بلیط سفر به ایستگاه فضایی را به زودی می خرید!

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، ناسا در نظر دارد تا درهای ایستگاه فضایی بین المللی را به روی استفاده های تجاری از جمله صنعت گردشگری باز کند. البته بلیط های سفر به ایستگاه فضایی، مقرون به صرفه نیست.

بلیط سفر به ایستگاه فضایی را به زودی می خرید!

تبدیل شدن به یکی از فضانوردان ناسا، کار ساده ای نیست ولی به زودی، مردم عادی یا حداقل مردم عادی پول دار که می توانند ده ها میلیون دلار برای یک تعطیلات فضایی هزینه نمایند، به زودی این فرصت را دارند تا بلیطی به مقصد ایستگاه فضایی بخرند.

ناسا روز آدینه گذشته بیان کرد که برای اولین بار به شهروندان خصوصی اجازه می دهد تا به مقصدی در فضا پرواز نمایند. این مقصد ماه نیست؛ ولی حداقل تا ایستگاه فضایی می توانند سفر نمایند. ایستگاه فضایی تنها نقطه در جهان و خارج از این سیاره است که بشر در حال حاضر می تواند در آن زندگی کند.

البته ناسا در حال تبدیل شدن به یک آژانس مسافرتی فضایی نیست. شرکت های خصوصی، به ناسا شبی 35 هزار دلار پرداخت می نمایند تا بتوانند روی تخت های ایستگاه فضایی بخوابند و از امکانات آن استفاده نمایند. این امکانات عبارت اند از آب، هوا، اینترنت و توالت!

این شرکت های خصوصی هزینه سفر تا ایستگاه فضایی و بازگشت به زمین و همین طور سود خود را روی این مبلغ می کشند.

خبری که روز آدینه منتشر شد، یکی از چندین خط مشی نوی بود که برای ایجاد این فرصت برای شرکت ها طراحی شده بود. با این فرصت، شرکت های مختلف می توانند برای مقاصد تجاری خود از ایستگاه فضایی بین المللی استفاده نمایند؛ چیزی که قبلا زیاد مورد قبول ناسا نبود.

ویلیام گرستنمایر، مدیر اجرایی اکتشاف و عملیات انسانی ناسا در یک کنفرانس خبری در نیویورک بیان کرد که این شیوه کاملا متفاوتی برای کسب و کار ناسا است.

این خبر می تواند به سوالاتی که در خصوص آینده ایستگاه فضایی مطرح می گردد، پاسخ دهد.

دولت ترامپ سال گذشته بیان کرد که سرمایه گذاری فدرال روی ایستگاه فضایی بین المللی تا انتهای سال 2024 به انتها می رسد و جایگزین های تجاری باید برای آن در نظر گرفته گردد.

مقامات رسمی ناسا در روز آدینه این خبر را بیان کردند؛ ولی تاریخ دقیق برای آن معین نکردند و این پروژه به طور کامل به وسیله شرکت های خصوصی اجرا می گردد.

رابین گیتنز قائم مقام مدیر ایستگاه فضایی بیان کرد:

ما به قابلیت های نو امیدواریم؛ قابلیت هایی که روزی ایستگاه فضایی را نیز در بر می گیرد.

در آینده ناسا پیشنهادها را برای اضافه کردن یک ماژول به ایستگاه فضایی آنالیز می نماید. ماژولی که مالکیت و اداره آن بر عهده یک شرکت خصوصی خواهد بود.

آنچه که به فروش گذاشته نشده است، حمایت اقتصادی شرکت ها از بخش هایی از ایستگاه فضایی است. فضانوردان ناسا اجازه ندارند محصولی را تبلیغ نمایند؛ ولی می توانند در فراوریات پشت دوربین در ایستگاه فضایی برای مشتریانی که هزینه آن را پرداخت می نمایند، حضور داشته باشند.

گردشگری فضایی گرچه گران است؛ ولی عایدی حاصل از آن برای ناسا هزینه های اداره ایستگاه فضایی را پوشش نمی دهد و حتی نزدیک این مبلغ هم نخواهد بود. هزینه های نگهداری ایستگاه فضایی، یکی از مهم ترین هزینه های ناسا است. در حال حاضر ناسا برای ایستگاه فضایی سالانه 3 تا 4 میلیارد یا روزانه بیش از 8 میلیون دلار هزینه می نماید.

جف دی ویت، مدیر ارشد اقتصادی ناسا گفت:

این تصمیم، اصلا یک پروژه سودآور برای ناسا نیست؛ ولی عایدی حاصل از آن می تواند بخشی از هزینه های ناسا را جبران کند تا این سازمان بتواند پول بیشتری در سایر پروژه ها سرمایه گذاری کند.

وی بعلاوه بیان کرد که برای تخمین زدن اینکه چقدر عایدی از این طریق نصیب ناسا می گردد، خیلی زود است. ناسا باید با توجه به احتیاج بازار، هزینه های آن را معین کند.

شرکت Bigelow Space Operations چهار پرتاب را از قبل رزرو نموده است. این شرکت از همراهی شرکت SpaceX بهره می گیرد تا فضانوردان خصوصی را به ایستگاه فضایی ببرد. هر پرواز حداقل 4 جایگاه خواهد داشت.

چون این شرکت کل سفرها را خریداری نموده است، مستقل از ناسا برنامه ریزی می نماید و حتی می تواند مدت اقامت طولانی تری داشته باشد مثلا از 30 تا 60 روز.

مدیرعامل این شرکت اعلام نموده است که روش های متعددی برای قیمت گذاری این جایگاه ها و ظرفیت ها وجود دارد.

شرکت Axiom Space که به وسیله میشل سافردینی، یکی از مدیران سابق ایستگاه فضایی ناسا، اداره می گردد در حال برنامه ریزی برای پروازهایی به این ایستگاه است و امیدوار است که در سال آینده بتواند گردشگران را به ایستگاه فضایی ببرد.

هر دو شرکت در نظر دارند که از ایستگاه فضایی بین المللی به عنوان نقطه آغاز استفاده نمایند. نقطه آغازی برای راه اندازی ایستگاه های فضایی خود در مدار زمین.

در دهه 2000 میلادی، 7 شهروند از مدار زمین بازدید کردند البته این سفرها به وسیله روسیه برنامه ریزی شده بود که نیمی از ایستگاه فضایی را در اختیار داشت. در آن موقع، ناسا بیان کرد که علاقه ای به برنامه ریزی این نوع از سفرها ندارد.

از آن موقع به بعد گزینه های مختلفی برای پرواز شخصی به فضا مطرح شده است. شرکت Virgin Galactic که به وسیله ریچارد برانسون پایه گذاری شده است و شرکت Blue Origin جفری بزوس از آمازون، هر دو برنامه هایی برای فرستادن مسافران به پروازی به مقصد مدار زمین دارند.

شرکت SpaceX نیز بیان کرد که یوساکو مائیزاوا، میلیاردر ژاپنی و مالک یک شرکت فراوری پوشاک، هزینه های سفری به دور ماه با یک فضاپیمای در حال ساخت را پرداخت خواهد نمود.

ولی ایستگاه فضایی بین المللی، تنها مکان خارج از زمین است که بشر در آن زندگی می نماید. البته در آن واحد بیشتر از 6 نفر نمی توانند در ایستگاه فضایی بین المللی بمانند. این ایستگاه فضایی با مشارکت بیش از 15 کشور و زیر نظر آمریکا و روسیه ساخته شده است.

شرکت های Bigelow و Axiom جزو رقبایی هستند که یک ماژول تجاری را به ایستگاه فضایی اضافه می نمایند. این ایده در زمان ریاست جمهوری اوباما نیز به ناسا ارائه شده بود.

ناسا در آینده پیشنهادهایی برای ساخت دومین ماژول تجاری را درخواست می نماید که البته به طور دائمی به ایستگاه فضایی متصل نمی گردد.

در زمان های گذشته، برای اینکه به یک فضانورد ناسا تبدیل شوید، کمتر از یک درصد شانس داشتید. امروزه به اندازه زیادی پول، ارتباطات و چند دوره آموزشی احتیاج دارید تا سفر به فضا را تجربه کنید.

در واقع ناسا به طور مستقیم بلیط های سفر به فضا نمی فروشد؛ ولی به شرکت های خصوصی اجازه می دهد تا بخشی از ایستگاه فضایی بین المللی را کرایه نمایند. این وظیفه شرکت های خصوصی است که سفر به ایستگاه فضایی را برنامه ریزی نمایند.

در حالی که این ایده بسیار دور از فکر به نظر می رسد و شاید فکر کنید که اجرای آن سال ها طول می کشد، میلیاردرهایی مثل جف بزوس، ریچارد برانسون و ایلان ماسک از قبل شرکت های فضایی خود را تاسیس نموده اند.

شرکت Virgin Galactic که یک شرکت گردشگری فضایی متعلق به سر ریچارد برانسون است، ماه فوریه سال جاری برای دومین بار به فضا رسیده است. یک سفر مداری اطراف زمین با شرکت Virgin Galactic از 250 هزار دلار آغاز می گردد. شرکت Blue Origin نیز اعلام نموده است که چنین سفری بین 200 هزار تا 300 هزار دلار هزینه خواهد داشت.

منبع: کجارو / thepointsguy.com / nytimes.com

به "بلیط سفر به ایستگاه فضایی را به زودی می خرید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلیط سفر به ایستگاه فضایی را به زودی می خرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید