فکور: کمبود بودجه پژوهشی با بازگشایی دانشگاه ها گره نمی خورد ، درخواست از دانشگاه ها برای ورود به حل مسائل صنعت و جامعه

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، معاون پژوهشی دانشگاه تهران درباره شرایط پیوند بیشتر با صنعت برای برطرف نیازها و بعلاوه کمبود بودجه حوزه پژوهش شرح داد.

فکور: کمبود بودجه پژوهشی با بازگشایی دانشگاه ها گره نمی خورد ، درخواست از دانشگاه ها برای ورود به حل مسائل صنعت و جامعه

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ وردپرسکارا، فکور، معاون پژوهشی دانشگاه تهران در نشست خبری سی امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: هم اکنون بازنگری ساختار پژوهشی و فناوری در دانشگاه تهران با هدف شناسایی پتانسیل های دانشگاه و استفاده از امکانات و رساله ها و طرح ها آغاز شده و امیدواریم از این طریق بتوانیم در خدمت صنعت و جامعه باشیم.

وی اضافه نمود: هدف ما از بازنگری ساختار پژوهشی و فناوری دانشگاه تهران این است که بتوانیم روی علم، پژوهش، فناوری، نوآوری و ایجاد کسب و کار یک چرخه را به وجود بیاوریم به گونه ای که ثمره آن کاربردی کردن رساله ها بابشد.

فکور اضافه نمود: امروز درخواستی که از دانشگاه ها وجود دارد این است که دانشگاه ها و از جمله دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر برای حل مسائل صنعت و جامعه ورود پیدا نمایند.

وی اضافه نمود: با توجه به وجود علوم و رشته گرایش های مختلف در دانشگاه تهران امیدواریم بتوانیم پژوهش ها و رشته گرایش های خاص انجام دهیم و از این حیث بتوانیم با یک نگاه کلان و سیستمی پروژه ها را تعریف کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با بیان اینکه سیکل پژوهش و فناوری که از روی احتیاج آغاز می گردد، ولی واقعیت این است که امروز احتیاجسنجی در کشورمان ضعیف است، اضافه نمود: ما باید نکاتی را که مورد احتیاج جامعه است شناسایی و آن ها را حل کنیم. از این رو باید احتیاجسنجی در علوم انسانی جدی گرفته گردد و براساس آن به تعریف پروژه های کاربردی پرداخت.

وی به اثرات شیوع ویروس کرونا روی مسائل آموزشی اشاره نمود و اضافه نمود: شیوع کرونا منجر به مجازی شدن کلاس های درس شد و همین مسئله حضور گسترده دانش آموزان را در فضای مجازی در پی داشته است، اما سوالی که وجود دارد آیا اثرات این موضوع آنالیز شده و یا آنالیز آن به دانشگاه واگذار شده است؟

فکور با بیان اینکه در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه هم باید از طرف صنعت اعلام احتیاج صورت بگیرد و هم در دانشگاه ها تیم های احتیاجسنجی برای معرفی ظرفیت های پژوهشی به صنعت و جامعه ایجاد شوند، اضافه نمود: در دانشگاه تهران تیم های احتیاجسنجی برای برقراری ارتباط با بخش صنعت ایجاد شده و توانمندی های پژوهشی این دانشگاه به بخش های مختلف معرفی شده اند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه رقم حمایت از خاتمه نامه های ارشد و رساله های دکتری در دانشگاه های مختلف فرق دارد مثلا رقم مصوب حمایت از خاتمه نامه های ارشد 900 هزار تومان و رقم حمایت از رساله های دکتری 2 میلیون و 400 هزار تومان است، اضافه نمود: قطعا رقم اختصاص یافته برای حمایت از خاتمه نامه ها و رساله های ارشد و دکتری در بعضی از رشته های که احتیاجمند فعالیت های آزمایشگاهی هستند، کافی نیست. البته اگر خاتمه نامه ها و رساله ها به صورت کاربردی انجام شوند ما می توانیم از آن ها حمایت کنیم اگرچه باز هم افزایش رقم حمایت ها تا سقف دو یا سه برابر از خاتمه نامه ها و رساله هایی که احتیاجمند فعالیت آزمایشگاهی هستند، باز هم کفایت نمی نماید.

وی بعلاوه به کاهش ظرفیت استفاده اساتید از فرصت های مطالعاتی اشاره نمود و اضافه نمود: در دو سال اخیر به علت شیوع ویروس کرونا و بعلاوه نوسانات ارزی استفاده اساتید از فرصت های مطالعاتی کاهش یافته است. به هر روی دانشگاه تهران علاوه بر استفاده از ظرفیت فرصت های مطالعاتی موجود در این دانشگاه از سهمیه وزارت علوم نیز استفاده می نماید و این سهمیه ها در پردیس های مختلف توزیع می گردد.

فکور با بیان اینکه برترین نوع انجام رساله و پروژه این است که یک احتیاج از جامعه در صنعت شناسایی گردد و براساس احتیاجسنجی دانشجویان و اساتید روی آن کار نمایند، اضافه نمود: متخصصان زیادی در کشورمان وجود دارند که مقالات isi یا wos را منشر نموده اند با این وجود بنده موافق کند شدن فراوری مقالات isi نیستم، چون ارزیابی کیفی کشورمان از این طریق صورت می گیرد و ما این گونه توانسته ایم رشد و جایگاه خوبی در فراوری مقالات باکیفیت داشته باشیم.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران فراوری مقالات isi را به منزله یک تمرین و مسابقه برای اساتید دانشگاه دانست و اضافه نمود: فراوری مقالات بین المللی موجب می گردد تا ما برای حل مسائل در لبه علم حرکت کنیم. البته مسئله دیگری که وجود دارد این است که ما نمی توانیم همه وقت اساتید را با طرح های کاربردی پر کنیم.

وی با اشاره به اینکه نتیجه حرکت در مرز های دانش فراوری مقالات با کیفیت است و از طرفی فراوری این مقالات موجب می گردد که ما با مسائل روز دانش آشنا شویم و متناسب با این توانمندی مسائل را حل کنیم، اظهار کرد: حوزه پژوهش دانشگاه تهران یک حوزه درآمدزا است اگرچه باید برای انجام خاتمه نامه ها و رساله ها هزینه اختصاص یابد به هر روی مسائل بودجه در دانشگاه ها وجود دارد، ولی قطعا کمبود بودجه پژوهشی با بازگشایی دانشگاه ها گره نمی خورد چرا که ما می توانیم با انعقاد قرارداد ها با بخش های مختلف صنعت درآمدزایی کنیم.

فکور در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه در پی راه اندازی رشته های بین رشته ای افزایش پژوهش های بین رشته ای لازم است، اضافه نمود: بنده به تحقیقات بین رشته ای سیستمی اعتقاد دارم و معتقدم باید یک دیدگاه بین رشته ای وجود داشته باشد تا بتواند سایر علوم را در کنار هم قرار دهد، ولی ما تا به امروز این دید را نداشته ایم تا بتوانیم به وسیله تعامل بین رشته ای یک سامانه و سیستم پیشرفته را استخراج کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "فکور: کمبود بودجه پژوهشی با بازگشایی دانشگاه ها گره نمی خورد ، درخواست از دانشگاه ها برای ورود به حل مسائل صنعت و جامعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فکور: کمبود بودجه پژوهشی با بازگشایی دانشگاه ها گره نمی خورد ، درخواست از دانشگاه ها برای ورود به حل مسائل صنعت و جامعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید