گرفتن آن ها ممکن است انرژی، هزینه و زمان زیادی از دست داده و سفر شما با مسائلی روبرو گردد. در این مقاله وبلاگ وردپرسکارا نکاتی طلایی از اطلاعات مسافرتی مهم برای سفر معرفی می نماید که با رعایت این نکات ساده، سفری راحت و دلنشین را تجربه خواهید کرد.

اسکن گرفتن از مدارک و همراه داشتن آن ها در گوشی موبایل

همراه داشتن مدارک شناسایی در سفر، مسائل احتمالی و دردسرهایی به همراه دارد. گم شدن، آسیب تماشا یا به سرقت رفتن این مدارک خطر بالقوه ای است که در صورت بروز، مسائل متعدد و بزرگتری به همراه خواهد داشت. در سفرهای داخلی یک کارت شناسایی کم حجم مانند کارت ملی یا گواهینامه رانندگی با خود داشته باشید کافی است. برای سفرهای خارجی که به مدارک بیشتری نیاز دارید و به همراه بردن آن ها ضروری است بهتر است این مدارک را در صندوق امانات هتل و محل امن نگهداری کنید و از همراه داشتن آن ها خودداری کنید.

برترین راه چاره برای همراه نبردن اصل مدارک شناسایی و مسائل مختلف این کار، داشتن اسکن آن ها است. تلفن های همراه هوشمند قابلیت اسکن گرفتن را دارند. براحتی و با استفاده از نرم افزارهای مختلف اسکن، از تمامی مدارک شناسایی خود یک نسخه اسکن شده تهیه کنید و روی گوشی ذخیره نمایید. با این کار مدارک شناسایی شما در طول سفر همواره همراهتان است و دردسر حمل و خطر گم شدن اصل مدارک از بین خواهد رفت!

2-کارهای اداری را چند روز پیش از سفر انجام دهید

یکی از مهم ترین اطلاعات مسافرتی که باید توجه بسیاری به آن داشت انجام به موقع امور اداری است. برای سفرهای داخلی که بصورت مستقل انجام می گیرد، قبل از سفر حتما اقامتگاه مناسب و مورد نظر خود را تعیین نموده و هتل یا سوئیت محل اقامت را رزرو کنید. کارهای بانکی را چند روز قبل از سفر انجام دهید تا در شهر مقصد دچار مسائل احتمالی رفتن به بانک نشوید.

اگر قصد مسافرت به خارج از کشور دارید؛ کارهای مربوط به گذرنامه و ویزا را چندین روز پیش از موعد سفر انجام داده و قطعی نمایید. فرایند این کارها بعضاً با موانع پیش بینی نشده روبرو می گردد که در صورت عدم رعایت زمان مناسب ممکن است منجر به از دست دادن و لغو سفر گردد. به همین شیوه هم برای کارهای مربوط به صرافی و تبدیل ارز اقدام کنید. یک هفته پیش از سفر ارز مورد نظر را تهیه نمایید تا در روزهای آخر قبل از سفر دغدغه و مسئله ای از این بابت نداشته باشید.

3-از شرایط فرهنگی مقصد کسب اطلاع کنید

یکی از مهم ترین و شاید مهم ترین اطلاعات مسافرتی، دانستن این نکته است. چه در سفرهای داخلی و چه در سفرهای خارجی، تعامل با ساکنان شهر مقصد؛ امری بسیار ضروری و حائز اهمیت است. پرسنل و کارمندان هتل محل اقامت، رانندگان وسایل نقلیه سطح شهر، کارمندان مراکز گردشگری و فروشگاه ها؛ همگی بخشی از جامعه ی شهر مقصد شما هستند. آداب و رسوم، اعتقادات سنتی و مذهبی و نحوه برخورد و تعامل رو در رو؛ همگی جزییاتی هستند که ممکن است با اصول و عقاید ما در این زمینه ها متفاوت باشند. به همین علت ضروری است اطلاعاتی از این موارد کسب کنید تا با شهروندان شهر مقصد براحتی ارتباط برقرار نموده و با بی توجهی و عدم رعایت خطوط قرمز، دچار مسائل حاشیه ای نشوید.

4-از شرایط آب و هوا اطلاع داشته باشید

از شرایط جوّی و شرایط آب و هوای مقصد خود مطلع باشید. قبل از سفر شرایط جاده و مواردی مانند دمای هوا و احتمال بارندگی در شهرهای بین راه را آنالیز کنید. در مقصد هم این نکته را نباید فراموش کنید و اخبار پیش بینی آب و هوا را پیگیری کنید. بخصوص در شهرهای ساحلی و یا منطقه ها کوهستانی و کوهپایه ای، اطلاع از وضع هوا و هشدارهای مربوط به طوفان و خطر سیل از اهمیت بالایی برخوردار است.

5-وجه نقد کمتر بهره ببرید و پول های خود را در یک محل نگذارید

امروزه پیشرفت خدمات نوین بانکی و امکانات بالای کارت های بانکی هوشمند، لزوم همراه داشتن وجه نقد را تا حد زیادی کاهش داده است. بهتر است در طول سفر تا می توانید از کارت های بانکی و امکاناتی مانند موبایل بانک استفاده نموده و از همراه داشتن وجه نقد خودداری کنید. اگر پول نقد همراه دارید؛ برترین کار تقسیم آن بین همراهان سفر است. قرار دادن پول در چند محل و جیب های مختلف نیز راه چاره دیگری است تا در صورت دستبرد، تمامی وجه نقد خود را از دست ندهید. یکی از وسایل کارآمد و بسیار مناسب در سفر، کیف های کوچک کمری است که همواره در مقابل چشم شما هستند و وسیله مطمئن و امنی برای نگهداری تلفن همراه و پول هستند.

6-زمان اقامت خود را مدیریت کنید

از اصلی ترین اطلاعات مسافرتی برای لذت بردن از سفر مدیریت وقت و هزینه است. توجه داشته باشید که مدت اقامت شما در شهر مقصد محدود است و بهتر است برای استفاده هرچه بهتر از این مدت، برنامه ریزی داشت. اساسی ترین موضوع در مدیریت زمان سفر این است که زود بیدار شوید تا روز را از دست ندهید. فاصله زمانی صبح تا ظهر فرصت مناسبی برای رفتن به اماکن سرپوشیده مانند موزه ها و فروشگاه ها و نیز لذت بردن از سرگرمیات صبحگاهی است.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که در سرگرمی کردن و بازدید از نقاط تماشای، حریص نباشید! اسراف و زیاده روی در سیاحت و گردش انرژی زیادی از شما می گیرد و در فصول گرم باعث گرمازدگی خواهد شد. بهتر است زمان هر روز را بین کارهایی مانند پرداختن به یک سرگرمی، بازدید از مراکز سیاحتی و اماکن تاریخی و یا خرید تقسیم نموده و فاصله های زمانی تعیینی برای استراحت و تجدید قوا در نظر بگیرید.

7-از هزینه ها غافل نشوید

هزینه های سفر را می توان به دو بخش تقسیم کرد. هزینه های آشکار و هزینه های پنهان. قسمت آشکار هزینه ها شامل مخارج عمده سفر مانند هزینه های مربوط به جابجایی و خرید بلیط و هزینه های اقامت است. این بخش از هزینه ها از قبل تعیین و برنامه ریزی شده هستند و چالش چندانی از بابت چنین هزینه هایی ایجاد نمی گردد. اما هزینه های پنهان سفر موارد مختلف و جزییات بسیاری دارد که باید آن ها را در نظر گرفت تا با صرفه جویی و مدیریت این بخش از هزینه ها از امکانات و سرگرمیات بیشتر در طول سفر لذت برد.

هزینه های پنهان به مواردی مانند سرگرمی و گردش، خرید و رستوران گردی و موارد پیش بینی نشده که در جریان سفر با آن ها روبرو می شویم؛ تعلق می گیرند. برای کاهش این هزینه ها رعایت نکاتی مثل رستوران نرفتن برای تمام وعده ها یکی از مهم ترین اطلاعات مسافرتی است. اینکه تمامی وعده های غذایی در رستوران صرف گردد، علاوه بر بالا بردن هزینه ها شما را از لذت آشپزی در سفر و تجربه ای متفاوت از دور هم بودن محروم خواهد نمود. بعلاوه اضافه بار و کرایه ای که بابت اضافه بار در سفرهای هوایی پرداخت می گردد یکی از هزینه های غیرضروری است که می توان با کنار گذاشتن وسایل اضافی و غیرضروری، آن را حذف کرد.

8-از تکنولوژی و دوربین های عکاسی فاصله بگیرید

زندگی امروزی، پیوستگی ناگسستنی و عمیقی با تکنولوژی دارد و لوازم دیجیتال یکی از همراهان همیشگی ما هستند. سفر، فرصت مناسبی برای فاصله گرفتن از محیط کار و فضای پر تنش شهرها و البته، فاصله گرفتن از تکنولوژی است. از این رو بهتر است از به همراه بردن وسایلی مانند لپ تاپ و تبلت در سفر خودداری کنید. با این کار از مسائل اضافه بار و آسیب های احتمالی وارده به این وسایل حین جابجایی و نیز استرس و دردسر مراقبت از آن ها در طول سفر در امان خواهید ماند.

از طرفی سفر فرصتی برای تجدید قوا و آرامش است و شما برای عکس گرفتن به سفر نمی روید. گرفتن چند عکس از لحظات خوب سفر، بسیار خاطره انگیز است. اما این که همواره در حال آنالیز شرایط و کار کردن با یک دوربین برای گرفتن عکس و فیلم باشیم؛ موضوع بظاهر ساده ای است که در عصر تکنولوژی به یکی از معضلات سفر تبدیل شده است. یکی دیگر از اطلاعات مسافرتی اساسی این است که همراه داشتن یک گوشی هوشمند در طول سفر، شما را از دیگر وسایل و بخصوص دوربین عکاسی بی نیاز خواهد نمود!

9-بردن وسایل ضروری را در اولویت قرار دهید

در هنگام جمع آوری وسایل مورد نیاز سفر به این نکته توجه داشته باشید که تا حد امکان وسایل مورد نیاز را برداشته و اضافه بار نداشته باشید. کارت شناسایی و کارت بانکی، شارژر موبایل، ژل یا مایع ضدعفونی کننده دست، قرص های مُسکّن، چند عدد چسب زخم و لوازم شخصی از ملزومات سفر هستند که حجم کمی دارند اما عدم دسترسی به آن ها در طول سفر ممکن است عوارض بسیاری به همراه داشته باشد. لباس ها و کفش اضافه، سشوار و تجهیزات استحمام، لپ تاپ و تبلت، دوچرخه و اسکیت، ظروف آشپزی و مواد غذایی فاسد شدنی از جمله مواردی هستند که در طول سفر معمولاً بی استفاده خواهند بود و با به همراه بردن آن ها مسائل مختلفی برای خود ایجاد خواهید کرد.

این نکته که غیر از لوازم شخصی و یک کوله پشتی به وسایل بیشتری نیاز نیست را همواره در لیست مطالب مسافرتی لحاظ کنید. در ضمنً در سفرهای هوایی، هنگام جمع آوری وسایل و جا دادن آن ها در چمدان و کوله پشتی خود؛ آنالیز هایی که در گِیت فرودگاه انجام می گردد را در نظر بگیرید.

10-نقشه شهر مقصد را تهیه و آنالیز کنید

یکی از مهم ترین اطلاعات مسافرتی که باید در نظر داشته باشید؛ آشنایی با خیابان ها و منطقه ها مختلف شهر مقصد است. برای این کار می توانید یک نقشه از شهر تهیه کنید که راحت ترین راه دسترسی به این نقشه؛ نقشه های به روز و دقیق گوشی های هوشمند است. از روی این نقشه جهتهای مختلف برای رفتن به نقاط مورد نظر خود را خواهید شناخت. بعلاوه می توانید اطلاعاتی در خصوص وسایل نقلیه مناسب و در دسترس در این جهتها بدست آورید.

اطلاع داشتن از مراکز گردشگری مورد نظر و جهتهای دسترسی به آن ها، شما را در انتخاب برترین جهت و وسیله مناسب هدایت می نماید و بدین ترتیب در وقت و هزینه های سفر صرفه جویی قابل توجهی خواهید داشت.

منبع: الی گشت

به "10 نکته طلایی درباره اطلاعات مسافرتی که قبل سفر باید بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته طلایی درباره اطلاعات مسافرتی که قبل سفر باید بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید