ضرورت وجود کپسول آتش نشانی برای ساختمان

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، ضرورت وجود کپسول آتش نشانی برای ساختمان

در بسیاری از ساختمان های نوساز برای بالا بردن ضریب ایمنی ساختمان ، محیط را با تجهیزات آتش نشانی مانند کپسول آتش نشانی ، سیستم اعلام و اطفاء حریق مجهز می نمایند . روی سقف و دیوارهای این نوع ساختمان ها نکاتی که باعث افزایش ایمنی محیط می گردد رعایت شده است . امروزه ضرورت وجود کپسول آتش نشانی برای ساختمان بیش از پیش احساس می گردد .

ضرورت وجود کپسول آتش نشانی برای ساختمان

در دهه های قبل، هنگامی که حادثه آتش سوزی در ساختمان اتفاق می افتاد تا زمانی که نیروهای آتش نشانی خودشان را به محیط برسانند مدت زمان طولانی طول می کشید و این خود باعث افزایش مقدار خسارات و شدت آن می شد . با مرور زمان برای کاهش مقدار خسارت ، تصمیم گرفته شد که تمام محیط ها با وسایل آتش نشانی تجهیز شوند تا هنگام وقوع حادثه افراد بتوانند خیلی سریع وارد عمل شوند و از پیش روی حوادث جلوگیری نمایند . این تصمیم به قدری جدی است که ساختمان ها برای گرفتن مجوز انتها کار مجبور هستند تمام نکات ایمنی را برای محیط اعمال نمایند . در هر طبقه کپسول آتش نشانی و فایرباکس قرار دهند و هر واحد و راهروهای ساختمان را به سیستم اطفاء و اعلام حریق مجهز نمایند .

با توجه به مطالب ذکر شده وجود کپسول آتش نشانی برای ساختمان خیلی لازم است و جزء الزامات ساختمان محسوب می شود . در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چه خطراتی ساختمان را تهدید می نماید و چه لزومی دارد که در ساختمان ها حتماً باید کپسول آتش نشانی وجود داشته باشد . از طرف دیگر چه نوع کپسول آتش نشانی برای ساختمان مناسب است و آیا ممکن است ، از هر نوع کپسولی برای ساختمان استفاده کرد؟

دلایل آتش سوزی در مجتمع های مسکونی چیست ؟

1- آتش سوزی در آشپزخانه

یکی از مهم ترین عواملی که باعث آتش سوزی در منازل می شود ، پخت و پز در آشپزخانه است . بر اساس آمار موجود مهم ترین عامل آتش سوزی در خانه های مسکونی ، پخت و پز در آشپزخانه است . این عامل در مجموع 42% از همه آتش سوزی ها را شامل می شود . شعله ور شدن روغن های خوراکی داغ در اثر حرارت تماشا بیش از مقدار ، یکی از سناریو های معمول آغاز آتش سوزی هنگام آشپزی است . باید دقت کنیم که پنجره آشپزخانه بهتر است دارای پرده نباشد یا پرده های کوتاه داشته باشد . زیرا یکی از سناریوهای معمول آغاز آتش سوزی ، شعله ور شدن پرده ها است . در هنگام آشپزی ، بچه ها باید حداقل 1 متر از اجاق دور باشند . یک راه مجذوب کننده و خلاقانه شاید این باشد که یک حریم خطر با یک نوار چسبان با شعاع 1 متر بر روی کف زمین برای اجاق خوراک پزی در نظر بگیرید . راه چاره دیگر برای پیشگیری از آتش ناشی از پخت و پز ، شاید استفاده از اجاق های برقی است . این اجاق ها در سطح بین المللی به صورت وسیع مورد قرار می گیرند . اما قطعا در کشور ما استفاده از این ابزار با توجه به هزینه بالاتر برق نسبت به گاز ، با چالش هایی روبروست . بعلاوه در صورت حضور نداشتن بلند مدت در منزل یا رفتن به مسافرت ، حتما شیر اصلی ورودی گاز واحد مسکونی را ببندید .

2- تجهیزات گرمایشی

تجهیزات گرمایشی که قابل حمل هستند در مقایسه با تجهیزات غیر قابل حمل خطر بیشتری دارند . از این نوع وسایل می توان به بخاری زمینی یا دیواری اشاره نمود . در استفاده از این نوع وسایل گرمایشی حتماً باید حداقل 1 متر دور تر وسایل اشتعال پذیر مانند مبل و پرده را نصب گردند . بنابر آمار موجود عامل حدود 15 درصد آتش سوزی خانه های مسکونی ، ناشی از تجهیزات گرمایشی است .

3- آتش سوزی با منشاء الکتریسیته

تابلو های برق و سیم کشی های فرسوده که مدت زیادی از نصب آنها در ساختمان می گذرد یکی از عوامل آتش سوزی در خانه های مسکونی است . جریان برقی که در این سیم ها و تابلو ها وجود دارد در تماس با عوامل خارجی مثل رطوبت و…ایجاد جرقه می نماید و باعث آغاز آتش سوزی می شود . بنا بر آمار در حدود 18 درصد آتش سوزی خانه ها منشاء الکریسیته دارند . یکی از اتفاقات احتمالی به انفجار ناشی از شارژ بیش از حد ابزار های الکترونیکی مانند موبایل ، تبلت و لپ تاپ بر می شود . این ابزارها اغلب مجهز به باتری های لیتیوم-یون هستند . این نوع باطری ها با کوچکترین نقص فنی و در صورت شارژ بیش از مقدار ، ممکن است شعله ور شده و منفجر شوند . پس بهتر است در موقع مناسب ابزار شارژی خود را از برق بکشید . بعلاوه با وجود کمترین مشکل در فرآیند شارژ یا باطری ابزار شارژی خود ، حتما برای رفع کردن آن اقدام کنید .

4- سیگاری که خاموش نشده

بنابر آمار موجود 5 درصد آتش سوزی ها در منازل به علت سیگار می باشد . یکی از عوامل مهمی که باعث آتش سوزی در منازل می شود ته سیگار خاموش نشده ای است که به داخل سطل آشغال انداخته می شود . اگر می خواهید سیگار بکشید بهتر است در هوای آزاد (بالکن یا پشت بام) این کار را بکنید . بعلاوه توصیه می شود در اتاق خواب هیچوقت سیگار نکشید . زیرا تمام مواد و وسایل موجود در اتاق خواب مستعد آتش سوزی هستند. پس از اتمام سیگار کشیدن ، فیلتر آن را بدون خاموش کردن کامل هرگز در سطل زبانه نیندازید . بعلاوه در فصل پاییز به علت خشک بودن زمین و وجود برگهای خشک مراقب فیلترهای نیمه خاموش سیگار خود باشید .

5- شمع های تزئینی و شمع های معطر

رعایت نکردن دستورالعمل های ایمنی هنگام استفاده از شمع می تواند یکی از عوامل آتش سوزی در ساختمان باشد . بنابر آمار در حدود 3 درصد آتشسوزی ها در خانه ها به علت استفاده نادرست از شمع هاست . بسیاری از افراد دوست دارند برای افزودن احساس آرامش بخصوص هنگام شام خوردن یا مدیتیشن ، یا استفاده از خاک معطر ، از انواع شمع استفاده نمایند . بهتر است نکات ایمنی زیر را جهت استفاده از شمع ها رعایت کنیم :

1- شمع های روشن را از دسترس بچه ها دور بگذاریم و هیچ موقع بچه ها را با شمع های روشن تنها نگذاریم .

2- در اتاق خواب شمع روشن نکنیم .

3- در نزدیکی اشیاء اشتعال پذیر منزل هیچگاه شمع روشن نکنیم .

4- اگر می خواهیم منزل را ترک کنیم حتما شمع ها را خاموش کنیم .

طریقه استفاده از کپسول آتش نشانی چگونه است ؟

کپسول آتش نشانی وسیله ایمنی است که برای خاموش کردن آتش استفاده می شود . معمولاً کپسول آتش نشانی طوری طراحی می شود که که قابل حمل باشد و به راحتی بتوان آن را انتقال داد . این وسیله دارای رنگ نارنجی و یا قرمز می باشد . استفاده از این رنگ در طراحی و فراوری این وسیله باعث می شود در همه شرایط قابل شناسایی باشد . کپسول آتش نشانی دارای یک محفظه فلزی است و درون آن یک ماده خفه نماینده آتش مانند آب ، پودر یا گاز دی اکسید کربن وجود دارد . بالای این محفظه یک اهرم وجود دارد . هنگام استفاده باید آن اهرم را آزاد کنید و مواد درون آن با فشار زیاد روی آتش قرار می گیرد . و با حذف علت اصلی آتش مانند وجود اکسیژن آتش را خاموش می نماید .

محفظه کپسول با چه موادی پر می شود ؟

با توجه به نوع آتش ، نوع مواد پر نماینده کپسول نیز معین می شود . نوع مواد پر نماینده کپسول به این بستگی دارد که ، برای خاموش کردن چه نوع آتشی استفاده می شود .

1-آتش ناشی از سوختن پارچه و کاغذ

بیشترین مصرف کپسول آتش نشانی از نوع آب و گاز است . یعنی آب با فشار گاز درون محفظه قرار گرفته است . این مدل کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتشی که ماده اصلی آن جامدات است مانند پارچه و کاغذ استفاده می شود . در درون محفظه کپسول مقداری ضدیخ وجود دارد که اگر در محیط های سرد حادثه ای رخ داد آب با خارج شدن یخ نزند . این کپسول آتش نشانی بیشتر در محیط های مسکونی و اداری قرار می گیرد و استفاده می شود .

2- آتش ناشی از سوختن مواد نفتی

در مواقعی که مواد نفتی و اشتعال زایی مثل گازوئیل ، بنزین یا … باشد باعث آتش سوزی شده باشد باید از کپسول آتش نشانی گاز و پودر بهره ببرید . در نظر بگیرید اگر آتش سوزی ناشی از مواد مایع باشد باید از محفظه حاوی کف استفاده کرد . کف چگالی کمتری از مایعات دارد و روی مایع قرار می گیرد در نتیجه مانع رسیدن اکسیژن به مایعات و خفه شدن آتش می شود . در نتیجه برای خاموش کردن آتش باید از کپسول آتش نشانی مخصوص خود آن استفاده شود .

توجه : هیچگاه مواد اشتعال زایی مثل گازوئیل ، بنزین و… را در بخش های حساس منزل یا ساختمان نگذارید زیرا به علت حساسیت به گرما و جرقه ، این نوع مواد سریعاً آتش می گیرند و حوادث جبران ناپذیری را ایجاد می کنن .

3- آتش ناشی از اتصالی برق

به آتش های ناشی از جریان الکتریکی ، آتش های کلاس C نیز گفته می شود . این نوع از حریق ها ممکن است از مدار های کوتاه سیم کشی های مشکل دار و سیم های برقی آسیب دیده و بعضی از وسایل الکترونیکی معیوب ناشی شود . این نوع از کپسول ها دارای گاز کربن دی اکسید هستند که قادرند تا اکسیژن را حذف نمایند و باعث خاموش شدن آتش گردند .

نحوه استفاده از کپسول های آتش نشانی

هنگام وقوع آتش سوزی ابتدا باید آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید و نکات زیر را به ترتیب انجام دهید تا بتوانید از این وسیله به نحو احسن در راستای خاموش کردن آتش بهره ببرید . اهرم متصل به کپسول را آزاد کنید و با نیروی کافی کپسول را نگه دارید ، چون مواد با فشار از آن خارج می شوند در نتیجه برای نگه داشتن محفظه احتیاج به نیرو بیشتری دارید . مواد با فشار بیرون می آید در نتیجه باید در فاصله مناسب با آتش قرار بگیرید . همواره پشت آتش قرار بگیرید و برای خودتان یک راه فرار بگذارید . کم کم از جلوی پای خودتان آغاز به خفه کردن آتش کنید . مواد محفظه را دقیقا روی مواد قابل اشتعال نشانه گیری کنید و کم کم پیش بروید . اگر حجم آتش زیاد بود از چند نفر یاری بگیرید تا چند کپسول آتشنشانی برای مهار کردن آتش بهره ببرید . بعد از اینکه کارتان تمام شد کپسول آتش نشانی را فورا شارژ کنید و در محل مورد نظر قرار دهید چون حادثه خبر نمی نماید . این کار باعث می شود هنگام وقوع حادثه با یک کپسول آتش نشانی خالی روبرو و سوپرایز نشوید .

منبع: هومتیک

به "ضرورت وجود کپسول آتش نشانی برای ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت وجود کپسول آتش نشانی برای ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید