جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، شاید تناقض جالبی باشد که بنادر تنها مکان هایی در جهان هستند که در آن ها هیچکس احساس غربت نمی نماید، چون همه با هم غریبه اند! مضافن بر آنکه خونگرمی و مهمان دوستی مردمان جنوب این نداشتن حس غربت را تقویت می نماید. اگر به قصد خلیج فارس یا یکی از جزایر زیبای آن سفر می کنید، احتمالن سری هم به بندرعباس خواهید زد. اگر همچین قصدی ندارید، امیدوارم خواندن این مطلب شما را مجاب کند تا آن را در برنامه خود بگنجانید. با خبرنگاران همراه باشید تا گشتی در میان جاهای دیدنی بندرعباس بزنیم.

جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ

دره داماش، از بکرترین جاهای دیدنی بندرعباس

اگر اهل طبیعت گردی هستید چه بهتر که سفر خود را از دره تماشایی داماش شروع کنید. این دره در میان کوه های هماگ بخشی از سلسله جبال سربه فلک کشیده زاگرس است که در فاصله 80 کیلومتری شمال بندرعباس واقع شده. رودخانه زیبایی از میان این دره می گذرد که پس از پیوستن به چندین شعبه دیگر با نام رود جلابی به خلیج فارس می ریزد.

دره داماش از بکرترین جاهای دیدنی بنرعباس

آب و هوای این منطقه معتدل و مرطوب است و فصل های بهار، پاییز و زمستان برترین زمان برای بازدید از آن است. این دره زیبا به جاماش هم معروفیت دارد و صرف حضور و تنفس در آب و هوای مطبوعش برای هر بازدیدکننده ای رضایتبخش خواهد بود. این منطقه به نام دره جاماش نیز مصطلح است.

قلعه فین، تاریخ بر فراز شهر

قلعه فین سیری در تاریخ بندرعباس

شاید برای تاریخ دوستان، تماشای قلعه ای نظامی بر روی تپه ای مرتفع چندان خالی از لطف نباشد. پس از تسلط موقت پرتغالی ها و شکست و بیرون راندن آن ها به وسیله شاه عباس اول که به تبع آن بندر گمبرون به بندر عباس تغییر نام داد، احتیاج به ساخت قلعه ها و دژهای نظامی در این منطقه بیش از پیش حس شد. از این رو در دوره ایلخانان یا شاید کمی قبل از تر آن، سنگ بنای قلعه فین گذاشته شد. اگرچه این قلعه بعد از زلزله سال 86 کم رمق و ناتوان شده و بخش هایی از آن تخریب گشته، اما هنوز برگ هایی از تاریخ را در خود دارد.

معبد هندوها، نمونه ای درخشان از برخورد ملت ها

اما شاید معبد هندوها عجیب ترین و متمایزترین جاهای دیدنی بندرعباس باشد. تجار و بازرگانان هندی که در جهت تجاری خود به سمت اقیانوس هند در بندرعباس توقف می نموده اند پیشنهاد ساخت این معبد را به محمدحسن خان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس داده اند و این معبد باشکوه را با هزینه خودشان ساخته اند. یک سالن چهارگوش میانی با گنبدی مخروطی شکل که بر روی آن قرار گرفته اسکلت اصلی بنا را تشکیل می دهند.

معبد هندوها محل تجمع تجار و بازرگانان هندی

تزئینات این گنبد کاملن متأثر از معماری هندی است و آن را از تمام بناهای حاشیه خلیج فارس متمایز می سازد. در تالار شرقی بنا نیز که گویا تالار اجتماعات بوده نقاشی های متنوعی دیده می گردد که هرکدام بازتابی از فرهنگ مردم هند است. این معبد به پرستشگاه بت گوران نیز مشهور است.

چشمه آبگرم گنو، لمس گرما در ارتفاعات

اگر در جهت مواصلاتی بندرعباس به سیرجان حرکت کنید، پس از طی حدودن 35 کیلومتر کوه گنو را در منظره جاده خواهید دید؛ منطقه حفاظت شده گنو که به واسطه چشمه آب گرم موجود در این منطقه ایجاد شده، تفرجگاه بی نظیری برای بازدیدکنندگان از استان شرجی هرمزگان است. چرا که به علت ارتفاع بیش از دو هزار متری این کوه از سطح زمین، محیط اطراف آب و هوای معتدل و مطبوعی دارد. البته چشمه گنو تنها چشمه موجود در منطقه نیست اما بخار ناپایداری که به واسطه اختلاف دمایش با محیط به هوا پراکنده می گردد، صحنه چشم نوازی خلق می نماید.

با توجه به دمای بالای آب چشمه گنو، جانداران زیادی قادر به زندگی در آن نیستند اما با این وجود، زیستگاه گونه ای ماهی به نام آوینیوس گینویس در تمام جهان تنها در چشمه مذکور یافت می گردد که می توانید آن را در نهرهای چشمه که جریان آب آرام تر است مشاهده کنید. برای استفاده از آبگرم این چشمه، دو استخر زنانه و مردانه و تعبیه شده که گردشگران و مسافران در فضایی محفوظ تر از آبتنی در آب گرم لذت ببرند.

موزه مردم شناسی خلیج فارس، تجسد فرهنگ بومی

صیادانی که در حال صید ماهی از خلیج اند، سربازانی که قلعه هرمز را از چنگ پرتغالی ها در آورده اند، پیرزن تکیده ای که در انتظار مشتری برای فروش هیزم هایش در بازار سنتی بندرعباس است و… همه و همه قاب هایی تجسدیافته از تاریخ و فرهنگ بندرعباس اند که در موزه مردم شناسی خلیج فارس گرد آمده اند. این موزه از جاهای دیدنی بندرعباس است که می توان از نزدیک با فرهنگ و روش زندگی این خطه آشنا شد.

از جاهای دیدنی بندرعباس که با فرهنگ مردن آن گره خورده است

ساختمان این موزه که در محوطه برکه های باران ساخته شده از نمونه های ارزشمند معماری در جنوب کشور است و از بافت معماری هرمزگان در ساخت آن استفاده شده است. در این موزه بخش های دیگری نیز نظیر باستان شناسی، کتابخانه تخصصی، بخش سکه و نگارخانه وجود دارد.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید