پاساژ آنلاین؛ پدیده عظیم آینده تجارت الکترونیک
به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، کشاورزان می توانند میوه ها و صیفی جات و ماهی گیران می توانند ماهی ها و میگوهایشان را در ویدئو هایی کوتاه به مشتریان نشان داده و این نمایش در همکاری با شبکه های تحویل و ارسال نوظهور، این امکان را برای ساکنان شهر های عظیم فراهم می نماید تا به محصولات خانگی و تازه به صورت بی واسطه دسترسی داشته باشند.
ندا لهردی| پاساژ های آنلاین در حال دریافت سهم عظیمی از تجارت الکترونیکی چین هستند. این بازار های مجازی تنها در سال 2019 دوبرابر عظیم تر از مجموع اندازه بازار های آنلاین کشور های آمریکا، بریتانیا، آلمان، ژاپن و کره جنوبی بوده و حالا با رشد سرسام آوری در حال گسترش اند. چینی ها راه ایجاد غول های تکنولوژی فروش آنلاین را بهتر می دانند.
تقریبا تمام مردم چین لی جیاگی موسس 28 ساله استارت آپ فروش محصولات آرایشی Austin در شهر کوچک نانچانگ را می شناسند. حالا میلیون ها نفر محصولات این شرکت را به وسیله پخش زنده Taobao می خرند؛ بخشی از مجموعه عظیم علی بابا که عظیم ترین خرده فروشی اینترنتی چین است.
Austin حالا رکود فروش 15 هزار محصول آرایشی در 5 دقیقه را هم در اختیار دارد. بسیاری از چینی ها چن یی 24 ساله از شهر ساحلی و کوچک قینگدائو را با نام مستعار هیولای کوچک می شناسند.
او به وسیله حساب کاربری خود در اپلیکیشن پیغام رسان محبوب WeChat، به 20 هزار دنبال نماینده اش محصولاتی مانند کرم ضدآفتاب، تنقلات و ساندویچ می فروشد. او این کار را به عنوان شغل دوم خود انجام می دهد. این روز ها دیگر چنین مشاغلی در میان اغلب چینی ها محبوبیت زیادی پیدا نموده اند.
کشاورزان می توانند میوه ها و صیفی جات و ماهی گیران می توانند ماهی ها و میگوهایشان را در ویدئو هایی کوتاه به مشتریان نشان داده و این نمایش در همکاری با شبکه های تحویل و ارسال نوظهور، این امکان را برای ساکنان شهر های عظیم فراهم می نماید تا به محصولات خانگی و تازه به صورت بی واسطه دسترسی داشته باشند.
این ها در واقع به تدریج صنعت تجارت الکترونیک چین را اشباع می نمایند. این افراد در ویدئو های کوتاه یا حتی گردهمایی های یک و چند روزه، به صفحه نمایش صد ها میلیون نفر راه پیدا می نمایند و در واقع بازار مجازی را شکل می دهند که اندازه آن تنها در سال 2019 تقریبا دو برابر عظیم تر از مجموع اندازه بازار های مجازی و آنلاین کشور های آمریکا، بریتانیا، آلمان، ژاپن و کره جنوبی بوده است.
این در حالی است که بازار های مجازی در چین با سرعت خیره نماینده ای همچنان در حال رشد هستند.
از آنجا که خرید آنلاین در چین به سرعت در حال رشد است -تا پیش از شیوع ویروس کرونا هم این صنعت با اقبال خوبی روبرو بود- شرکت های اینترنتی چینی به دنبال راه های تازه برای جلب مشتریان بیشتر هستند. هرچند برخلاف Taobao، بازارگاه های آنلاین جدید هنوز به سودآوری چندانی نرسیده اند، اما انتظار می رود فرایند رشد قابل قبولی را تجربه نمایند.
شرکت های تکنولوژی چینی حالا سرمایه های خود را به سمت این بازارگاه های آنلاین سرازیر نموده اند. برخی از این سرمایه ها به طور مستقیم از سوی شرکت های مادر به زیرمجموعه ها تزریق می گردد تا به این ترتیب بتوانند خریداران و فروشندگان بیشتری را به سمت استفاده از پلت فرم هایشان سوق دهند. به نظر می رسد که این هیجان همچنان در این جغرافیا باقی بماند و رقبای غربی را انگشت به دهان و مشاهده گر باقی بگذارد.
مارک اشنایدر رئیس شرکت نستله که عظیم ترین شرکت صنایع غذایی دنیا است، به مدیرانش گفته است: اگر می خواهید آینده را ببینید، به چین نگاهی بیندازید. لابومیرا راچت مدیر بازاریابی دیجیتال شرکت معروف تولیدنماینده لوازم بهداشتی و آرایشی لورآل هم به رویکرد مشتری محور صنعت تجارت الکترونیک در چین و مقایسه آن با رویکرد تکنولوژی محور این صنعت در غرب اشاره می نماید.
برخی مدیران شرکت های تکنولوژی غربی، تجربه رقبای چینی خود را رد می نمایند و معتقدند که رویکرد آن ها نه تنها خلاقیت و تجارت نیست، بلکه نوعی فشار ساختاری است. آن ها به سهم بالاتر کاربران موبایل چین از تجارت الکترونیک اشاره می نمایند که 90 درصد در برابر سهم 43 درصدی کاربران موبایل آمریکایی است.
برخی دیگر به بازار متمرکز چین اشاره می نمایند که در آن سه شرکت برتر حوزه تجارت الکترونیک آن یعنی علی بابا jd.com و Pinduoduo در مجموع بیش از 90 درصد از کل خرید های آنلاین و اینترنتی این کشور را در اختیار دارند. این دسته در تایید ادعای خود به مصوبه ای اشاره می نمایند که کمیته ضدانحصارطلبی دولت چین در بیست و چهارم دسامبر سال گذشته تصویب و بر اساس آن خاطرنشان کرد که تحقیقاتی را درباره شرکت علی بابا شروع نموده است.
در آمریکا، اما سه شرکت برتر تجارت الکترونیک شامل آمازون، Shopify و eBay چیزی کمتر از 50 درصد کل خرید های آنلاین این کشور را به خودشان اختصاص می دهند.
با این همه، اما نتایج یک تحقیق جدید درباره تجارت الکترونیک در چین نشان از رشد واقعی و چشمگیر در این صنعت دارند؛ رشدی که دیگر تنها به علی بابا محدود نمی گردد.
در چند سال گذشته شرکت Pinduoduo توانسته 14 درصد از بازار خرید آنلاین چین را در اختیار بگیرد تا سهم علی بابا از 67 درصد به 61 درصد این بازار برسد و این غول چینی را مجبور نموده است تا از فروشندگانی که از پلت فرم آن استفاده می نمایند، حق اشتراک بگیرد.
شرکت های دیجیتالی چینی فعال در حوزه های خارج از خرده فروشی هم حالا وارد این ماراتن شده اند؛ شرکت هایی مانند Meituan که در زمینه ارسال غذا فعالیت می نمایند، ByteDance مالک اپلیکیشن تیک تاک و اپلیکیشن ویدئو های کوتاه Douyin. این بازیگران جدید شور و اشتیاقی تازه ای را به بازار خرید آنلاین چین آورده اند که یادآور رشد مصرف گرایی در دهه های 1950 و 1960 در آمریکاست.
برای درک سیر تحویل تجارت الکترونیک در چین بهتر است به عقب و تولد مصرف گرایی در قرن بیستم آمریکا نگاهی بیندازیم. این اتفاق همزمان با رواج تکنولوژی های جدید رخ داد؛ زمانی که مراکز خرید دیگر تنها جایی برای عرضه محصولات و خرید آن ها نبودند، بلکه به جایی برای تفریح و سرگرمی تبدیل شده بودند.
هرچند تبلیغات و آگهی های محصولات در رادیو و تلویزیون انجام می شد؛ اما مراکز خرید هم نقش مهمی در ترغیب افراد به خرید داشتند. با این اوصاف است که بر اساس آنالیز های اجرا شده در این زمینه، تعداد مراکز خرید و فروشگاه ها در آمریکا 3/ 3 برابر بیشتر از چین است.
زرق و برق فروشگاه ها و مراکز خرید آمریکا حالا در برابر راحتی و سادگی فرآیند خرید در آمازون قرار گرفته اند و ظاهرا در عصر جدید راحتی برنده است. این موضوع حتی تا پیش از شیوع ویروس کرونا هم وجود داشت و بعد از همه گیری بیماری کووید-19 بیشتر هم شده است.
با این حال در چین -مانند اغلب کشور های دیگر دنیا- مردم هنوز بیشتر خرید های خود را از فروشگاه های فیزیکی انجام می دهند. این فرایند به خصوص در شهر های کوچک و حومه ای بیشتر هم رواج دارد.
طبقه متوسط جامعه چین که حالا به موبایل های هوشمند و اینترنت پرسرعت مجهز هستند، امکان دسترسی بیشتری به فروشگاه های آنلاین متنوع برای خرید راحت و بهتر دارند تا مردم آمریکا. تراکم جمعیتی بالا در چین باعث شده است تا امکان ارسال ارزان تر برای مشتریان هم فراهم گردد.
حالا مردم چین تنها با یک کلیک به مراکز خرید مجازی دسترسی دارند که درست مانند مراکز خرید فیزیکی در قرن بیستم آمریکا، تلفیقی از فروشگاه ها، مراکز سرگرمی، فودکورت ها و مراکز سرگرمی و بازی هستند. ویدئو هایی درباره محصولات خانگی و صنایع دستی منتشر می شوند. اینفلوئنسر ها طرز استفاده از محصولات را نشان می دهند.
در شبکه های اجتماعی، دوستان محصولات جالب و جدید را به یکدیگر پیشنهاد می نمایند. فروشندگان مجازی تخفیف های متنوع ارائه نموده و جشنواره های فروش برگزار می نمایند. برنامه های پخش زنده در کنار معرفی و فروش محصولات، سرگرمی هایی هم برای مخاطبانشان دارند و در نهایت شبکه ای از کسب وکار ها در دنیای واقعی، این خرید ها را به دست خریداران شان می رسانند.
در این میان سوپراپ هایی مانند WeChat بازیگرانی مهمی در این عرصه به حساب می آیند. این اپلیکیشن با 2/ 1 میلیارد نفر کاربر، متعلق به عظیم ترین شرکت اینترنتی چین یعنی Tencent است و ترافیک خرید آنلاین آن به صورت مستقیم به jd.com و Pinduoduo منتقل می گردد که Tencent در هر دوی آن ها سهامدار است.
در واقع در بازار چین، مرز مشخصی میان شبکه های اجتماعی و وب سایت های خرید آنلاین وجود ندارد. خریداران این موضوع را دوست دارند و معتقدند که خرید آنلاین در این کشور فرایندی بسیار ساده و لذت بخش دارد، تا جایی که افراد را به خرید بیشتر از این طریق ترغیب می نماید.
بر این اساس است که کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند تا سرانجام سال جدید میلادی، تجارت الکترونیک بیش از یک چهارم کل فروش خرده فروشی های چین را به خود اختصاص بدهد؛ این میزان تقریبا دوبرابر سهم تجارت الکترونیک آمریکا در برابر خرده فروشی آن بعد از دوره همه گیری کرونا است.
منبع: فرادید