گشت وگذار رئیس جمهور آمریکا در امیرآباد تهران

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، در بامداد سوم شهریور 1320 ایران به وسیله متفین اشغال شد و نظامیان خارجی در تهران و شهرهای مختلف کشور مستقر شدند. گرچه نظامیان آمریکایی ابتدا در این حمله دست نداشتند، اما در ماه های بعد به تدریج وارد خاک کشورمان شدند و پس از مدتی تعدادشان به چند ده هزار نفر رسید.

گشت وگذار رئیس جمهور آمریکا در امیرآباد تهران

وبلاگ وردپرسکارا - پریسا نوری: قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ معاصر، درباره حضور نظامیان آمریکایی در ایران می گوید: مستشاران نه فقط در حوزه نظامی، بلکه در تمامی ارکان کشورمان حضور داشتند؛ از سازمان بودجه و بخش کشاورزی تا سیستم آموزشی و.... بعضی از آنها با خانواده هایشان به ایران آمده بودند که تعدادشان در مجموع چیزی حدود 60 تا 70 هزار نفر برآورد شده است.

ساخت اردوگاه نظامی

پس از ورود نظامیان آمریکایی به تهران، احمد قوام، نخست وزیر، با واگذاری اراضی امیرآباد به آمریکایی ها موافقت کرد و منطقه امیرآباد تبدیل به اردوگاه نظامی آمریکا در تهران شد. تنها شرطی که قوام در نظر گرفت این بود که طبق نظر وزارت جنگ، تکمیل ساختمان مزبور طوری به عمل آید که بعداً برای ارتش ایران مورد استفاده باشد. بدین ترتیب، ستاد فرماندهی نیروهای آمریکا در خلیج فارس به فرماندهی ژنرال دونالد کانالی با 28هزار سرباز آمریکایی در امیرآباد مستقر شد.

منطقه امیرآباد جدای از این که اردوگاه نظامی آمریکایی ها در ایران بود، رفته رفته تبدیل به کانون فساد تهران هم شد. حسین فردوست در خاطرات خود نقل می نماید: آنها [آمریکایی ها] در خیابان امیرآباد یک باشگاه داشتند که مخصوص افسران و درجه دارانشان بود... آمریکایی ها به سرعت باشگاه امیرآباد را به مرکز فحشا تبدیل کردند. کامیون های آمریکایی به مرکز شهر می آمدند و دخترها را جمع می کردند و به باشگاه می بردند...

منطقه امیرآباد تا حوالی سال 1324 در اختیار آمریکایی ها باقی ماند. یکی از رویدادهای در خور توجه در این زمان، حضور فرانکلین روزولت، رئیس جمهوری آمریکا، در اردوگاه امیرآباد بود ؛ روزولت در حاشیه کنفرانس تهران که آذرماه 1322 برگزار گردید به تهران آمد و از اردوگاه نظامیان آمریکایی در امیرآباد بازدید کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "گشت وگذار رئیس جمهور آمریکا در امیرآباد تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشت وگذار رئیس جمهور آمریکا در امیرآباد تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید