آمریکا کشورها را به جان هم می اندازد

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، خبرنگاران، گروه بین الملل- آذر مهدوان: با گذشت زمان نه تنها تنش میان ترکیه و فرانسه حل نشد بلکه آتش اختلاف میان دو کشور شعله ورتر هم شده است. آنکارا و پاریس بر سر مسائل مختلف به خصوص موضوع مدیترانه شرقی، اختلافات عمیقی دارند و این بار انتشار کاریکاتوری علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه آن هم در یکی از نشریات فرانسه مشخص کرد که دو کشور همچنان سیاست شان را علیه هم پیش خواهند برد.

آمریکا کشورها را به جان هم می اندازد

از طرفی، توهین پاریس به ساحت مقدس رسول اکرم (ص) و حمایت امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه از این رفتار، خشم جهان اسلام را برانگیخته و ترکیه هم در شمار دولت هایی است که به این رفتار واکنش نشان داده است. حتی رئیس جمهور ترکیه از مردم خواسته تا خرید اجناس فرانسوی را تحریم کنند.

وبلاگ وردپرسکارا، در خصوص روابط ترکیه و فرانسه، گفتگویی را با پروفسور مهمت پرینچک عضو هیئت علمی دانشگاه مسکو، ترتیب داده است که در ادامه به آن می پردازیم.

*دلایل اختلاف فرانسه و ترکیه چیست؟ آیا ائتلافی میان پاریس و واشنگتن اجرا شده است؟

قبل از اینکه دونالد ترامپ ریاست جمهوری آمریکا را به عهده بگیرد؛ گفته بود که سیاستی متفاوت با دیگر سیاستمداران در خصوص مسئله جهانی شدن اتخاذ خواهد کرد. او گفته بود که به جای نظم دادن به جهان بهتر است به مسئله نظم داخلی توجه شود. اینکه ترامپ تا چه حد توانست این سیاست را پیش ببرد موضوع دیگری است اما گام هایی در راستای خروج از خاورمیانه و افغانستان برداشت. فرانسه نیز با استفاده از این موقعیت سعی کرد در راستا آمریکایی شدن گام بردارد. امانوئل ماکرون می خواهد فرانسه پای خود را در جایی بگذارد که آمریکا از آن کنار کشیده است. چشم پاریس به هژمونی جهانی است اما قدرت فرانسه در حدی نیست که به این خواسته خود جامه عمل بپوشاند. بنابراین می توان گفت که استراتژی فرانسه بر مبنای خروج آمریکا از منطقه شکل گرفته است. باید گفت که میان ترامپ و ماکرون اختلاف نظر بسیاری وجود دارد، در اصل می تواند ائتلافی میان بایدن و ماکرون صورت بگیرد، اما با آمریکای ترامپی، چنین ائتلافی امکان پذیر نیست. ما از سال گذشته شاهد روابط پر تنش پاریس و واشنگتن بوده ایم، هر دو کشور در داخل ناتو نیز اختلافات جدی دارند. ضمن اینکه همانند دوره جنگ سرد، در سال های اخیر نیز شاهد شکاف عمیقی در جبهه غرب هستیم، یعنی فضای دو قطبی در اروپا حاکم است. برای همین نمی توانیم ائتلافی در جامعه سیاسی اروپا و یا میان دو رئیس جمهور آمریکا و فرانسه ببینیم.

*رجب طیب اردوغان از مردم ترکیه خواسته تا کالاهای فرانسوی را تحریم کنند. اما در ترکیه بسیاری از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان با شرکت های فرانسوی همکاری می کنند. با این حساب بایکوت اجناس فرانسوی امکان پذیر است؟

فشارهای غرب علیه ترکیه صرفاً در بُعد ژئوپلیتیک و یا سیاسی نیست بلکه با اهداف اقتصادی نیز هست. حتی آنها ترکیه را به اعمال تحریم هم تهدید می کنند. از این منظر لازم است ترکیه برای امنیت ملی خود، اقتصادش را قوی کند. البته روابط ترکیه- فرانسه و رخ دادن چنین تحولاتی می تواند میان مردم یکسری اعتراضاتی از جمله تصمیم برای تحریم اجناس فرانسوی را در پی داشته باشد اما فکر نمی کنم به طور رسمی میان دو کشور چنین بایکوتی ایجاد شود. البته ترکیه طبق منافع داخلی خود از هر کشور که نیاز باشد اجناسی وارد خواهد کرد اما از این پس اجناس فرانسوی در اولویت نخواهد بود. ترکیه برای مقابله با تهدیدات اقتصادی اروپا باید از اقتصاد و تولید ملی خود حمایت کند. آنکارا باید از وابستگی به اروپا رها شود و ارزش پول ملی خود را افزایش دهد. این کشور باید روابط تجاری خود را با روسیه و ایران توسعه دهد. هر سه کشور روسیه، ایران و ترکیه تحت فشار اقتصادی جهان غرب هستند و برای همین باید همگام با یکدیگر پیش رفته و در صورت نیاز روابط تجاری شان را با پول ملی محاسبه کنند.

*چرا اخیراً اختلاف نظرهای ترکیه - فرانسه به اختلافات شخصی دو رئیس جمهور تبدیل شده و شاهد توئیت های انتقادی آنها علیه یکدیگر هستیم؟

روابط ترکیه و فرانسه ارتباط مستقیمی با سیاست پاریس دارد. اخیراً پاریس علیه آنکارا سیاست خصمانه ای را در پیش گرفته است، به خصوص فرانسه در موضوع مدیترانه شرقی و سوریه، سیاستی هایی را علیه آنکارا اتخاذ کرده و یونان و قبرس را علیه ترکیه تحریک می کند. همچنین فرانسه از گروه های ضد ترکیه حمایت می کند. همه این مسائل آنکارا را مجبور به اتخاذ تدابیری در جهت امنیت ملی خود کرده است. بنابراین سخن رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ماکرون را که می گوید شما با شخص بنده بیشتر مشکل خواهید داشت، می توان اینگونه تفسیر کرد که ترکیه برای حفظ منافع ملی خود مصمم است. برای همین نمی توان گفت دو رئیس جمهور با هم اختلاف شخصی دارند.

*با این تفاسیر از این پس در روابط ترکیه و پاریس شاهد چه تحولاتی خواهیم بود؟

سیاست آمریکا برای به جان هم انداختن مردم کشورهای منطقه است و این سیاست امپریالیستی واشنگتن همچنان ادامه دارد. همین نیز باعث شده خود فرانسه از این سیاست متضرر شود. مثلاً دخالت آمریکا در سوریه که نتیجه آن بحران مهاجرت بوده، اروپا را با موجی از مسائل روبرو کرده است. به همین دلیل نیاز است ترکیه و اروپا در مقابل رفتار امپریالیستی آمریکا بایستند. شاید در شرایط کنونی به خاطر سیاست های اشتباه ماکرون، امکان برقراری روابط مناسب با فرانسه وجود ندارد اما سیاستمدارانی در فرانسه هستند که می خواهند روابط پاریس را با آنکارا ادامه دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "آمریکا کشورها را به جان هم می اندازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا کشورها را به جان هم می اندازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید