معرفی هواپیمای ایرباس A330

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، معرفی هواپیمای ایرباس A330

در این مقاله می خواهیم درباره هواپیمای ایرباس A330 یکی دیگر از مدل های پیروز شرکت ایرباس صحبت کنیم. قبل از آن شرح مختصری درباره تاریخچه صنعت هواپیماسازی و شرکت ایرباس خواهیم داد.

معرفی هواپیمای ایرباس A330

آغاز سفر هوایی، ساخت هواپیما و ... همگی از آرزوی پرواز برادران رایت شکل گرفت. هدف این دو برادر در ابتدا ساخت بال هایی برای انسان بود که در نهایت این دو برادر بدون این که اطلاع دقیقی از تحولی که در حال ایجاد آن بودند، پیروز به ساخت اولین هواپیما تک سرنشین دنیا شدند. پس از اختراع این دو برادر مسیر پیشرفت انسان به کلی تغییر کرد.

در ادامه اختراع برادران رایت؛ امروزه صنعت هواپیماسازی به یکی از صنایع مهم دنیا تبدیل شده است. در راس این صنعت دو شرکت بوئینگ و ایرباس قرار دارند، که از هر نظر با یکدیگر در حال رقابت می باشند و نمی توان گفت کدام بهتر از دیگری است. چرا که هر کدام در بخشی پیشرفت نموده و پیروز می باشند.

استفاده از به روزترین تکنولوژی ها همراه با ارئه خدمات متنوع موجب شده است تا این سیستم حمل و نقل به یکی از پیروز ترین سیستم های دنیای تبدیل گردد و فرصت های شغلی متعددی را در حیطه صنعت هواپیماسازی ایجاد کند. در قسمت طراحی و ساخت هواپیماها، فرودگاه ها، بخش کارکنان و... همه و همه از جمله فرصت های شغلی ای است که این صنعت همراه با خود برای بشریت آورده است. بعلاوه به طور غیر مستقیم با جابه جایی بیشتر مسافران فرصت های شغلی بسیار بیشتری در کشور ها به وجود آورده است.

شرکت ایرباس

دومین شرکت برتر هواپیماسازی دنیا از نظر فروش و ارائه مدل های بیشتر شرکت بزرگ ایرباس می باشد، که در قاره اروپا به فعالیت خود می پردازد. آغاز فعالیت رسمی این شرکت را می توان به سال 1956 نسبت داد، زمانی که پس از جنگ دنیای دوم کشورهای اروپایی بیشتر کارخانه ها و صنایع خود را در طول جنگ از دست داده بودند و احتیاج به آغاز و راه اندازی خطوط هوایی در این کشورها حس می شد. بعلاوه حضور شرکت های هواپیماسازی بزرگ آمریکایی این حس را بیشتر در این کشورها تقویت می کرد. ساخت اولین هواپیمای این شرکت به وسیله سه شرکت هواپیمایی آلمانی، فرانسوی و انگلیسی آغاز شد. این شرکت بزرگ هواپیماسازی کار خود را با خانواده A300 آغاز کرد، که اولین هواپیمای پهن پیکر دنیا بود و با استقبال خوبی نیز روبرو شد. البته ساخت این هواپیما در سال 2007 متوقف شد. البته این هواپیما هنوز هم در ناوگان هوایی بعضی از شرکت های هواپیمایی به چشم می خورد. پس از خرید بلیط هواپیما که هواپیمایتان تعیین گردد، شاید شما هم مسافر این هواپیما شوید.

ایرباس A330

پس از این پروژه کار فراوری قطعات مختلف این هواپیما به هر کدام از این سه شرکت واگذار شد اما به علت خروج انگلستان از این پروژه آلمان توانست سهام خود را به 50 درصد برساند و درنهایت این شرکت فعالیت رسمی خود تحت عنوان شرکت ایرباس را در سال 1970 انجام داد که 2 سال بعد اولین هواپیمای این شرکت به بازار دنیای راه پیدا کرد. درست است که شرکت هواپیمایی ایرباس امروزه به عنوان دومین شرکت هواپیماسازی دنیا شناخته می گردد؛ اما خوب است بدانید که چرا روند رشد این شرکت بسیار کند بود. چرا که رونمایی از اولین هواپیمای این شرکت همزمان با رونمایی از هواپیمای فراصوت کنکورد رخ داد که موجب شد افراد کمتری به ایرباس توجه نمایند. به همین علت این شرکت نسبت به پیشرفت این خانواده کوشش کرد و مدل های بهتر خود یعنی خانواده A320 را به بازار دنیای عرضه کرد. که استقبال بی نظیری را شاهد بود و توانست تا قبل از اولین پرواز خود سفارش قطعی 400 فروند را دریافت دارد. این هواپیما از دو موتور جت بهره می برد که از طراحی آن در سایزهای کوچک تر نیز استفاده شده است که با نام های دیگری شناخته می گردد.

ایرباس A330-200

یکی از هواپیماهای پهن پیکر برتر این شرکت هواپیماسازی هواپیمای A 330 است که در سال 1987 ساخت آن اغاز شد و برای اولین بار در سال 1992 در آسمان دیده شد. این هواپیمای پهن پیکر به منظور جابه جایی تعداد زیادی مسافر ساخته شد لذا بیشتر برای مسافت های طولانی و پروازهای بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد. این هواپیما امروزه در دو مدل 200 و 300 وجود دارد، که مدل 200 برای پروازهایی با برد کوتاه و بلند و برای حمل 200 نفر ساخته شده است. این هواپیما که کوچک تر از هواپیمای 300 است برای مسافت هتای طولانی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا فضای بی سر و صدای کابین این هواپیما راحتی مناسبی را برای مسافران به ارمغان می آورد.

ایرباس A330-300

مدل 300 این هواپیما بدنه کشیده تری نسبت به مدل 200 خود دارد و لذا ظرفیت مسافران آن نیز به مراتب بیشتر می گردد و به 300 نفر در دو کلاس پروازی اکونومی و تجاری می رسد. این هواپیماهای لوکس علاوه بر این که فضای راحتی را برای مسافران خود فراهم می نمایند فضای راحتی نیز برای خدمه پروازی خود دارند. هم چنین اگر خلبانی بتواند هر دو مدل 200 و 300 این ایرباس را براند می تواند مدل آ 340 که دارای 4 موتور است را نیز به پرواز درآورد. به طور کلی این هواپیما می تواند تا حدبیشتر سرعت 911 کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

ایرباس 300-MRTT

مدل دیگر این هواپیما مدل 300 ام ار تی تی است که به عنوان سوخت رسان هوایی و یا نفربر در جنگ ها استفاده می گردد. در واقع این مدل از ایرباس یک مدل نظامی محسوب می گردد. این هوایپما که قطعات آن به وسیله این شرکت ساخته شده اما در جای دیگری مونتاژ می گردد، و به عنوان یکی از فزونین مدل های سوخت رسان در دنیا شناخته می گردد چرا که ظرفیت سوخت رسانی و هم چنین کاربردهای دیگر این هواپیما از جمله حمل بار و مسافر و برخورداری از سرعت بالا نسبت به سایر مدل ها فزونی دارد.

منبع: طاهاگشت

به "معرفی هواپیمای ایرباس A330" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی هواپیمای ایرباس A330"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید