افزایش پیمایش دنا هیبریدی ، فراوری موتور خودروی سبز و خودروی هیبریدی افزایش پیما

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، مدیر عامل ایپکو با اعلام افزایش پیمایش دنا هیبریدی ، از صنعتی شدن موتور خودروی سبز در سال آینده و فراوری خودروی هیبریدی افزایش پیما اطلاع داد.

افزایش پیمایش دنا هیبریدی ، فراوری موتور خودروی سبز و خودروی هیبریدی افزایش پیما

وبلاگ وردپرسکارا - با وجود اینکه طی سال های گذشته اهداف و برنامه های بسیاری در جهت فراوری و ورود خودروهای هیبریدی به کشور مطرح شده ، اما هنوز اقدامی جدی در این رابطه صورت نگرفته است و همچنان شاهد به کارگیری تعداد بسیار محدودی از این خودروها در سطح کشور هستیم.

اهمیت استفاده از خودروهای هیبریدی که به خودروی سبز نیز معروف هستند، در جهت کاهش آلاینده ها و کاهش مصرف سوخت به عنوان بزرگترین معضلات پیش روی جوامع، تمام کشورها و از جمله کشور ما را تشویق به برنامه ریزی های کارآمدتری در این بخش می نماید.

در این باره مهدی رجبعلی، مدیر عامل ایپکو، به پرسش های وبلاگ وردپرسکارا پاسخ داد.

فیلم موتورهای نو ایران خودرو در یوتیوب
وبلاگ وردپرسکارا: چه استراتژی ای درباره خودروهای هیبریدی دارید؟

رجبعلی: پس از تحقیقات و ارزیابی های ما در جامعه خودروی کشور، به این نتیجه رسیدیم که در فرآیند خودروهای هیبریدی از خودروهای احتراقی گرفته تا تمام برقی، می توانیم در دو سر طیف قرار بگیریم، که یک سر طیف آن خودروی Mild Hybrid یا خودروی هیبریدی خفیف قرار گرفته است.

در این خودرو یک ژنراتور کوچک روی موتور نصب شده و سیستم اکسسوری موتور تغییر می نماید. ضمن اینکه تمام شتابگیری ها به وسیله آن انجام می گردد.

این موتور از لحاظ پایه الکتریکال 48 ولت است که خیلی مساله را پیچیده نمی نماید. قابلیت شارژ دوباره دارد و می تواند یک اندازه از نیروی ترمز را به صورت شارژ به باطری برگردانده و استفاده کند.

البته پلتفرم برق خودرو 48 ولت نمی گردد و فقط یک مدار 48 ولت برای آن است و یک مبدلی که 48 ولت را به 12 ولت تبدیل می نماید.

موتور EF7 پلاس در مسیر هیبریدی شدن

اینها اقداماتی است که در حال حاضر روی موتور EF7 پلاس ما که به زودی وارد خط فراوری می گردد، اعمال شده و کارهای توسعه آن رو به جلو است که امیداریم بتوانیم تا آخر سال آن را به عنوان نمونه نیمه صنعتی آماده نموده و سال آینده وارد فضای صنعتی کنیم.

وبلاگ وردپرسکارا: قدرت این موتور چقدر است؟

رجبعلی: قدرت موتور تغییری ننموده است، ولی با شبیه سازی های انجام شده، متوجه شدیم مصرف سوخت آن بین 8 تا 9 درصد کاهش داشته است. البته شتاب آن تغییر می نماید، چرا که موتور الکتریکی پاسخ بهتری به گشتاور، نسبت به موتور احتراقی دارد.

این موتور می تواند حدود 60 نیوتن متر گشتاور بدهد که اگر این عدد به گشتاور موتور اضافه گردد، به صورت لحظه ای عدد بسیار مناسبی را می دهد. خودرویی با این موتور یک خودروی حداقل هیبریدی خواهد بود.

درباره موتورهای ایپکو بیشتر بدانید:

استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران خودرو
تست و آنالیز پژو پارس موتور نو ؛ موتور XUP زیر فشار
تست خودرو دنا توربو اسپرت ؛ یک تست وحشتناک تا سر حد مرگ
قوی ترین موتور سه سیلندر معرفی گردید ؛ موتور سه سیلندر تارا چگونه است؟
خودرو TF21 ایران خودرو با چه موتورهایی عرضه و جایگزین چه محصولاتی می گردد؟
موتور تک سیلندر ایپکو کجا مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟
وبلاگ وردپرسکارا: البته خودرویی با این موتور را نمی توان خودروی کاملا هیبریدی دانست. برنامه های اصلی شما برای خودروی هیبریدی چیست؟

رجبعلی: این خودرو یک خودروی حداقل هیبریدی خواهد بود. اما با توجه به محدود بودن منابع لیتیوم و بالا رفتن قیمت آن، هدف اصلی ما فراوری یک هیبرید افزایش پیما است که در پلتفرم 410 ولت آن، با یک باطری دو کیلو وات ساعت و یک موتور احتراقی سه استوانه ای یک لیتر، با دور ثابت این کار را انجام می دهیم.

این موتور دور ثابت فقط وظیفه شارژ باطری را خواهد داشت و وارد فضای احتراقی نشده و به چرخ وصل نیست و چنانچه روزی زیرساخت باطری حاصل شده و پلتفرم اجازه دهد، این باطری را برداشته و جای آن باطری اضافه می کنیم. خودرو، برقی و متصل به چرخ است. این موتور برقی دارای 90 کیلو وات ساعت قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور است.

افزایش پیمایش دنا هیبریدی در ایپکو / زمان فراوری صنعتی موتور خودروی سبز / فراوریخودروی هیبریدی افزایش پیما

فراوری خودروهای هیبریدی سری در کشور

وبلاگ وردپرسکارا: به این ترتیب شما در پی خودروهای هیبریدی سری هستید. چرا در زمینه خودروهای هیبریدی موازی اقدام نمی کنید؟

رجبعلی: برای تماشا اثربخشی این خودروها بیشتر ترجیح می دهیم به سراغ خودروهای هیبریدی سری برویم. ضمن اینکه اکنون حتی کشوری مثل ژاپن نیز که مهد خودروهای هیبریدی است، بیشتر فراوری خودروهای هیبریدی سری را دنبال می نماید. حرکت به سمت فراوری خودروهای هیبریدی موازی ما را به عقب باز می گرداند.

وبلاگ وردپرسکارا: چرا به سمت فراوری خودروهای کاملا برقی نرفته اید؟

رجبعلی: به علت اینکه زیرساخت های این اقدام در کشور وجود ندارد و ما اکنون برای تامین برق و ایستگاه شارژ این خودروها با مسائل بسیاری روبه رو هستیم.

در این زمینه در ایپکو اولین بار روی ورژنی با 75 اسب بخار کار کردیم که در آن 14 کیلو وات ساعت باطری و یک پلاگین قرار داده بودیم تا بتواند در داخل شهر 100 تا 110 کیلومتر به صورت کاملا برقی و 1000 کیلومتر با بنزین حرکت کند. اما به این نتیجه رسیدیم که حتی زیرساخت لازم برای طی کردن این اندازه مسافت هم در داخل شهر وجود ندارد.

به همین علت باطری را کوچک کردیم تا ضمن کاهش قیمت آن، جانمایی باطری نیز ساده تر و ایمنی آن بیشتر گردد تا محصول زودتر به بازار برسد.

افزایش پیمایش دنا هیبریدی در ایپکو / زمان فراوری صنعتی موتور خودروی سبز / فراوریخودروی هیبریدی افزایش پیما

افزایش پیمایش دنا هیبریدی بدون بنزین

وبلاگ وردپرسکارا: اگر بنزین این خودرو تمام گردد، با یک باطری چه مسافتی را می تواند طی کند؟

رجبعلی: اکنون در حال کار روی موتور دنا، با باطری 14 کیلو وات ساعت هستیم که بر اساس آن بتواند بدون بنزین و کاملا برقی حدود 100 کیلومتر پیمایش داشته باشد. البته ترافیک و تردد در خارج شهر می تواند این اندازه را کمتر کند.

روی یک مدل هم کار می کنیم که دارای قابلیت شارژ شبکه و اصطلاحا پلاگین نیست و یک باطری با حدود دو کیلو وات ساعت دارد که با آن می تواند حدود 15 کیلومتر را بصورت کاملا برقی حرکت کند.

گفت و گو: امین آزاد

تنظیم: فاطمه باجلانی

بیشتر بخوانید:

سمند LX و تفاوت های آن با سمند SE / آنالیز خانواده سمند ایران خودرو

تارا EV رسماً از سوی ایران خودرو رونمایی شد / مشخصات فنی تارا برقی

تارا ایران خودرو لادا پریورا روسیه خواهد شد اما به یک شرط

میراژ هاچ بک و سدان گزینه های نو بازار خودرو ایران / آنالیز مشخصات فنی

مصاحبه وبلاگ وردپرسکارا با ژوبین نخبه زعیم از مهندسان ارشد خودرو برقی فولکس واگن

کامیون های نو ایویکو ؛ گزینه مناسب برای بازار ایران

معرفی کامیون ولوو نو اف هاش ؛ سلطان کامیون دنیا را بشناسید

کرولا 2023 با ظاهری نو در ژاپن رونمایی شد / قیمت و مشخصات فنی

منبع: بیت ران

به "افزایش پیمایش دنا هیبریدی ، فراوری موتور خودروی سبز و خودروی هیبریدی افزایش پیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش پیمایش دنا هیبریدی ، فراوری موتور خودروی سبز و خودروی هیبریدی افزایش پیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید