سامسونگ 23 دی از پردازنده اگزینوس 2100 رونمایی می کند

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، با اعلام سامسونگ، جدیدترین چیپست این شرکت که به احتمال بسیار فراوان اگزینوس 2100 نام خواهد داشت، در تاریخ 12 ژانویه (23 دی ماه) یعنی دو روز قبل از رونمایی از گوشی های سری گلکسی S21 معرفی می شود.

سامسونگ 23 دی از پردازنده اگزینوس 2100 رونمایی می کند

همان طور که می دانید، دی ماه امسال، زمان رونمایی از پرچم داران جدید سامسونگ است. محصولاتی که معمولا بهمن ماه رونمایی می شدند اما امسال بنا به دلایلی این اتفاق رخ نداد تا تقریبا 1 ماه زودتر، شاهد رونمایی از کنندگان جدید غول کره ای باشیم.

طبق معمول، این گوشی ها در دو نسخه مجهز به پردازنده های اگزینوس و اسنپدراگون تولید خواهند شد. آن نسخه که وارد بازار آمریکا و چین می شود به اسنپدراگون 888 و آن نسخه که در بازارهای خاورمیانه، کره جنوبی و اروپا به فروش می رسد، به پردازنده اگزینوس 2100 مجهز خواهد شد. اگر شنیدن این خبر باز هم شما را به یاد خاطرات بد از پردازنده های اگزینوس انداخته باید کمی صبر کنید. چون به نظر می رسد این بار اگزینوس حرف های زیادی برای گفتن دارد.

سامسونگ طی سال های اخیر به خاطر عملکرد نه چندان خوب پردازنده های اختصاصی خود چه در گوشی های میان رده و چه در گوشی های پرچم دار، با انتقاد شدید کاربران روبرو شد. این انتقادها نتیجه داد و باعث شد سامسونگ استفاده از هسته های سفارشی Mongoose را کنار گذاشته و به سراغ ARM برود. همین موضوع باعث شده به کیفیت بالای چیپ های این شرکت امیدوار باشیم. حساب کاربری سامسونگ اگزینوس در توییتر هم با انتشار متن پردازنده اگزینوس کاملا جدیدی در راه است، به نوعی به فناوری ساخت پیشرفته و متفاوت این پردازنده اشاره کرد.

تیزری هم که سامسونگ برای معرفی این پردازنده منتشر کرده، عبارت اگزینوس برگشته را نشان می دهد و این خبر خوبی برای علاقه مندان به پرچم داران سامسونگ است که خارج از چین و آمریکا زندگی می کنند. شما عزیزان می توانید تیزر مربوطه را در زیر تماشا کنید.

  • مدل اگزینوس گلکسی S21 رقیب قدری برای مدل اسنپدراگون خواهد بود

سامسونگ امسال قصد دارد اگزینوس 2100 را مبتنی بر لیتوگرافی 5 نانومتری و با ترکیب هسته 1 + 3 + 4 تولید کند. دقیقا همین لیتوگرافی و همین چینش هسته برای پردازنده اسنپدراگون 888 کوالکام که اول این ماه رونمایی شد هم وجود دارد. اتفاقا کوالکام وظیفه ساخت تراشه را به سامسونگ واگذار کرده و این یعنی شرکت کره ای کاملا در این زمینه عملکرد قابل اطمینانی دارد.

تراشه اسنپدراگون 888 از 8 هسته بهره می برد. بزرگترین آن، Cortex-X1 نام دارد و با فرکانس 2.84 گیگاهرتز فعالیت می کند. در کنار آن، سه هسته از نوع Cortex-A78 با فرکانس 2.42 و چهار هسته کم مصرف Cortex-A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز نیز قرار گرفته تا در زمان انجام فعالیت های سبک، گوشی مصرف بهینه ای داشته باشد و در زمان استفاده سنگین هم عملکرد خارق العاده ای از خود به نمایش بگذارد.

اگزینوس 2100 اما که گفته می شود از لحاظ قدرت پردازشی حتی از اسنپدراگون 888 هم سریع تر است، از همین تعداد و نوع هسته بهره می برد، منتها تک هسته Cortex-X1 در آن از فرکانس 2.91 گیگاهرتز بهره می برد. البته گفته می شود هفت هسته دیگر هم از فرکانس بیشتری به نسبت رقیب برخوردارند (سه هسته با فرکانس 2.81 و چهار هسته با فرکانس 2.21) که این موضوع هنوز رسما تأیید نشده و باید منتظر ماند و دید آیا واقعا همین طور هست یا خیر.

ماه گذشته، سامسونگ از پردازنده 5 نانومتری اگزینوس 1080 رونمایی کرد. پردازنده میان رده ای که قرار است در گوشی های شرکت های چینی استفاده شود و حتی به تازگی شاهد رونمایی از یک گوشی ویوو با این پردازنده بودیم. اسنپدراگون 888 که یک پردازنده پرچم دار به حساب می آید، از لحاظ عملکرد، بسیار نزدیک به اگزینوس 1080 بود که سامسونگ آن را میان رده خود می داند.

امتیازی که اگزینوس 1080 در بنچمارک AnTuTu کسب کرد، 693/600 بود. با توجه به آنچه که کوالکام در بررسی های اخیر اسنپدراگون 888 در بنچمارک ها منتشر کرده، این پردازنده در تست مشابه توانست امتیاز 735/439 را کسب کند. در گیک بنچ هم اختلاف امتیاز آن قدرها فاحش نیست. اگزینوس 1080 در بخش تک و چند هسته ای پیروز به کسب امتیاز 888 و 3244 شد. این امتیازات برای کننده کوالکام به ترتیب 1/135 و 3/794 بود.

  • تصاویر رسمی گوشی گلکسی S21 اولترا منتشر شد

همه این امتیازات در حالی به دست آمده که اگزینوس 1080 یک میان رده است و اسنپدراگون 888 یک پرچم دار. بنابراین به نظر می رسد اگزینوس 2100 نه تنها کننده کوالکام را پشت سر می گذارد، بلکه واقعا قرار است جهش بزرگی در دنیای پردازنده های موبایل باشد. البته اگر مسئله ای از بابت گرمای بیش از حد، کهکشانی ها را آزار ندهد. چون فرکانس بالا به معنای تولید گرمای بیشتر هم هست. هرچند گفته می شود از لحاظ مصرف انرژی، عملکرد تراشه جدید بسیار بهتر از نسل قبل یعنی اگزینوس 990 خواهد بود.

اما در میان تمام این خبرها، رونالد کوانت، از افشاگران معروف حوزه فناوری، مدعی شد اگزینوس 2100 در واقع یک تراشه 7 نانومتری است و نه 5 نانومتری! این ادعای بسیار عجیبی است چرا که سامسونگ همیشه در حوزه فناوری، جدیدترین ها را بدون هیچ گونه درنگ تولید و امتحان می کند.

در حالی که شرکت یک ماه پیش از یک تراشه 5 نانومتری رونمایی کرد، بعید به نظر می رسد در سال 2021، در بخش پرچم دار، از لیتوگرافی 7 نانومتری استفاده کند. حتی Ice Universe که در بیشتر اوقات تمام خبرهای منتشر شده از سوی آن موثق هستند خاطرنشان کرد چنین مشخصه سخت افزاری نمی تواند در یک تراشه 7 نانومتری وجود داشته باشد و پردازنده جدید، 5 نانومتری خواهد بود.

با این حال باید منتظر ماند و دید در تاریخ 23 دی ماه چه پیش خواهد آمد. در رابطه با اگزینوس 2100 سامسونگ هنوز هیچ خبر رسمی که بتوانیم به آن اعتماد کنیم منتشر نشده و فعلا همه چیز در حد یک شایعه است. اما در رابطه با ادعای رونالد کوانت می توان با اطمینان گفت که غیر ممکن است پردازنده جدید 7 نانومتری باشد.

  • قیمت گوشی های سری گلکسی S21 فاش شد

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "سامسونگ 23 دی از پردازنده اگزینوس 2100 رونمایی می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامسونگ 23 دی از پردازنده اگزینوس 2100 رونمایی می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید