بانک شاهی دیروز؛ موزه بانک تجارت امروز

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، پس از ساخت خیابان توپخانه، بناهای دیگری در بخش های مختلف میدان ساخته شدند که هریک داستان جالبی دارد.

بانک شاهی دیروز؛ موزه بانک تجارت امروز

بانک تجارت که امروزه در ضلع شرقی میدان به جای بانک شاهی نشسته است یکی از بناهای مهم این میدان است. این بانک در سال 1306 قمری برابر با 1267 شمسی تأسیس شده و در تاریخ 12 بهمن 1381 با شمارهٔ ثبت 7440 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

بانک شاهی که امروزه به عنوان موزه بانک تجارت شناخته می گردد، نخستین بانکی بود که حکومت وقت می خواست به عنوان نماد اقتصاد و بانکداری دوران رضاخانی بسازد، بنابراین باید یکی از برترین ساختمان های میدان توپخانه از آب عایدی. بانک شاهی قرار بود امروزی باشد، اما نشانه ای از گذشته نیز داشته باشد.

ساختمان بانک شاهی که کتیبه لاجوردی سردر ورودی آن با عنوان بانک بازرگانی ایران خودنمایی می نماید، ابتدا به وسیله میرزا قهرمان امین لشکر، از درباریان ناصرالدین شاه قاجار و داماد مظفرالدین شاه، به عنوان قصری مجلل احداث شد و به این علت که نتوانست پول کامل ساخت عمارت را پرداخت کند ناچار به فروش آن شد و بعدها نخستین بانک ایران با عنوان بانک شاهی و پس از آن بانک بازرگانی ایران در آن مستقر شد.

این بنای تاریخی که میراث ارزشمند به جای مانده از بدنه های میدان توپخانه قدیم است، دارای طرحی یگانه بوده و استفاده از عناصر تزیینی معماری ایران، همچون کاسه سازی در نیم گنبد سردر ورودی، کاشی کاری و گچ بری را می توان از ویژگی های برجسته آن شمرد.

بعلاوه وجود ستون های رفیع در فضای داخلی بانک شاهنشاهی ایران و تلفیق هنرمندانه آن با دوره های تیزه دار و استفاده از چوب در پوشش سقف، ترکیبی موزون را پدید آورده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "بانک شاهی دیروز؛ موزه بانک تجارت امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک شاهی دیروز؛ موزه بانک تجارت امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید