افشاگری مقام دولت مستعفی یمن؛ عربستان به هادی اجازه بازگشت به یمن نمی دهد

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، پس از بیانیه بی سابقه روز گذشته دو مقام دولت مستعفی درباره شکست ائتلاف سعودی در جنگ یمن، یکی از این مقام ها فاش کرد که ریاض و ابوظبی به رئیس دولت مستعفی اجازه بازگشت به یمن و صدور نفت و گاز را نمی دهند.

افشاگری مقام دولت مستعفی یمن؛ عربستان به هادی اجازه بازگشت به یمن نمی دهد

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ وردپرسکارا، عبدالعزیز جباری معاون رئیس مجلس دولت مستعفی یمن، شامگاه چهارشنبه، در گفت و گو با شبکه بلقیس به افشاگری درباره عربستان سعودی و امارات متحده عربی پرداخت.

معاون رئیس مجلس دولت مستعفی یمن گفت که قدرت تصمیم گیری از یمنی ها در این کشور سلب شده است و در شهر های این کشور شبه نظامیانی به وجود آمده اند که با خواست و اراده غیریمنی ها در حال فعالیت هستند.

عبدالعزیز جباری در ادامه فاش کرد که امارات و عربستان سعودی ضمن اهانت به عبدربه منصور هادی رئیس دولت مستعفی یمن، او را خوار و ضعیف و بعلاوه تهدید نموده اند و اجازه بازگشت او به یمن را نمی دهند.

جباری در ادامه با بیان اینکه آن ها تمایل دارند که در هفته های آینده به یمن بیایند و برای نجات یمن یک جبهه ملی تشکیل دهند، افزود که از سال ها پیش خواستار اصلاح روابط با ائتلاف سعودی هستند؛ اما این اقدامات هیچ فایده ای در بر نداشته است.

معاون رئیس مجلس یمن بعلاوه با اشاره به اینکه بیانیه روز گذشته تنها بخشی از حقایق یمن را فاش نموده است، گفت که بیگانگان نمی توانند از کشور یمن دفاع نمایند و در حال حاضر افرادی غیر از یمنی ها این کشور را امدیریت می نمایند.

وی به بیانیه بی سابقه خود و احمد بن دغر رئیس شورای مشورتی یمن اشاره دارد که روز گذشته خاطرنشان کردند گزینه نظامی در یمن شکست خورده و زمانش رسیده که به جنگ در یمن انتها داده گردد (جزئیات بیشتر).

عبدالعزیز جباری در ادامه افزود: ما بر حاکمیت و جمهوری بودن یمن حساس هستیم و این حق ماست که کوشش کنیم و کشورمان را از جنگ و هرج و مرج دور کنیم.

جباری بیان نمود که حل بحران یمن باید از راه گفت و گوی سیاسی و مسالمت آمیز باشد و صلح بدون وجود کشور محقق نخواهد شد.

وی بعلاوه با اشاره ضمنی به عربستان سعودی و امارات گفت که برادران ما آماده هستند شکست بخورند تا انتقادی سازنده بشنوند.

معاون رئیس مجلس دولت مستعفی بعلاوه فاش کرد که عربستان سعودی و امارات عربی متحده به دولت منصور هادی اجازه صادرات گاز و نفت و مسلح سازی ارتش را نمی دهند آن هم در شرایطی که اقتصاد این کشور در حال فروپاشی است و مردم یمن قربانی این اقدامات شده اند.

او بعلاوه در بخش انتهای اظهاراتش ادعاهای همیشگی ائتلاف سعودی درباره مداخله ایران در امور یمن را تکرار کرد.

ادعای وی درباره مداخله ایران در امور یمن در حالی مطرح می گردد که مقامات دولت صنعاء همیشه تأکید نموده اند که تهران هیچ گونه مداخله ای در امور یمن ندارد و این تنها ادعای ساختگی ائتلاف سعودی است.

عبد ربه منصور هادی رئیس دولت مستعفی که سال 2012 پست ریاست جمهوری را در یمن بر عهده گرفت، در پی تحولات یمن در سال 2015، در 21 ژانویه از این سِمت استعفا کرد؛ اما پیش از استعفا، دوره قانونی ریاست او به انتها رسیده بود. وی ابتدا به عدن رفت و 21 فوریه با پس گرفتن استعفای خود، عدن را به عنوان مرکز دولت خودخوانده خود خاطرنشان کرد.

منصور هادی سپس از عدن به عربستان سعودی گریخت و برای مقابله با انصارالله از این کشور یاری خواست. پس از آن بود که ائتلاف سعودی به بهانه بازگرداندن آنچه آن را دولت قانونی خواند، در مارس 2015 جنگ علیه یمن را شروع کرد.

به این ترتیب ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین ماه سال 1394 شکل گرفت که کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داد.

این حملات به نابودی زیرساخت های یمن و توسعه فقر، بیکاری و توسعه بیماری های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است و هزاران غیرنظامی را کشته یا زخمی نموده است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس

به "افشاگری مقام دولت مستعفی یمن؛ عربستان به هادی اجازه بازگشت به یمن نمی دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشاگری مقام دولت مستعفی یمن؛ عربستان به هادی اجازه بازگشت به یمن نمی دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید