جاهای دیدنی گنبد کاووس ، روی دیگر طبیعت شمال

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، به شمال کشور ایران که نگاه کنید، هر گوشه اش شهری را با جاذبه های تماشایی و خارق العاده پیدا خواهید کرد. گنبد کاووس یا گنبد قاووس یکی از همین شهرهاست که در استان گلستان واقع شده و با فضای سبز و آثار تاریخی اش میزبان مسافران شمالی است. گنبد کاووس با تاریخ و فرهنگ غنی، جاذبه های متنوعی مانند مساجد قدیمی، بازارهای محلی، آثار تاریخی و طبیعت زیبایی را در خود جای داده تا مسافران به فراخور علاقه شان از آن ها بازدید نمایند. برای گشت وگذار در این شهر سرسبز و گم شدن میان دیدنی های گنبد کاووس با مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید.

جاهای دیدنی گنبد کاووس ، روی دیگر طبیعت شمال

گنبد کاووس کجاست؟

شهر گنبد کاووس بزرگترین شهر استان گلستان بعد از گرگان است. این شهر در قسمت شمالی و مرکزی استان گیلان واقع شده است و از سمت شمال با کشور ترکمنستان، از سمت جنوب با شهرستان های آزادشهر و رامیان، از ناحیه شرق با شهرستان های مراوه تپه، کلاله و مینودشت و از طرف غرب با شهرستان آق قلا هم مرز است. توصیه می کنیم در کنار بازدید از جاهای دیدنی گرگان، حتما سری به گنبد کاووس بزنید و جاذبه های این شهر را از دست ندهید.

گنبد کاووس تاریخی 6 هزار ساله را به دوش می کشد؛ به همین علت یکی از پرمسافرترین شهرهای توریستی در میان شهرهای استان گیلان محسوب می شود. جاذبه های دیدنی گنبد کاووس تلفیقی از آثار طبیعی و تاریخی هستند که بعضی از آن ها به ثبت ملی و دنیای رسیده است. مردم این منطقه اکثرا از قومیت ترکمن هستند و به زبان ترکمنی صحبت می نمایند. بافت فرهنگی و مذهبی ترکمن های ایران در این منطقه نیز بسیار غنی و متنوع است.

برترین زمان سفر به گنبد کاووس

آب و هوای گنبد کاووس همچون بیشتر شهرهای شمالی، گرم و مرطوب است. تابستان های این شهر، هوا بسیار شرجی است؛ به همین علت توصیه نمی کنیم در این فصل به گنبد کاووس بروید. فصل پاییز با کاهش رطوبت هوا و دما، تجربه خوبی از سفر به این شهر خواهید داشت.

در فصل زمستان، بارش برف و باران در این شهر زیاد خواهد بود و درجه هوا نیز بسیار کاهش می یابد تا حدی که ممکن است سرمای استخوان سوزی را پشت سر بگذارید، اما از نیمه دوم بهمن به بعد کم کم سرما رخت از دیار گنبد کاووس می بندد و خنکی ملایمی جای آن را می گیرد. در بهار نیز ممکن است بارش باران در این شهر ادامه داشته باشد، اما دمای هوا بسیار مناسب است؛ درنتیجه می توان فصل بهار را دومین زمان مناسب سفر به گنبد کاووس نامید.

جاهای دیدنی گنبد کاووس

مکان های دیدنی گنبد کاووس اصلا کم نیست. کافیست یک جست وجوی ساده در اینترنت داشته باشید تا نام جاذبه ها، تالاب ها، سدها و روستاهای سبز بی کرانش مقابل چشمانتان صف بکشد. هم نشینی دل انگیز تاریخ، طبیعت و فرهنگ در گنبد کاووس حتما شما را به وجد خواهد آورد.

گنبد قابوس | بلندترین برج تمام آجری دنیا

گنبد قابوس یا کاووس از معروف ترین جاذبه های تاریخی گنبد کاووس است که در این شهر وجود دارد. این بنا به دستور شمس المعالی قابوس بن وشمگیر، پادشاه زیاریان، در سال 375 هجری ساخته شده و با 55 متر ارتفاع، بلندترین برج آجری دنیا نام گرفته است.

گنبد قابوس از لحاظ مهندسی و معماری بسیار پیشرفته محسوب می شود و دارای ویژگی های منحصر به فردی است. این بنا روی تپه ای از خاک های نرم و سست ساخته شده و برای جلوگیری از نشست بنا، مهندسان سازه ای از تکنیک های خاصی استفاده نموده اند. بعلاوه، برای جلوگیری از ریزش بنا در برابر باد، گنبد آن به شکل مخروطی ساخته شده است.

روی بدنه بنا، اشعاری به خط کوفی نوشته شده که حاوی اندیشه ها و ارزش های انسانی است. این اشعار از سوی شمس المعالی قابوس سروده شده اند و به عنوان یک متن ادبی ارزشمند از آن ها یاد می شود. بعضی افراد به گنبد قابوس میل گنبد و برج آزادی نیز می گویند.

این بنا به علت داشتن ارزش تاریخی و فرهنگی در سال 1310 به ثبت ملی رسید. با پیگیری های بعدی نیز گنبد قابوس گلستان به عنوان 15امین اثر ایران در سال 1991 میلادی در میراث دنیای یونسکو ثبت دنیای شد.

  • آدرس: استان گلستان، شهرستان گنبد کاووس، خیابان امام شمالی، بین خیابان جمهوری و قابوس، باغ ملی
  • ساعات بازدید: 24 ساعته

تالاب آلماگل | اکوسیستم پرندگان مهاجر

در 55 کیلومتری شمال شهرستان گنبد کاووس و ضلع شمالی جاده گرگان به اینچه برون، تالابی به نام آلماگل وجود دارد که محل زیست جانوران بسیاری است. آلماگل در زبان محلی به معنای دریاچه سیب است. این تالاب بین المللی آب شور و یکی از مقاصد مهم برای مشاهده پرندگان مهاجر در ایران است.

این منطقه به عنوان زیستگاهی مهم برای پرندگان آبزی و مهاجر شناخته می شود و تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در فصول مختلف سال به این منطقه کوچ می نمایند. تالاب آلماگل از لحاظ زیبایی طبیعی، منظره ها آبی آرامش بخش و گوناگونی گونه های گیاهی و جانوری مورد توجه گردشگران واقع شده است.

دور تا دور این تالاب پر از نیزارهای بلند است که آب دریاچه را در محاصره خود قرار داده اند. همچمیم با رفتن به آلماگل می توانید پرنده حواصیل را که از پرندگان بومی گنبد کاووس است، ببینید. بعلاوه فلامینگو و پلیکان نیز در فصل زمستان به این منطقه می آیند.

  • آدرس: استان گلستان، 55 کیلومتری شمال گنبد کاووس و در ضلع شمالی جاده گرگان به اینچه برون
  • ساعت بازدید: 24 ساعته

تالاب آجی گل | روی دیگر طبیعت شمال

تالاب آجی گل یکی از سه تالاب بین المللی استان گلستان است که در شهرستان گنبد کاووس واقع شده است. این تالاب در 5 کیلومتری قسمت غرب شهر اینچه برون و در سمت شمال گنبد کاووس بخش داشلی برون واقع شده است.

تالاب آجی گل دارای مساحت 360 هکتار و عمق میانه 2 متر است. آب این تالاب شور است و به وسیله رودخانه های شورجه و شور سامان تغذیه می شود. تالاب آجی گل زیستگاه بسیاری از گونه های پرندگان مهاجر و بومی است. ازجمله پرندگانی که در این تالاب زندگی می نمایند می توان به فلامینگو، اردک، غاز، قو، حواصیل و مرغابی اشاره نمود. جالب است بدانید که تالاب آجی گل در سال 1354 به عنوان یکی از تالاب های مهم بین المللی در لیست رامسر به ثبت رسیده است.

  • آدرس: استان گلستان، شمال گنبد کاووس، جنوب روستای تنگلی
  • ساعت بازدید: 24 ساعته

سد گلستان | تلفیق آرامش و سرگرمی آبی

سد گلستان یکی از بزرگ ترین و مهم ترین سدهای ایران است که در استان گلستان و نزدیکی گنبد کاووس واقع شده است. این سد یکی از سدهای خاکی همگن ایران به شمار می رود که سرچشمه آن به کوه های شرق استان گلستان باز می شود.

در پشت سد گلستان یک دریاچه مصنوعی زیبا ساخته شده و به یکی از نقاط دیدنی گنبد کاووس برای مسافران این شهر شمالی تبدیل شده است. این دریاچه محل مناسبی برای قایقرانی، ماهیگیری و سرگرمیات آبی است. بعلاوه برای گردشگرانی که در پی قدم زدن در تپه های سبز هستند نیز جای مناسبی است.

  • آدرس: استان گلستان، 12 کیلومتری شمال شرقی گنبد کاووس
  • ساعت بازدید: 24 ساعته

روستای هیوه چی بالا | برشی از رویای سبز طبیعت

در مسیر جاده گنبد کاووس به آق قلا روستایی وجود دارد که گویی برشی از رویای سبز طبیعت است. این روستا که هیوه چی بالا نام دارد یکی از منطقه ها بکر و دست نخورده شمال کشور محسوب می شود. خانه های روستای هیوه چی بالا در میان چمن زارهایی ساخته شده که در تکمیل آرامش زندگی، هیچ چیز کم ندارند.

هوای این روستا بسیار پاک است و می توانید قطار ابرها را سوار بر دست باد دیدن کنید و اکسیژن خالص را داخل ریه هایتان ببرید. برای اقامت در روستا هم می توانید به سراغ خانه مردم محلی و اقامتگاه های بومگردی بروید و از یک هم نشینی جاودانه با مردمی خونگرم و مهمان نواز برخوردار شوید.

  • آدرس: استان گلستان، جنوب غربی گنبد و مسیر گنبد - آق قلا
  • ساعت بازدید: 24 ساعته

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس | محفلی برای سوارکاران

یکی دیگر از جاهای دیدنی گنبد کاووس، در خیابان معلم واقع شده است و برای ورزشکاران و علاقه مندان به سرگرمیات هیجانی جای مناسبی است. مجتمع سوارکاری گنبد کاووس در زمینی به مساحت 120 هکتار ساخته شده است و پارکینگ، فضای سبز، پیست اسب دوانی، سوئیت، ویلا، اسطبل زمستانه و تابستانه، استخر شنا و جایگاه مسابقات در آن واقع شده است.

البته بخش سوارکاری این مکان برای عموم در دسترس نیست و تنها افرادی که دارای کارت عضویت باشگاه هستند می توانند از آن استفاده نمایند؛ اما باقی فضاهای مجتمع سوارکاری گنبد کاووس برای همه قابل استفاده است. در فصل بهار و پاییز نیز به عنوان برگزارنماینده مسابقات اسب دوانی پذیرای گردشگران و علاقه مندان است.

  • آدرس: استان گلستان، گنبد کاووس، بلوار معلم
  • ساعت بازدید: 24 ساعته

گورستان خالد نبی | متفاوت ترین قبرستان ایران

گورستان خالد نبی را می توان متفاوت ترین قبرستان ایران نامید که در نزدیکی گنبد کاووس واقع شده است. دور تا دور این زیارتگاه را مراتع سبز شمالی احاطه نموده است و آرامشی را که در این مکان پیدا می کنید، هیچ کجای دیگری نخواهید یافت. رفتن به این جای دیدنی گنبد کاووس، هم فال است و هم دیدن.

آرامگاه خالد نبی بر فراز قله کوه گوگجه داغ قرار گرفته است و منظره زیبای آن بر بلندای کوه روحتان را تسخیر می نماید. این منطقه در واقع مجموعه ای متشکل از گورستان خالد نبی، آرامگاه چوپان آتای و زیارتگاه خالد نبی است که مورد توجه طبیعت دوستان و مسافران گنبد کاووس قرار می گیرد.

  • آدرس مجموعه خالد نبی: استان گلستان، شهر کلاله، 60 کیلومتری شمال کلاله
  • ساعات بازدید: 24 ساعته

تالاب آلاگل | تنوع بالایی از گیاهان و جانوران

تالاب آلاگل کمی بالاتر از تالاب آلماگل در 60 کیلومتری شمال شهرستان گنبد کاووس واقع شده است. این مکان نیز از برترین جاهای دیدنی گنبد کاووس است که هرفصل زیبایی مخصوص به خودش را دارد و پذیرای بخشی از مسافران شمالی است.

تنوع گیاهی و جانوری این تالاب نیز همچون سایر تالاب های استان گلستان بوده و از آب شور پر شده است؛ به همین علت در فصل زمستان پرندگان مهاجری مانند پلیکان ها و فلامینگو به سمت آلاگل می روند و در سایر فصول نیز پرندگان بومی شمال در آنجا حضور دارند. با سفری کوتاه به این تالاب می توانید انواع قو، اردک، پرستوی دریایی، چنگر، غاز، سلیم، کاکائی، بالکان، آبچلیک و غیره را به نظاره بنشینید.

گنبد کاووس؛ جادوی طبیعت و فرهنگ

گنبد کاووس یکی از شهرهای شمالی زیبای ایران است که تنوع کم نظیری از فرهنگ ایرانیان را در جشنواره های فصلی خود به نمایش می گذارد. بعلاوه این منطقه پر از آثار طبیعی زیباست که تنوع آن هر سلیقه ای را پوشش می دهد. اگر قصد سفر هوایی به این شهر را دارید، با خرید بلیط هواپیما گرگان خودتان را به این شهر برسانید و سپس زمینی راهی گنبد کاووس شوید. برای سفر به این شهر شمالی زیبای کشورمان با خرید بلیط و رزرو هتل راهی شوید.

اگر به این مکان دیدنی رفته اید، تجربه سفرتان را با ما درمیان بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی گنبد کاووس

جاهای دیدنی گنبد کاووس کجاست؟

گنبد قابوس، تالاب آلاگل، سد گلستان، تالاب آلماگل، تالاب آجی گل، روستای هیوه چی بالا و مجتمع سوارکاری گنبد کاووس و گورستان خالد نبی از جاهای دیدنی این شهر است.

بلندترین برج تمام آجری دنیا چه نام دارد؟

گنبد قابوس یا میل گنبد بلندترین برج تمام آجری دنیا اس که در شهر گنبد کاووس واقع شده است.

سد گلستان کجاست؟

سد گلستان در حدود 12 کیلومتری شمال شرقی شهر گنبد کاووس روی رودخانه گرگان رود واقع شده است.

منبع: فلای تودی

به "جاهای دیدنی گنبد کاووس ، روی دیگر طبیعت شمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی گنبد کاووس ، روی دیگر طبیعت شمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید