راهکاری برای جلوگیری از یخ زدن کامل جاده

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، تجمع یخ روی سطوح مختلف در جاده ها، هواپیماها، توربین های بادی، خطوط برق و خودرو ها مشکل ایجاد می نماید، ولی یک اختراع نو این مشکل را حل می نماید.

راهکاری برای جلوگیری از یخ زدن کامل جاده

دانشمندان دانشگاه صنعتی دالیان ساختار نوی مبتنی بر استفاده از نانوسیم های مسی ساخته اند که انواع سطوح را با کارایی نزدیک به 100 درصد یخ زدایی می نماید.

در دهه های گذشته، ابزار یخ زدایی متنوعی عرضه شده اند. بعضی حاوی پوشش های شیمیایی هستند، در حالی که بعضی دیگر دارای ساختار های نانومقیاس هستند که اجازه نمی دهند آب و یخ به هم بچسبند. بعضی از آن ها از الکتریسیته برای گرم کردن سطوح با گرافن یا نانولوله های کربنی استفاده می نمایند، در حالی که بعضی دیگر از پوشش های مغناطیسی ساخته شده اند که یخ را مستقیماً می لغزانند.

برای انجام مطالعه نو، محققان دانشگاه دالیان مجموعه هایی از نانوسیم های مسی را طراحی کردند که از مزیت گرم کردن سطوح بدون احتیاج به منبع انرژی مصنوعی برخوردارند. آن ها انرژی خود را از نور خورشید دریافت می نمایند و طوری طراحی شده اند که به طور موثر گرما را جذب و به آرامی در کل آرایه توزیع نمایند.

پژوهشگران به وسیله مجموعه ای از آزمایش ها، مؤثرترین طرح ها را شناسایی کردند: نانوسیم های عمودی با فاصله ای 2 یا 3 میکرومتری از یکدیگر توانستند بیش از 95 درصد از نور خورشید را که به آن ها برخورد می نماید جذب نمایند، و رسانایی حرارتی بالای مس به آن ها اجازه می دهد تا به طور موثر پخش شوند. نتیجه نهایی یک سطح کاملا آبگریز با اثر یخ زدایی نزدیک به 100 درصد بود. البته برای فراوری انبوه تجاری این محصول هنوز باید آزمایش های بیشتری انجام گردد.

منبع: فارس

منبع: فرارو

به "راهکاری برای جلوگیری از یخ زدن کامل جاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکاری برای جلوگیری از یخ زدن کامل جاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید