نکات مهم و کلیدی در خصوص خرید و استفاده از کرم های ضد آفتاب

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، کرم های ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر اثرات زیان آور نور خورشید استفاده می شوند. آن ها به جلوگیری از آفتاب سوختگی و پیری زودرس (مانند چین و چروک یا پوست ضخیم و چرم مانند) یاری می نمایند.

نکات مهم و کلیدی در خصوص خرید و استفاده از کرم های ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب بعلاوه به کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست و بعلاوه واکنش های پوستی مانند آفتاب سوختگی (حساسیت به خورشید) ناشی از بعضی دارو ها (از جمله تتراسایکلین ها، دارو های سولفا، فنوتیازین ها مانند کلرپرومازین) یاری می نمایند.

مواد فعال موجود در ضدآفتاب ها با جذب اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید، یا جلوگیری از رسیدن آن به لایه های عمیق تر پوست و یا با انعکاس اشعه عمل می نمایند.

استفاده از کرم ضد آفتاب به این معنا نیست که می توانید مدت بیشتری زیر نور آفتاب بمانید. کرم های ضد آفتاب نمی توانند در برابر تمام تابش خورشید محافظت نمایند.

انواع مختلفی از ضد آفتاب ها در اشکال مختلف (مانند کرم، لوسیون، ژل، استیک، اسپری، بالم لب) موجود است.

نحوه استفاده از ضد آفتاب ها

کرم های ضد آفتاب فقط برای پوست استفاده می شوند. راهنمای روی آنها یا بروشورشان را یا دقت بخوانید.

کرم ضد آفتاب را 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب به میزان زیاد و بدون خست به تمام قسمت های پوست های در معرض آفتاب بمالید.

به عنوان یک راهنمای کلی، میزان ضد آفتاب لازم برای پوشاندن کل بدن حدود 30 گرم است.

کرم ضد آفتاب را بعد از شنا یا تعریق یا خشک کردن با حوله یا در صورت مالش دادن دوباره بهره ببرید.

اگر برای مدت طولانی بیرون هستید، هر 2 ساعت یک بار ضد آفتاب را تجدید کنید. ا

فرم اسپری ضد آفتاب قابل اشتعال است. در صورت استفاده از اسپری، هنگام استفاده از این دارو از سیگار کشیدن خودداری کنید و آن را در نزدیکی حرارت یا شعله باز استفاده یا نگهداری نکنید.

هنگام استفاده از کرم ضد آفتاب به صورت، مراقب باشید که از تماس با چشم خودداری کنید. اگر کرم ضد آفتاب وارد چشم هایتان شد، آن را کاملاً با آب بشویید.

برای نوزادان کمتر از 6 ماه از کرم ضد آفتاب استفاده نکنید مگر اینکه پزشک به شما توصیه کند. برترین کار این است که نوزادان در خارج از منزل از نور خورشید دور بمانند و لباس های محافظ (مانند کلاه، آستین بلند/شلوار) بپوشند.

اگر دچار آفتاب سوختگی شدید، یا اگر فکر می کنید ممکن است مشکل پزشکی جدی داشته باشید، فوراً در پی مراقبت های پزشکی باشید.

اثرات جانبی ضد آفتاب ها

بعضی از محصولات ضد آفتاب (مانند آن هایی که حاوی آمینو بنزوئیک اسید یا پاراآمینوبنزوئیک اسید/PABA هستند) ممکن است لباس را لکه دار نمایند.

بعضی از ترکیبات کرم های ضد آفتاب می توانند باعث حساس شدن پوست شوند. اگر کرم ضد آفتاب باعث قرمزی یا سوزش شد، آن را بشویید و استفاده از آن را متوقف کنید و با پزشک یا داروساز خود در خصوص استفاده از یک محصول ضد آفتاب دیگر با ترکیبات مختلف صحبت کنید.

واکنش آلرژیک جدی به ضد آفتاب ها نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: ضایعات پوستی، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط استفاده از ضد آقتاب ها

قبل از استفاده از ضد آفتاب، اگر به هر یک از ترکیبات آن حساسیت دارید (مانند آمینو بنزوئیک اسید / PABA) و بعلاوه به بعضی از انواع دارو های بیهوشی (مانند بنزوکائین، تتراکائین)؛ یا به دارو های سولفا آلرژی دیگری دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.. چرا که ضد آفتاب ها ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مسائل گردد.

مصرف بیش از حد

این دارو در صورت بلعیدن ممکن است مضر باشد! اگر فردی بیش از حد مصرف نموده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژانس فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

پرتو UVA و UVB چیست؟

خورشید دو نوع پرتو فرابنفش (UV) UVA و UVB فراوری می نماید.

اشعه UVA باعث آسیب پوست، پیری زودرس و واکنش های پوستی به دارو ها، صابون ها، لوازم آرایشی و سایر مواد شیمیایی می گردد.

اشعه UVB باعث آفتاب سوختگی می گردد. هر دو اشعه UVA و UVB خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهند. بیشتر ضدآفتاب ها در برابر اشعه UVB محافظت می نمایند، اما باید از ضدآفتاب هایی با دو محافظ UVA و UVB (پوشش طیف گسترده) بهره ببرید.

محصولاتی که در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می نمایند شامل ترکیباتی مانند آووبنزون، اکتوکریلن، دی اکسید تیتانیوم، اکسید روی و بنزوفنون هایی مانند اکسی بنزون هستند.

منظور از SPF چیست؟

فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) رتبه بندی است که نشان می دهد یک محصول تا چه میزان در برابر آفتاب سوختگی محافظت می نماید. هرچه این عدد بیشتر باشد، محافظت بیشتر است. SPF حداقل 15 توصیه می گردد. محصولات با SPF 30 محافظت بالایی در برابر آفتاب سوختگی دارند.

ضمناً سازمان غذا و داروی آمریکا FDA بخاطرنشان نموده که محصولات با SPF بالای 30 مزایایی را ارائه می دهند که خیلی بیشتر از محصولات SPF 30 نیست.

محصولات مقاوم در برابر آب تا 40 دقیقه از فعالیت آب یا تعریق محافظت می نمایند. محصولات بسیار مقاوم در برابر آب تا 80 دقیقه محافظت می نمایند. پس کرم ضد آفتاب را هر چند وقت یک بار باید دوباره بهره ببرید.

به یاد داشته باشید که آب، ماسه و برف خورشید را منعکس می نمایند. وقتی در این محیط هستید باید از خود با کرم ضد آفتاب محافظت کنید.

آیا در روزهای ابری لازم نیست ضد آفتاب بزنم؟

از ضد آفتاب حتی در روز های ابری بهره ببرید زیرا تابش نور خورشید همچنان وجود دارد. علاوه بر کرم ضد آفتاب، هنگام بیرون از منزل از لباس های محافظ (مانند کلاه، پیراهن آستین بلند/شلوار بلند، عینک آفتابی) بهره ببرید و در صورت امکان در سایه بمانید. از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید بخصوص بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر که تابش خورشید شدید است، خودداری کنید.

نگهداری ضد آفتاب ها

ضد آفتاب ها را در دمای اتاق و به دور از گرما و نور نگهداری کنید. به اطلاعات شیوه نگداری چاپ شده در بسته مراجعه کنید.

پس از اتمام تاریخ انقضا از محصول استفاده نکنید. اگر تاریخ انقضا وجود ندارد، توصیه می گردد که هر سال ضدآفتاب ها را تعویض کنید زیرا به مرور زمان ممکن است توانایی محافظت از شما در برابر نور خورشید را از دست بدهند.

تمام محصولات دارویی را دور از بچه ها و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

دارو ها را داخل توالت نریزید. این محصول را زمانی که تاریخ مصرف آن تمام شده یا دیگر مورد احتیاج نیست، به درستی دور بریزید. برای جزئیات بیشتر در خصوص نحوه دور انداختن ایمن محصول خود با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید. (البته در خصوص بسیاری از داروها همین توصیه شده و من به درستی نمی دانم در این راهکاری برای دفع درست داروهای مورد استفاده در خانه ها وجود دارد یا خیر)

منبع: یک پزشک

به "نکات مهم و کلیدی در خصوص خرید و استفاده از کرم های ضد آفتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهم و کلیدی در خصوص خرید و استفاده از کرم های ضد آفتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید