کفه ترازو به نفع مشتری ، طعم غذای دایی کبابی را اهالی می پسندند

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، مشغول وزن کردن سبزی آش و سرکشی به دیگ حلیم است. ترازویش دقیق، کارش روی حساب و کتاب می چرخد. کم فروشی و تضییع حق مشتری خط قرمز کاسبی اش است.

کفه ترازو به نفع مشتری ، طعم غذای دایی کبابی را اهالی می پسندند

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا ، سر و صدای تهویه مغازه نمی گذارد صدا به صدا برسد. حوصله می کنم و می نشینم تا به کارهایش برسد. طبق برنامه بقیه کبابی ها و حلیم فروشی ها صبح حوالی ساعت 10 می آید و آش و حلیم را بار می گذارد. نزدیک ظهر می رود و دوباره 4 بعد از ظهر مغازه را باز می نماید.

اسدالله نجمی کاسب خیابان صاحب الزمان(عج) است. او از سال 68 در این مغازه کار نموده و در این مدت توانسته اعتماد مردم را به خودش جلب کند. قیمت کباب، آش رشته و حلیم را طبق نرخ مصوب اتحادیه از مشتریان دریافت می نماید، اما همواره سعی نموده تا محصولی بدون ناخالصی و باب طبع مشتری دست مردم بدهد.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

دایی کبابی

مغازه اش مرا یاد کودکی ها و افطاری های هول هولکی مان می اندازد. زمانی که قوری برقی پلاستیکی قرمز رنگمان را به برق می زدیم و چای دم کشیده و نکشیده را می خوردیم و حلیم و یا سینی کباب دایی کبابی را میان سفره می گذاشتیم. عزیزالله نجمی معروف به دایی کبابی سال ها صاحب یک کبابی در محله سرآسیاب و از مریدان شیخ جواد خراسانی بود. بعد از آن در سال 1346 مغازه ای در خیابان صاحب الزمان(عج) خرید و تا سال 1373 در آن به کسب و کار پرداخت. مرد خوشرو و متدینی بود که خیلی ها به خاطر همین تدین و حسن خلقش، خرید از او را به بقیه کبابی های منطقه ترجیح می دادند.

او در 82 سالگی از جهان رفت و از 20 سال پیش تا امروز، دامادش به تنهایی این مغازه را می چرخاند. اسدالله نجمی که راه و رسم کاسبی را بیش از پدرش، که از فعالان این صنف بود، از دایی کبابی آموخته است، او اکنون یکی از کاسبان معتمد منطقه است.

چرا کیفیت حلیم افت می نماید؟

او در 2 هفته اول ماه رمضان هر روز حدود 40 کیلو حلیم و 15 تا 20 کیلو آش می پزد و گاهی هم کفگیرش به ته دیگ می خورد. هفته سوم فروش کمتر می گردد و مجدد هفته چهارم این ماه فروش آش و حلیم رونق مختصری می گیرد. این طور که نجمی می گوید؛ یک یا 2 ساعت مانده به افطار، برترین زمان خرید حلیم است. او گوشت فراوان را یکی از مهم ترین ویژگی های یک حلیم خوب می داند و می گوید: به ازای هر یک کیلو گندم، باید اندازه 200 گرم گوشت گوسفند به ظرف حاوی گندم پخته و تصفیه شده اضافه نمود. حلیمی که روی آن حباب و یا گلوله های آردی ایجاد شده باشد، یا مانده است و یا آشپز آن بیش از اندازه احتیاج به گندم آب اضافه نموده است. در این صورت مجبور می گردد حلیمش را با آرد غلیظ کند. برای همین آردها گلوله گلوله می شوند. کیفیت پایین حلیم علت دیگری هم دارد و آن اینکه زیر دیگ خاموش و حلیم سرد شده است. حلیم از ابتدای پخت تا خالی شدن پاتیل آن، باید جوش باشد تا رویه نبندد.

همواره حق با مشتری است

برای اینکه مدیون کسی نگردد، همواره سعی می نماید کفه ترازویش را به نفع مشتری پایین بیاورد. او می گوید: به کسب حلال خیلی اهمیت می دهم. کاسبی حلال برکت دارد. کاسب باید حق مشتری را به درستی و بی کم و کاست ادا کند تا وجدانش آسوده باشد. کم فروشی در مرام من نیست. من در یک خانواده مذهبی متولد شده ام و با یک خانواده متدین وصلت نموده ام. برای همین نکات کسب اسلامی همواره آویزه گوشم بوده و هست.

وی بعلاوه ادامه می دهد: چنانچه انسان بداند کسبش حلال و راه و روشش صحیح است، وقتی مسئله ای در زندگی اش پیش آید می داند که مشیت خدا بر آزمایش او قرار گرفته است. خدا حق الله را می بخشد، اما حق الناس هرگز قابل بخشیدن نیست. اگر در کاسبی از من قصوری سر بزند، چطور می توانم این همه مشتری را که روزانه از من خرید می نمایند راضی کنم؟

هوای مشتری هایم را دارم

اگر حلیم ها بماند، همان روز آن را بین کارگران ساختمانی، بچه ها کار و یا افراد کارتن خواب پخش می نماید. چون حلیم مانده ای که با حلیم تازه مخلوط گردد، کیفیت حلیم تازه را هم از بین می برد. او درباره رضایت مشتری می گوید: با مشتری راه می آیم. نه اینکه صرفاً به خاطر مشتری این کار را بکنم، او که راضی از مغازه بیرون برود، برای همواره مشتری ام می گردد. ولی اگر جنس خوب دستش ندهم و با بد خلقی با او برخورد کنم، نه تنها خودش نمی آید، که دیگران را هم از خرید از من منصرف می نماید.

اسدالله نجمی تعامل خوب با مردم را موجب رضایت خدا، رضایت مردم و آسودگی وجدان کاسب می داند و اضافه می نماید: شاید با وسواسی که در تهیه غذا دارم، سود مالی چندانی عایدم نگردد، اما می دانم از نظر معنوی متضرر نشده ام. در طول این سال ها با سود کمی که از کاسبی در این مغازه به دست آورده ام، فقط توانسته ام یک زندگی معمولی و به دور از تجمل برای خانواده ام تهیه کنم. نه بیشتر و نه کمتر.

مسائل محله

مواد اولیه طبخ حلیم و کباب و گرمای حاصل از روشن کردن منقل و کباب پز، خود باعث ایجاد آلودگی و گرما می گردد. برای همین نجمی توری مقابل در ورودی را بر نمی دارد تا وجود حشرات مغازه را آلوده ننمایند. بعلاوه تهویه مغازه مرتب کار می نماید تا بوی بدی در فضای آن ایجاد نگردد. اما ظاهراً این کار کفایت نمی نماید. او می گوید: برخی از مردم در ریختن زباله در سطل ها بی توجهی و هرگونه پسماندی را داخل جوی آب رها می نمایند، که در آلودگی محیط بی تأثیر نیست در کنار آن پیمانکاران شهرداری هم آن طور که باید و شاید برای نظافت جوی ها کوشش نمی نمایند. همین مسئله موجب شده تا من همواره نگران وجود آلودگی در مغازه باشم.

او از مسئولان شهرداری می خواهد بر کار پیمانکاران نظارت بیشتری داشته با شند تا محله ای زیباتر برای زندگی داشته باشیم.

----

*منتشر شده در وبلاگ وردپرسکارا محله منطقه 14 در تاریخ 1393/04/17

منبع: همشهری آنلاین

به "کفه ترازو به نفع مشتری ، طعم غذای دایی کبابی را اهالی می پسندند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کفه ترازو به نفع مشتری ، طعم غذای دایی کبابی را اهالی می پسندند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید