ثبت ژئوپارک طبس در یونسکو

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، بهشت زمین شناسی ایران در یونسکو ثبت می شود

خبر خوبی که این روزها در زمینه صنعت گردشگری کشورمان مطرح شده، باز شدن ثبت سومین ژئوپارک ایران در سازمان جهانی یونسکو است. طبس که عنوان بهشت زمین شناسی را یدک می کشد، به عنوان سومین ژئوپارک پیشنهادی ایران برای ثبت جهانی مطرح شده است. پیش از این ژئوپارک قشم یکبار در سال 1385، برای نخستین بار عضو شبکه جهانی جهت ثبت در این سازمان شد، اما در سال 1391 نیز خارج شده بود، اما با تلاش و همکاری سازمان های ذی ربط توانست در اردیبهشت 96 به ثبت در این سازمان برسد. حال صحبت از باز شدن پرونده سومین ژئوپارک ایرانی جهت ثبت در سازمان یونسکو مطرح است. در ادامه خبر ثبت ژئوپارک طبس در یونسکو همراه خبرنگاران باشید.

ثبت ژئوپارک طبس در یونسکو

همانطور که در بالا اشاره کردیم، برای ثب ژئوپارک قشم در سال 1385 یکبار تلاش کردیم که با مسائلی روبرو اما انتها در اردیبهشت 96، با تلاش جامعه محلی، کارشناسان و مدیران و همچنین حمایت کامل مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم توانستیم این جاذبه طبیعی را به ثبت در یونسکو برسانیم. دومین پرونده مربوط می شود به ژئوپارک ارس که در سال 1387 باز و برای ثبت جهانی به یونسکو پیشنهاد شد که هنوز هم به انتهای نرسیده است. ایران همزمان درحال آماده کردن پرونده سومین ژئوپارک برای ثبت در یونسکو است.

وصال یحیی شیبانی مدیر ژئوپارک و نماینده معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس در امور جهانی شدن ژئوپارک و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور این شهرستان از جمله افرادی ست که تلاش بسیاری را برای مطالعه این ژئوپارک به همراه سه نفر از دانشجویانش انجام داده و توانسته پرونده آن را به مرحله ثبت جهانی برساند. او در مورد پرونده ثبت جهانی ژئوپارک طبق گفت که سختی ها و مسائل متعددی پیش رو ما بود که از جمله آنها آشنا نبودن مردم منطقه با اصل مفهوم ژئو پارک است.

وی تاکید کرد که پایه و اساس ژئوپارک، زمین شناسی است؛ اما همه مفهوم آن در این علم خلاصه نمی شود. ژئوپارک ترکیبی از فرهنگ، هنر، حیات وحش، طبیعت، مذهب و اقتصاد محلی را شامل می شود، همچنین او ادامه داد که ژئوپارک دنبال گردشگر تخصصی است. افرادی که برای تفریح دنبال آتش روشن کردن و خراب کردن محیط هستند، یا سرمایه گذاری که دنبال کافی شاپ است، جامعه هدف ما نیست، این فعالیت ها برای ژئوپارک قابل هضم نیست. با این حال شهر کوچک است و کار بیشتری را می طلبد. ما به زمان و جلسات بیشتری نیاز داریم تا دیگران را متقاعد کنیم.

وصال یحیی شیبانی در ادامه توضیحات خود این چنین بیان که مطالعات اولیه درباره ژئوپارک طبس، از سال 1389 شروع شد و در مراحل اولیه ما به شناسایی و نام گذاری این منطقه مشغول بودیم؛ البته فیلمی هم در این زمینه ساخته شد. همزمان با مطرح شدن شرکت های دانش بنیان در کشور، ما هم شرکتی را با این عنوان در شهرستان طبس راه اندازی کردیم که از سمت شهر یزد حمایت می شد. آن زمان طبس جزو استان یزد بود. از آنجا که هیات علمی دانشگاه بودم، حمایت ها و خدمات کوچکی را از دانشگاه طبس نیز دریافت می کردیم تا کارهای مطالعاتی را پیش ببریم. تمامی نتایجی که در مطالعاتمان بدست آوردیم را در کتاب اطلس میراث زمین شناسی طبس گردآوری نمودیم که در آن تمامی ژئوسایت های ملی و بین المللی به تفکیک مشخص شده اند و قرار است در اردیبشهت ماه سال 97 در قشم از آن رونمایی شود.

طرح ثبت ژئوپارک طبس در سازمان یونسکو از سال گذشته وارد فاز اجرایی شده است و مراحل اولیه آن که ثبت ملی آن است، در سازمان زمین شناسی اجرا شده، ما در حال پیگیری هستیم تا جهانی شدن این ژئوپارک ایرانی را هم محقق نماییم.

منبع: الی گشت

به "ثبت ژئوپارک طبس در یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ژئوپارک طبس در یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید