آیا لبنان با جعبه جادویی حریری از حادثه عبور خواهد نمود؟

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، خبرنگاران-گروه بین الملل: سعد حریری نخست وزیر لبنان در سخنرانی شامگاه آدینه به شرکای سیاسی خود برای ارائه راه چاره بحران موجود مهلت 72 ساعته داد. سعد حریری در یک برنامه تلویزیونی خطاب مردم این کشور گفت: لبنان یک دوره بی سابقه سخت و سخت را پشت سر می گذارد. من به شرکای خود در دولت 72 ساعت فرصت می دهم که به ما٬ مردم در خیابان و شرکای بین المللی راه چارهی قانع نماینده ارائه نمایند. کسانی هستند که از زمان تشکیل دولت در برابر تمامی کوشش های من برای حل مسائل و اصلاحات مانع ایجاد کردند. اگر کسی راه چارهی برای بحران مالی دارد بیاید آن را اعلام کند، ما دیگر زمان و فرصت نداریم. یا شرکای ما در دولت پاسخ صریحی و راه چارهی برای خواست ملت ارائه می نمایند یا من حرف دیگری را خواهم زد. مهلت باقی مانده بسیار کوتاه است.

آیا لبنان با جعبه جادویی حریری از حادثه عبور خواهد نمود؟

جعبه اصلاحاتی حریری چیست؟

وی سپس روز گذشته دیدارهای فشرده ای با بعضی وزرا و مسئولان لبنانی داشت و ضمن ارائه طرح اقتصادی خود از آنان خواست هرچه زودتر نظر خود را اعلام نمایند. با اعلام موافقت گروهها و طیف های سیاسی لبنانی با طرح حریری، وی فضا را مثبت ارزیابی نموده و تماس هایی برای مشخص زمان برگزاری جلسه هیئت دولت لبنان در جریان است. طرح پیشنهادی حریری شامل اقدامات بی سابقه ای است، زیرا در آن اقتصادیات بر ارزش افزوده، تلفن و خدمات عمومی حذف شده و تمامی پیشهادهای قبلی مبنی بر کاهش حقوق کارمندان لبنانی نیز لغو شده است و علاوه بر این وی بر لزوم عدم محرمانه بودن اطلاعات حساب های بانکی تمام مقامات لبنان نیز تاکید نموده است.

بازگرداندن اموال به غارت رفته، ارائه راه چاره شفاف برای مبارزه با فساد، لغو بعضی قوانین خاص هزینه ها در بخش های ارتباطات و حمل و نقل به منظور کاهش 50 درصدی حقوق رؤسا، وزرا، نمایندگان مجلس و لغو امتیازات سازمان های دولتی و اعضای آن از دیگر بندهای طرح پیشنهادی حریری است.

اسپوتنیک از آنچه سعد حریری نخست وزیر لبنان در جعبه اصلاحاتی خود دارد، پرده برداشت و گزارش داد: جعبه اصلاحاتی حریری شامل کاهش حقوق نمایندگان و وزیران کنونی و سابقه به نصف و لغو همه صندوق ها(جنوب، مهاجرین، توسعه و بازسازی) است. همچنین شامل وضع اقتصادیات بر بانکها و شرکتهای بین به میزان 25 درصد، لغو بعضی شوراها و وزارتخانه ها مانند وزارت اطلاع رسانی، لغو همه افزایش اقتصادیات بر ارزش افزوده، تلفن و خدمات عمومی، دادن سه میلیارد دلار به خزانه دولت از سوی بانکهای خصوصی و بانک لبنان، برطرف سری بودن حسابهای نمایندگان و وزیران و مسئولان دولت، خصوصی سازی بخش ارتباطات و تصویب قانون بازگشت اموال چپاول شده و مشخص سقف حقوق های نظامیان به طوری که از حقوق وزیران بیشتر نگردد، شده است.

طرح پیشنهادی حریری در حالی عرضه شده که لبنان از شامگاه پنجشنبه صحنه تظاهرات اعتراض آمیز خودجوش است؛ تظاهراتی که به دلیل دور ماندن از صف بندی حزبی و یا حمایت خارجی در لبنان بی سابقه است.

این در حالی است که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان درباره تحولات لبنان موضع گیری کرد و سرفصل آنرا می توانیم به توضیح ذیل خلاصه کنیم؛

-تاکید بر ضرورت مسئولیت پذیری وانتقاد از شانه خالی کردن بعضی رهبران و گروههای سیاسی از مسئولیت گذشته و کنونی و انداختن مسئولیت آن بر گردن دیگران و تماشاگر بودن این رهبران.

-مخالفت شدید با وضع اقتصادیات بر اقشار فقیر.

-تاکید بر اینکه اوضاع کنونی نتیجه شرایط حال نیست و نتیجه مسائل حل نشده است.

-هشدار درباره خطراتی که کشور را تهدید می نماید که شامل خطر فروپاشی اقتصادی و اقتصادی و انفجار مردمی در نتیجه راه چارههای اشتباه است.

- نادرست توصیف کردن اتهامات علیه حزب الله مبنی اینکه حزب الله به سمت اجرای بعضی اقدامات علیه بانکها حرکت می نماید.

-تاکید بر ضرورت حرکت دولتمردان به سوی جلب اعتماد مردم لبنان.

-مخالفت با سقوط کابینه و تاکید بر ضرورت تداوم کار دولت کنونی و عدم کارآیی دولت تکنوکراتی که بعضی خواهان آن هستند.

-مخالفت با برگزاری انتخابات زودهنگام زیرا این کار بودجه زیادی را می طلبد و تغییری ایجاد نمی نماید.

-تاکید بر اینکه احدی در پشت پرده اعتراضات مردمی نبود نه احزاب و نه سفارتخانه ها واینکه این حرکت مردمی فراتر از طوایف و مذاهب بود.

-حمایت حزب الله از مردم و اینکه حزب الله اجازه نخواهد داد که لبنان به سوی نابودی حرکت کند.

- توصیه به معترضان که راه خود را از رجال سیاسی که به دنبال موج سواری هستند، جدا نمایند.

-افق های گسترده و گام های بزرگی است که می تواند کشور را از بحران خارج کند.

-عدم حمله معترضان به نیروهای امنیتی.

هنگامی که امکان موج سواری بعضی گروههای سیاسی گرفته شد

النشره در مطلبی به قلم علی ضاحی در اینباره آورده است: محافل لبنانی تاکید نمودند که مواضع دیروز سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، قاطعانه، شفاف و بی پرده بود. روی سخن سید حسن نصر الله با مقاومت و همپیمانان و دشمنان آن و نیز ولید جنبلاط و سمیر جعجع یعنی کسانی بود که می خواستند روی مساله براندازی دولت موج سواری نمایند. سید حسن نصر الله مسئله بقای دولت را قطعی کرد. به گفته این محافل پس از سخنرانی سید حسن نصرالله و حمایت سه جانبه از حریری و دولت، دیگر دولت سرنگون نشده و انتخابات مجلسی جدیدی برگزار نمی گردد و ثبات کشور به بازی گرفته نخواهد شد. وی بر برخورد با هرگونه اخلال در امنیت یا کوشش برای ایجاد فتنه، تخریب اموال یا ایجاد مسئله ای که منجر به کشته شدن مردم گردد، تاکید نمود . این محافل تاکید نمودند که گروه های چهارگانه به طور مداوم با یکدیگر در ارتباط هستند و محور دیدار سعد الحریری با مسئولان تنظیم بسته ای از اقدامات است که توقف اخذ اقتصادیات هایی که در بودجه 2020 قید شده است، در پیش دریافت اقدامات ریاضتی، جلوگیری از اسراف در بعضی دستگاه های دولتی و ... از جمله این اقدامات است. درباره برکناری مسئولان اقتصادی و بانکی یا وزیران و پرسنل امنیتی و نظامی هم محافل لبنانی تاکید نمودند که این مطرح نیست و فایده ای هم ندارد زیرا مطلوب تغییر ذهنیت و روی آوردن به اقدامات عملی است و نه تغییر افراد.

پایگاه العهد لبنان هم درباره تحولات لبنان نوشته است: در سطح سیاسی ممکن است این نتایج به دست آید؛اولا، حریری همچنان در کوشش است تا در صندلی خود باقی بماند. وی به همین منظور تماس های داخلی و خارجی زیادی برقرار نموده است. به گفته منابع آگاه٬ حریری حمایت های مستقیمی از آمریکا و فرانسه برای ماندن در سمت خود با استفاده از فشار افکار عمومی در راستا اصلاحات مورد انتظار دریافت نموده است.

العهد آورده است: ثانیا: حریری همین کار را با سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی انجام داد. اما جعجع از فرستادن نماینده برای مذاکره با حریری درباره اصلاحات اقتصادی وی خودداری کرد. وی بیان کرد که ریاست حزب نیروهای لبنانی تحت فشار زیادی از جانب افکار عمومی بوده و درحال تصمیم گیری سریع برای استعفا است.پایان تصمیم استعفای فوری و کامل این حزب از دولت و درخواست تشکیل یک دولت جدید گرفته شد.

این رسانه می نویسد: ثالثا: حریری با بیشتر نیروهای سیاسی تاثیرگذار در دولت لبنان از جمله جریان آزاد ملی و جنبش امل و حزب الله و جریان المرده صحبت نموده و ایده های جدیدی از جمله اصلاحات اقتصادی خود را با آنها در میان گذاشت و خواهان تشکیل یک جلسه فوری برای تصمیم گیری درباره آن قبل از دوشنبه شد. حزب الله پس از تعهد حریری به لغو هرگونه لایجه و اقتصادیات و اقدامات جدیدی که به اقشار ضعیف و بخش کارمندان آسیب می زند٬ در اقناع بسیاری از طرف ها به اصلاحات اقتصادی حریری یاری زیادی نموده است.

این در حالی است که النشره به نقل از بعضی منابع از احتمال برگزاری جلسه امشب کابینه اطلاع داد.

این رسانه لبنانی گزارش داد: بعضی اطلاعات حاکی از آن است که سعد حریری نخست وزیر لبنان امشب نشست کابینه را برگزار می نماید اما محل برگزاری آن و اینکه آیا ساختمان نخست وزیری است یا کاخ بعبدا معلوم نیست.

النشره بیان کرد: به دو دلیل نشست در کاخ بعبدا برگزار خواهد شد؛ اول به دلیل سیاسی زیرا میشل عون نمی تواند ریاست این جلسه سرنوشت ساز را برعهده نداشته باشد و دوم اینکه به علت اقدامات امنیتی در اطراف کاخ بعبدا از صبح امروز که گواه رخداد سیاسی مهمی در این کاخ را می دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "آیا لبنان با جعبه جادویی حریری از حادثه عبور خواهد نمود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا لبنان با جعبه جادویی حریری از حادثه عبور خواهد نمود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید