نبود برند؛ گره فرش و گلیم عشایر گیلان در بازارهای داخلی و خارجی

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، خبرنگاران/گیلان مدیر امور عشایری گفت: به علت نبود برند فرش و گلیم عشایر گیلان از راهیابی به بازارهای بزرگ داخلی و خارجی بازمانده است.

نبود برند؛ گره فرش و گلیم عشایر گیلان در بازارهای داخلی و خارجی

حسن همتی در گفت و گو با وبلاگ وردپرسکارا، با بیان اینکه فراوریات عشایر گیلان هوادار زیادی دارد و از بازار پسندی بالایی برخوردار است، اضافه نمود: متاسفانه برندسازی قوی در این زمینه وجود ندارد و آنچنان که شایسته است فراوریات عشایر استان به بازارهای هدف داخلی و خارجی شناسانده نشده است.

وی با بیان اینکه شهرستان تالش بیشترین جمعیت عشایری گیلان را به خود اختصاص داده است، توضیح داد: پس از تالش، شهرستان رودبار بزرگترین شهرستان دارای جمعیت عشایری گیلان است.

همتی با بیان اینکه می توان فراوریات عشایر گیلان را به جهانیان عرضه کرد، ادامه داد: لازم است زنجیره فراوری صنایع دستی عشایر در گیلان ایجاد گردد.

مدیر امور عشایری گیلان تاکید نمود: در این خصوص باید از ظرفیت های استان استفاده گردد و باید موانعی را که بستر معرفی فرش و گلیم عشایر تالش و دیگر شهرستان های عشایری گیلان رضوانشهر و رودبار وجود دارد را از سر راه برداریم.

وی گفت: اگر شرایط برای عشایر فراهم گردد فراوریات زیبایی برای عرضه به بازارهای جهانی دارند.

همتی با بیان اینکه در حال حاضر محصولات و فراوریات عشایر گیلان در نمایشگاه و بازارهای داخلی به فروش رسانده می گردد، ادامه داد: فعلا تعاونی عشایری در استان فعالیت خوبی دارند و فراوریات صنایع دستی را به بازار عرضه می نمایند.

وی با بیان اینکه بافت گلیم، فرش و فراوری دیگر صنایع دستی بانوان عشایر از مشاغل خانگی عشایر استان محسوب می گردد، اعلام نمود: زنان عشایر با فعالیت در این حوزه عایدی خانوار خود را ارتقا می دهند.

مدیر امور عشایری گیلان توضیح داد: زنان عشایر در فروش محصولات صنایع دستی خود نیز نقش پررنگی دارند؛ ضمن اینکه مردان عشایر نیز در فروش محصولات صنایع دستی فعالیت قابل توجهی دارند.

وی اضافه نمود: بیشتر عشایر برای فروش محصولات عشایر همچنان به صورت سنتی کار می نمایند و بازارهای تازه می تواند شرایط مالی عشایر را بهبود ببخشد.

همتی اضافه نمود: علی رغم اینکه مواد اولیه گران شده است اما فراوریات محصولات عشایری چندان گران نشده و عشایر به جای گران کردن فراوریاتشان کوشش می نمایند که سود کمتری نصیبشان گردد.

وی با بیان اینکه بازارهای فروش در شهرستان های گیلان برای فروش فراوریات عشایری بسیار یاری نماینده است، اعلام نمود: اعطای تسهیلات مقرون به صرفه قیمت می تواند منجر به افزایش فراوری محصولات عشایری به خصوص فرش و گلیم در شهرستان های رودبار، تالش و رضوانشهر گردد.

مدیر امور عشایری گیلان از رسانه های استان خواست در معرفی و شناسایی محصولات عشایر به خصوص فرش و گلیم تالش کوشش مضاعف داشته باشند و گفت: زنان عشایر همچنان هنر زیبای بافت گلیم و فرش را به دختران خود آموزش می دهند تا آنها نیز با فعالیت در این عرصه بتوانند در آینده عایدی خانوار خود را ارتقا دهند.

همتی یادآور شد: در مجموع 1598 نفر خانوار عشایری در گیلان وجود دارد که 940 نفر از این خانوارها در تالش مستقر هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نبود برند؛ گره فرش و گلیم عشایر گیلان در بازارهای داخلی و خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود برند؛ گره فرش و گلیم عشایر گیلان در بازارهای داخلی و خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید