همه چیز درباره کاکتوس ریپ سالیس

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، این کاکتوس زیبا بومی منطقه ها جنوبی آمریکا است. ممکن است پیدا کردن آن برای تان اندکی سخت باشد اما همین یکی از خوبی های آن است! چون در این صورت همه آن را ندارند!

همه چیز درباره کاکتوس ریپ سالیس

این کاکتوس به صورت انگلی است و عادت رشدی آن بی همتا است، به علاوه به محض تماشا می توان آن را شناخت. یک چیز جالب دیگر، دانشمندان معتقدند این کاکتوس از طریق پرندگان از دنیای کهن (اروپا، آسیا و آفریقا) به دنیای نو (آمریکا) منتقل شده است!

همانطور که گفتیم این کاکتوس به صورت انگلی رشد می نماید و در جنگل های جنوب آمریکا یافت می گردد. ریپ سالیس گل زیبا و کوچکی هم دارد که در روز هنگام باز می گردد. این گیاه، گیاهی استوایی است و احتیاجهایی مانند شرایطی که در محیط طبیعی زندگی اش برقرار است دارد. میزان زیادی گرما، نور زیاد.

در هنگام خرید کاکتوس ریپ سالیس دقت کنید چرا که ممکن است به جای این گیاه، کاکتوس دیگری به شما داده گردد.

بهتر است برای پیدا کردن ریپ سالیس به گلخانه هایی که گیاهان استوایی دارند سری بزنید.

شرایط رشد

- نور

مانند گیاهان استوایی، ریپ سالیس هم برای رشد خوب و سالم ماندن به چند ساعت آفتاب مستقیم در هر روز احتیاج دارد. اگر مشاهده کردید که بعد از مدتی برگ های گیاه آغاز به پژمرده شدن کردند، گیاه را به مکان پر نور تری منتقل کنید.

- آبیاری

خاک گیاه را مرطوب نگه دارید اما اجازه ندهید در زیر گلدانی پر از آب بماند. در غیر این صورت ریشه ها دچار پوسیدگی شده و گیاه از بین می رود. برگ ریزی می تواند نشانه آبیاری بیش از حد گیاه باشد. پس اگر گیاه آغاز به ریزیش برگ کرد، آبیاری آن را کمتر کنید.

قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ های زهکش گلدان باز و به مقدار کافی هستند. اگر سوراخ ها ناکافی بودند، از طریق میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید.

- دما

این گیاه آب و هوای گرم و استوایی را دوست دارد پس آن را در محیطی گرم قرار دهید و از هوا یا بادهای سرد و خشک؛ حفظش کنید.

- خاک

خاک های بسته بندی شده مخصوص کاکتوسی که در گلفروشی ها قابل یافت هستند برای نگهداری ریپ سالیس کفایت می نماید. البته اگر خاکی تهیه کنید که میزانی هم مواد ارگانیک داشته باشد، بهتر است.

- کود دهی

گیاه را به طور مرتب با کودهای رقیق شده ای که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند، کود دهی کنید. اگر گلدهی گیاه با مقدار کافی نبود، کود دهی را بیشتر کنید.

تکثیر

این کاکتوس ها را می توان از طریق تقسیم بوته تکثیر کرد. برای این کار تنها کافی است قسمتی از گیاه اصلی را از آن جدا کنید.

برای تکثیر ریپ سالیس به این روش، ابتدا اجازه دهید گیاهچه ها تا مقدار ای رشد نمایند. سپس آنها را به یاری یک تیغ یا چاقوی تیز و استریل با احتیاط از گیاه مادر جدا کنید. گیاهچه های جدا شده را برای چند روز بر روی یک دستمال کاغذی قرار دهید تا محل زخم شان خشک گردد. بسته به وسعت محل زخم، زمان خشک شدن آن متفاوت خواهد بود. زمانی که زخم بست، تعدادی گلدان کوچک را با خاک تازه مخصوص کاکتوس پر کنید و گیاهچه ها را در آن بکارید. گلدان ها را در مکانی گرم و مرطوب قرار دهید و تا زمانی که رشد نو را در آنها ببینید، در این مکان نگهداری شان کنید. فراهم کردن این مکان گرم و مرطوب، یکی از نکات اصلی برای تکثیر این کاکتوس است. زمانی که گیاهان نو مستقر شدند و جان گرفتند، آنها را به گلدان کاکتوسی با سایز استاندارد منتقل کنید.

تعویض گلدان

بهتر است گیاه را هر سال تعویض گلدان کنید تا خاکش تازه گردد و زهکشی هم خوب بماند.

برای تعویض گلدان ریپ سالیس ابتدا اجازه دهید خاک گلدانش خشک گردد. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می گردد. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و در این هنگام هر گونه ریشه مرده، خشک شده و گندیده را هم از گیاه جدا کنید. به ساکولنت تان قارچ کش بزنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه فراهم کنید و ساکولنت را در آن بکارید، سپس گلدان را با خاک تازه و مخصوص کاکتوس پر کنید. برای تعویض گلدان این کاکتوس حتما از دستکش بهره ببرید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "همه چیز درباره کاکتوس ریپ سالیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره کاکتوس ریپ سالیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید