دست کوتاه اماکن میراثی فارس از عایدی 8میلیاردی فروش بلیت در نوروز

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، خبرنگاران : با توجه به اینکه قیمت بلیت برای همه اماکن تاریخی به طور میانه 5هزار تومان است، عایدی حاصل از فروش بلیت این اماکن 7میلیارد و 611میلیون و 755هزار تومان می گردد؛ رقمی که مستقیما به خزانه دولت واریز شده است

دست کوتاه اماکن میراثی فارس از عایدی 8میلیاردی فروش بلیت در نوروز

خبرجنوب به قلم فاطمه مقدم نوشت : سال جاری عایدی حاصل از فروش بلیت اماکن تاریخی استان فارس در تعطیلات نوروزی چیزی بیش از 7میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است. براساس آمار رسمی از 27 اسفندماه سال گذشته تا 13 فروردین ماه 1402 در مجموع یک میلیون و 522هزار و 381 نفر از اماکن تاریخی استان بازدید کردند. با توجه به اینکه قیمت بلیت برای همه اماکن تاریخی به طور میانه 5هزار تومان است، عایدی حاصل از فروش بلیت این اماکن 7میلیارد و 611میلیون و 755هزار تومان می گردد؛ رقمی که مستقیما به خزانه دولت واریز شده است. عایدی حدود 8 میلیاردی که فارس فقط در طول 15 روز کسب کرد را تعمیم دهید به عایدیی که سایت های میراثی فارس در طول سال جذب و به خزانه واریز می نمایند. در حالی آثار تاریخی استان فارس با فاصله زیاد از دیگر استان ها دارای بیشترین بازدیدنماینده در نوروز سال جاری بودند که بعضی از آثار تاریخی و حتی باستانی فارس با مشکل حفاظت و بازسازی روبرو هستند، چنانچه سعدیه به عنوان یکی از سایت های پربازدید نوروز سال جاری با مسائل متعددی در استحکام بخشی سازه بنا روبرو است، مواردی که احتیاج به بازسازی فوری دارد، نظیر سرویس دهی یا شهر باستانی گور که به گفته معاون استاندار فارس دستخوش سرقت و تصرف زمین ها به وسیله کشاورزان شده است. به گفته محمد فرخ زاده هیچ بودجه ملی به این داشته ارزشمند اختصاص نیافته است و اکنون شاهد سرقت های جزئی و خرد و از بین رفتن این آثار در زیر زمین به علت آبیاری زمین های کشاورزی تصرف شده هستیم .

فرخ زاده از اینکه در سطح ملی برای این داشته ارزشمند تاریخی هیچ ردیف بودجه ای در نظر گرفته نشده است، ابراز تأسف کرد و گفت: مسئولان متولی در سطح کشور باعث و بانی این بی توجهی و اهمال کاری هستند . از نمونه های دیگر، آثار نقاشی موزه باغ نظر است که بر اثر حفاظت نادرست در زیر لایه ای از غبار و در معرض گرما در حال خراب شدن هستند، حال آنکه نقاشی ها در موزه های تهران با وسواس و دقت بسیار زیاد و صرف هزینه های در خور نگهداری می شوند. این ها نمونه هایی از آسیب هایی است که به بناهای تاریخی و باستانی شهر شیراز و استان فارس وارد آمده است، در حالی که روشن است باقی آثار میراثی از گزند آسیب ها در امان نیستند و با بالارفتن هزینه های نگهداری، بازسازی و تجهیز موزه ها و بناهای تاریخی در سال های اخیر و محدودشدن بودجه های دولتی، قطعا بعضی از کارها و برنامه های حفاظتی بر زمین مانده است. در همین حال عایدی موزه ها و سایت های میراث فرهنگی فارس به خزانه می رود تا در میان موزه های کم عایدی و کم بازدید کشور توزیع گردد؛ عایدیی که آثار میراثی فارس تشنه تزریق آن هستند.

گرچه نگهداری از آثار و اماکن میراثی هزینه هایی مانند حفاظت و نگهداری، حفاظت فیزیکی، حفاظت الکترونیکی و غیره را به دولت و وزارتخانه میراث فرهنگی تحمیل می نماید که قطعا از عایدی بلیت فروشی این اماکن بیشتر است اما سال هاست که دلسوزان میراث فرهنگی استان فریاد می زنند که همین عایدیهای تأمین شده از بلیت فروشی اماکن تاریخی فارس را به جای واریز به خزانه در استان نگه داشته و با صلاحدید مسئولان ارشد برای نگهداری از آثار میراثی هزینه نمایند. در این خصوص با دو نماینده شیراز و زرقان گفت وگو کردیم.

مسئولان استان مستندات آسیب های آثار میراثی را به نمایندگان دهند تا پیگیر جذب بودجه باشیم

نماینده مردم شیراز و زرقان در گفت وگو با خبرجنوب در پاسخ به اینکه امکانی وجود دارد که بودجه بلیت فروشی اماکن تاریخی بدون واریز به خزانه در استان بماند و در تکمیل زیرساخت های گردشگری یاری دهنده استان باشد؟ گفت: در سطح ملی برای مدیریت و نگهداری آثار و ابنیه تاریخی هیأت امنایی تحت نظر وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شده است و بودجه ای که به وسیله بلیت فروشی جمع آوری می گردد، به وسیله هیأت امنا در سراسر کشور توزیع می گردد.

جعفر قادری با اشاره به این که کوشش نمایندگان مجلس فارس برای نگهداشت کل عایدی اماکن و موزه های فارس در خود استان است، اضافه نمود: طی سال های گذشته کوشش بسیاری شد تا این قانون که برای کل کشور یک هیأت امنا تصمیم بگیرد، اصلاح گردد و در حقیقت برای هر استان یک هیأت امنا تشکیل گردد اما متاسفانه نشد و حتی با همه پیگیری ها نتوانستیم از کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مصوبه اصلاح این قانون را بگیریم.

وی ادامه داد: همچنان پیگیر هستیم که از محل اعتبارات فروش بلیت برای بازسازی و نگهداری و همین طور تکمیل زیرساخت های گردشگری به ویژه در استان فارس که صاحب جایگاه ویژه ای در گردشگری است و عایدی بسزایی در این زمینه دارد، استفاده گردد.

عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه درباره آسیب هایی که به چند بنا ازجمله سعدیه و شهر باستانی گور رسیده است، نمایندگان بی اطلاعند، گفت: تا به حال مستنداتی مبنی بر وجود این آسیب ها در سایت ها و اماکن تاریخی از سوی مسئولان میراث فرهنگی فارس به ما نرسیده است تا بتوانیم با تکیه بر مستندات پیگیر جذب بودجه باشیم. مسئولان میراث فرهنگی باید مسائل این چنینی را به نمایندگان مجلس منتقل نمایند تا بتوانیم برای تصویب این تبصره قانونی فشار بیشتری وارد کنیم.

قادری در پاسخ به این که بلیت فروشی اماکن و بناهای تاریخی، فرهنگی تحت مدیریت و نظارت میراث فرهنگی در طول نوروز 1402 چیزی در حدود 8میلیارد تومان بوده است اما جذب بودجه های کوچک هم با مسائل زیادی صورت می گیرد، گفت: 8 میلیارد تومان در برابر هزینه هایی که برای پرسنل و نگهداری از اماکن و سایت های میراثی می گردد، رقم چشمگیری نیست، در واقع هزینه های وزارتخانه برای نگهداشت این اماکن چندین برابر این رقم است و ما سال های قبل نیز کوشش هایی برای عودت دادن کامل بودجه بلیت فروشی به استان کردیم اما هیأت امنا معتقد است که هزینه هایی که در استان ها می گردد، چند برابر عایدیی است که از بلیت فروشی های استان به خزانه واریز می گردد و این عایدی در برابر هزینه ها رقمی محسوب نمی گردد.

رستوران های روباز مشهد

رستوران های نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

عودت دادن یا ندادن عایدی آثار میراثی فارس نمی تواند توجیهی برای ویرانی این اماکن باشد

دیگر نماینده مردم شیراز و زرقان در گفت وگو با خبرجنوب با تاکید بر اینکه چه دولت با عودت دادن تمام بودجه بلیت فروشی به استان موافقت کند و چه موافقت نکند، این موضوع نمی تواند توجیهی برای ویران شدن آثار باستانی و تاریخی فارس که هر کدام ثروتی ملی به شمار می رود، به بهانه نبود بودجه باشد، گفت: این نشان از ضعف میراث فرهنگی استان است که اگر صدمه ای در آثار تاریخی و باستانی ببیند، در جذب بودجه های بازسازیی اضافه بر بودجه رایج، کوشش وافر نکند.

علیرضا پاک فطرت با تاکید بر اینکه برای اداره بهینه و استفاده دقیق تر از بودجه ضروری است دست استان ها در تصمیم گیری ها بازتر گذاشته گردد، اضافه نمود: ما بارها در سخنان خود در مجلس خواسته ایم که عایدیهای استان را به عوض واریز به خزانه ملی به خزانه استانی واریز نمایند تا نظارت نیز بر آن بهتر اعمال گردد. عایدیی که به حساب خزانه ملی می رود، گویی در چاهی بی پایان از خرج و هزینه وارد می گردد که دولت باید برای هزینه های خود لحاظ کند و همین باعث می گردد که اقتصاد استان ها شکل نگیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد فارس می تواند اقتصاد گردشگری باشد و حتی سرریز عایدی آن نیز به حساب خزانه ملی واریز گردد، گفت: از سوی دیگر من می دانم که شهرداری هزینه هایی در اماکن تاریخی سطح شهر چون سعدیه و حافظیه می نماید و این روا نیست که هزینه از بودجه مردم شهر شیراز باشد و عایدیش به خزانه ملی سرازیر گردد.

نماینده مردم شیراز در مجلس در ادامه مطرح کرد: مدیرکل کنونی میراث فرهنگی فارس از بدنه گردشگری است و به خوبی با مسائل آشناست اما شاید زیاد با مسئولان و خصوصاً مسئولان کشوری تعارف می نماید و یا نجابت به خرج می دهد که این کار به ضرر مجموعه میراث فرهنگی تمام می گردد.

پاک فطرت اضافه نمود: به عقیده من، مدیرکل باید با شجاعت و ابتکار با نماینده، استاندار و حتی وزیر بحث کند تا باعث بازگشت این عایدیها به استان و مجموعه تحت امرش گردد و یا حداقل با رصد دقیق مسائل این چنینی به جذب اضافه بودجه بپردازد.

منبع: توریسم آنلاین

به "دست کوتاه اماکن میراثی فارس از عایدی 8میلیاردی فروش بلیت در نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست کوتاه اماکن میراثی فارس از عایدی 8میلیاردی فروش بلیت در نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید