آیین اختتامیه جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایرانی برگزار گردید

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، آیین اختتامیه جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایرانی برگزار گردید.

آیین اختتامیه جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایرانی برگزار گردید

آیین اختتامیه جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایرانی با حضور محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سید مهدی سادات مشاور دبیر برنامه توسعه اکوسیستم شرکتهای خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه فرهنگ و هنر برگزار گردید.

مریم جلالی در این مراسم گفت: نمادها و نمایه های فرهنگی در ویترین خانه هایمان در حال غبار گرفتن است. این اتفاقی خوبی نیست و به نوعی نادیده گرفته سرمایه هایمان است. برای اینکه بتوانیم به داشته های مقبولی دست پیدا کنیم، احتیاج است تا نگاهمان را در حوزه فرهنگ بروز کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی بیان نمود: فردی که در کارهایش از نمادهای فرهنگی استفاده می نماید در حقیقت هویت سرزمینش را معرفی نموده است. نکته بعد اینکه اگر محصولی هویت نداشته باشد به دل نخواهد نشست اما آن چه که من در نمایشگاه، زیورآلاتی دیدم بسیار زیبا بود؛ کارهایی که با بهره گیری از نمادها جلوه گریشان چند برابر شده است.

جلالی اعلام نمود: زیورآلات تنها آن چیزهایی نیست که می شناسیم بلکه در حوزه های سفال، چرم و...نیز میتوان زیورآلات زیبایی را مشاهده کنیم. درباره وظیفه وزارت میراث فرهنگی هم باید بگویم رسالت خود می دانیم که از هنر ایرانی به هر طریق ممکن حمایت کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی بیان نمود: برگزاری چنین جایزه هایی نخستین قدم ها در حوزه صنایع فرهنگی است که صنایع فرهنگی را به سمت حرفه ای شدن پیش می برد. این قبیل جایزه ها باید حمایت شده تا در دوره های بعدی نیز به کمیت و کیفیت بهتر برسیم. نکته دیگر به برگزاری سالانه این اتفاق مربوط می گردد. جایزه ملی زیورآلات یاری خواهد نمود تا محصولات یک سال گذشته در معرض دید قرار گیرد.

وی با بیان اینکه از ایده های خلاقانه حمایت خواهد شد، بیان نمود: اگر از زیورآلاتی که بر پایه اساطیر خلق شده حمایت صورت گیرد در حقیقت به معنا توجه شده است. هنرهای سنتی اصالت هنری کشورمان را نشان می دهد.

در بخش فراوری طلا و جواهرات در لیست 10 کشور نخست جهان قرار نداریم

محمدحسین ایمانی خوشخو نیز با بیان اینکه پارک ملی کوشش دارد تا فرهنگ را به عرصه ای درآمدزا تبدیل کند، گفت: در بسیاری از کشورهای جهان صنایع فرهنگی جز درآمدهای ویژه کشورها محسوب می گردد، اما در ایران متأسفانه با وجود داشته های فرهنگی و هنری فراوان از این حوزه درآمدزایی لازم صورت نمی گیرد. برای همین هنر و فرهنگ احتیاجمند یاری های دولتی است. ایران همواره در عرصه هنرهای سنتی پیش رو بوده است ولی مشکل کار اینجاست در این رابطه ما رویکردی نو و نو نداریم. پارک ملی علوم در پی این است تا در این عرصه قدم های مفیدی بردارد.

رئیس پارک ملی و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی اضافه کرد: برای اینکه بتوان فرهنگ و هنر را به سمت درآمدزایی راهنمایی کرد باید کار فرهنگی نیز انجام داد. یکی از این اقدامات به جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایرانی اختصاص دارد. درباره اهمیت طراحی باید بگویم این حوزه اگر به درستی رشد کند بسیاری از محصولات فرهنگی و هنری کشورمان در جهان زبانزد خواهد بود ولی چون نتوانسته ایم کارهایمان را در بسته ای مناسب به جهان معرفی کنیم، در حوزه فرهنگی درآمدزایی لازم را نداریم.

وی گفت: پارک ملی علوم کوشش کرد با برگزاری جلسات فاصله طراحان و صنف جواهر فروشان را کم کند. این دو عرصه اگر ارتباط درست داشته باشند، معتقدم قادریم زیورآلات ایرانی را در جهان زبانزد کنیم. برای رسیدن به این خواسته نیز باید اعتماد دوطرفه برقرار گردد. این خواسته فکر می کنم در حال رخ دادن باشد. با این وجود ما همواره آماده شنیدن ایده ها و نظرات هستیم.

رئیس پارک ملی و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی بیان نمود: پارک ملی علوم در میان 43 پارکی که در کشورمان وجود دارد تنها مکانی است که به صورت تخصصی در حوزه فرهنگ کار می نماید.

حمایت از صنایع خلاق

سید مهدی سادات، مشاور دبیر برنامه توسعه اکوسیستم شرکتهای خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بیان نمود: زیورآلات ایرانی جدا از جلوه گری که دارند با هنر هم پیوند خورده اند. این امتیاز به واسطه تاریخ و فرهنگ غنی اتفاق افتاده است. در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کنار شرکتهای دانش بنیان، بخشی با عنوان شرکتهای خلاق تأسیس نموده که در آن صنایع فرهنگی پوشش داده می شوند.

وی ادامه داد: صنایع خلاق یکی از اولویت هاست. بنابراین واحدهای خلاق را شامل اشخاص حقیقی خلاق حمایت خواهیم کرد. بعلاوه دفاتری در خارج از کشور به وسیله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأسیس شده که در عرصه صنایع فرهنگی بتوان داشته های بین المللی هم داشت.

در انتهای این مراسم از برگزیدگان به توضیح زیر تجلیل بعمل آمد:

  • در موضوع آزاده و ایران من؛ صنم ایوزیان، نیما جعفری، سیده سپیده قاسمی موسوی و معصومه صالحی به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.
  • در حوزه طراحی کاربردی، فاطمه کاظمی به عنوان تنها برگزیده انتخاب شد.
  • در بخش تقدیرها نیز از محمدی آزادی برای طراحی کاربردی تقدیر صورت گرفت و در بخش اثر نیز محمدباقر محسنی، سمانه کاظمی، محسن ثمره احمدی و شیوا سیدی تجلیل شدند.
منبع: همگردی

به "آیین اختتامیه جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایرانی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین اختتامیه جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایرانی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید