کاوش در تپه پیر سیستان و بلوچستان به منظور آموزش دانشجویان دانشگاه زابل

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، ایسنا/ براساس اخبار منتشر شده، کاوش در تپه پیر سیستان و بلوچستان به منظور آموزش دانشجویان دانشگاه زابل صورت می گیرد.

کاوش در تپه پیر سیستان و بلوچستان به منظور آموزش دانشجویان دانشگاه زابل

جواد علایی مقدم، سرپرست هیأت باستان شناسی تپه پیر و مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه زابل با اشاره به اینکه کاوش در تپه پیر سیستان و بلوچستان با مجوز پژوهشگاه و حمایت مالی دانشگاه زابل شروع شده، اضافه کرد: تپه پیر سیستان یکی از محوطه های دشت جنوب سیستان است که در حوزه قلعه رستم سیستان و حوضه آبریز رود بیابان قرار گرفته است. جاده آسفالته زاهدان زابل از حدود چهار کیلومتری غرب این تپه عبور می نماید و سطح تپه پیر سیستان به ابعاد 95×70 متر و ارتفاع 7 متر با لایه ای از سفال پوشیده شده است.

سرپرست هیأت باستان شناسی تپه پیر گفت: نخستین فصل کاوش در این محوطه با ایجاد دو کارگاه افقی و لایه نگاری شروع شد، ترانشه افقی در شمال محوطه به ابعاد شش در هشت متر ایجاد و براساس آن، دو دوره استقراری اصلی و یک دوره استقرار موقت شناسایی شد.

علایی مقدم با بیان اینکه معماری این دوره ها خشتی بوده و ویژگی شاخص آن اتاق های کوچک و راهروهای پیرامونی است، اضافه کرد: ترانشه پلکانی لایه نگاری نیز در جبهه غربی به عرض دو متر و طول 14 متر از سطح تپه تا دامنه آن ادامه یافت و براساس آن دوره های استقراری این محوطه شناسایی شد.

مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه زابل اظهار کرد: مطالعات اولیه بیانگر آن است که تپه پیر از نیمه دوم هزاره سوم پیش از میلاد تا اوایل هزاره دوم پیش از میلاد دارای شواهد استقراری است و پس از آن متروکه می گردد و دیگر بار در دوران تاریخی به صورت استقرار موقت عشایر و دامداران مورد استفاده قرار می گیرد.

این باستان شناس با بیان اینکه در این محوطه علاوه بر ساختار معماری مسکونی، شواهدی از فعالیت های صنعتی پخت سفال و ذوب فلز هم بدست آمده، گفت: در این استقرار فعالیت هایی چون ساخت ظروف سنگی، ابزارسازی و ساخت مهرهای تزینی (البته در مقایس کم) صورت می گرفته است.

سرپرست هیأت باستان شناسی تپه پیر گفت: مطالعات حاکی از وجود ارتباط معناداری بین استقرار این محوطه با تمدن های منطقه جازموریان در جنوب و فرهنگ مروی بلخی در حوزه خراسان بزرگ است.

تپه پیر یکی از 900 محوطه عصر مفرغ در سیستان و بلوچستان و دربردارنده کهن ترین دوران استقراری این منطقه است.

منبع: همگردی

به "کاوش در تپه پیر سیستان و بلوچستان به منظور آموزش دانشجویان دانشگاه زابل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش در تپه پیر سیستان و بلوچستان به منظور آموزش دانشجویان دانشگاه زابل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید