شبی برای داریوش فرهنگ ، منتظر آثار درخشان تان هستیم
به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، شب داریوش فرهنگ با سخنرانی سینماگران چون محسن امیر یوسفی، مهدی هاشمی، مسعود کرامتی، احمد امینی و.... برگزار گردید و بعلاوه ابراز امیدواری شد که امشب ، شبی برای شروع دوباره فعالیت های سینمایی این کارگردان باشد.
به گزارش وبلاگ وردپرسکارا به نقل از روابط عمومی کانون کارگردانان سینمای ایران، شب داریوش فرهنگ با حضور جمعی از سینماگران روز چهارشنبه 3 آذر ماه در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار گردید و اجرای این مرنام را منصور ضابطیان برعهده داشت.
محسن امیر یوسفی: منتظر آثار درخشان دیگر داریوش فرهنگ هستیم
در ابتدای این مرنام محسن امیریوسفی، رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران گفت: امشب برای قدردانی از یک عمر فعالیت هنری آقای داریوش فرهنگ در اینجا جمع شده ایم. کارگردان، نویسنده و بازیگری که فعالیت کارگردانی هنری خود را از دهه شصت آغاز کرد. مایلم در این فرصت نگاهی کوتاه به اولین دهه فعالیت آقای فرهنگ در دهه شصت داشته باشم.
وی اضافه نمود: علی رغم فضای بسته دهه شصت فیلم های درخشانی ساخته شدند که نتیجه تلاش و تلاش کارگردانان و سینماگرانی بود که تلاش داشتند، سینما را فارغ از هر حکم و مصلحت و سلیقه ای زنده نگه دارند و در این امر پیروز هم بودند. یکی از این کارگردانان آقای داریوش فرهنگ بود.
رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران در ادامه با اشاره به کارنامه کاری داریوش فرهنگ گفت : او کارگردانی سینما را با ساخت فیلم نیمه بلند رسول پسرابوالقنام در سال 1360 آغاز کرد و بعد کارگردانی سریال افسانه سلطان و شبان را در سال 62 انجام داد. سریالی ماندگار، طناز و پرمخاطب که هنوز هم بعد از گذشت چهل سال می تواند الگوئی برای صدا و سیمای فعلی باشد که متاسفانه روز به روز مخاطب و تاثیرگذاری خود را از دست می دهد. پس از آن آقای فرهنگ دو فیلمنامه ماندگار اتوبوس و کفش های میرزانوروز را در سال 64 نوشت که هنوز هم فیلمنامه های مثال زدنی در سینمای کمدی ایران هستند، هرچند متاسفانه سالهاست که فیلمنامه های کمدی جای خود را به دلقک نویسی و لوده نگاری داده اند.
امیریوسفی اضافه نمود: آقای فرهنگ در سال 65 اولین فیلم سینمائی خود بنام طلسم را ساخت، فیلمی که در نوع کارگردانی و روایت و فرم گرائی برخلاف جریان تحمیلی فیلم های آن موقع بود و به ظاهر در ژانر ترس و معمائی است ولی در اصل عاشقانه ای است با فیلمبرداری درخشان آقای زرین دست که نمونه ای مثال زدنی در سینمای ایران است. از حضور به یادماندنی زنده یادها جمشید مشایخی و پرویز پورحسینی باید گفت و نیز آغاز اولین نقش آفرینی سینمائی آتیلا پسیانی. طلسم از آخرین فیلم هائی هم بود که خانم سوسن تسلیمی بازیگر تکرارنشدنی سینمای ایران در آن ایفای نقش کرد و یکسال بعد از ایران رانده شد.
کارگردان آشغال های دوست داشتنی با تاکید بر این که داریوش فرهنگ با دو فیلم با یک بلیت در سینمای حادثه ای و مردم پسند در حافظه سینمای ایران ثبت شده، ادامه داد: هنوز هم منتظر فیلمی با چنین کارگردانی و فیلمنامه ای همراه با بازی فوق العاده بازیگران آن به خصوص آقای مهدی هاشمی هستیم که احتیاج امروز تماشاگران سینمای ایران است.
امیر یوسفی در خاتمه گفت: ضروری است در این دوران قحطی سریال های درخشان تلویزیونی دوباره یادی کنم از سریال ماندگار افسانه سلطان و شبان که نمونه ای درخشان از قصه های ایرانی و شرقی و اقتباسی تصویری از مینیاتورهای ایرانی است. اتفاقی که بعد از آن کمتر در فیلمها و سریالهای ایرانی افتاد. نمونه آن تیتراژ خاطره برانگیز این سریال با طراحی استاد اصغر بهمن زاده و موسیقی گوشنواز زنده یاد بابک بیات است که دنیا این افسانه شرقی را به خوبی بیان می نماید. جناب آقای داریوش فرهنگ بسیار مفتخرم که شب کانون کارگردانان سینمای ایران را به شما اختصاص دادیم و متشکرم که دعوت ما را پذیرفتید. آقای فرهنگ شما با کارنامه آغازین خود دهه شصت و 40 سال فعالیت سینمائی نامی ماندگار در سینمای ایران هستید و امیدوارم امشب را به عنوان آغازی بر آغاز دوباره فعالیت سینمائی خود بدانید. منتظر آثار درخشان دیگری به کارگردانی و نویسندگی جنابعالی هستیم.
در ادامه این برنامه اصغر بهمن زاده در قالب یادداشتی یاد داریوش فرهنگ را گرامی داشت.
شاهسواری: گذشته نباید با قیچی ایدئولوژی از ما گرفته گردد
در ادامه منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما گفت: رابطه من و داریوش براساس دوستی و رفاقتی است که حتی اگر به حاشیه کشیده گردد متعلق به خود ماست. من همواره نگران وی هستم. البته در ادببیات ما نگرانی منشاء منفی دارد اما من از این منظر سخن نمی گویم.
شاهسواری با بیان این که این نگرانی به علت عشق و دوستی است وگرنه بدون عشق و دوستی و معرفت نگرانی معنی ندارد، توضیح داد: اگر نگران وطن هستیم به این علت است که دوستش داریم. همه دنیا دوره های سختی را گذرانده، بخشی بخاطر کرونا و بخشی به دلایل دیگر است اما به نظر من دنیا را همانگونه که هست باید بپذیریم تا امکان تغییر آن برایمان فراهم باشد.
وی اضافه نمود: یکی از قرون فاجعه بار تاریخی مستند شده قرن 19 است که قرن بردگی و ... است. اما در همین قرن هم افرادی چون نیچه ای را داریم که دنیا را به معنایی ترک می نمایند و جوزپه وردی آهنگساز که با موسیقی اش همچنان لذت می دهد. در قرن بیستم جنگ دنیای اول و بیماری های عجیب و غریب را داریم اما در همان مقطع هم از سینما و موسیقی و نقاشی بهره می بریم. در صدسال گذشته روزهای پرحادثه ای را گذرانده ایم و در این دوران هنرمندان نقش غریبی ایفا کردند. از دهخدا و بهار تا کیمیایی و سمندریان و ... اسامی را که در فکر از گذشته تا کنون مرور کنیم، می بینیم هنرمندان ما دنیا پر از رنج و عذاب را تعبیر و تفسیر نموده اند.
مدیرعامل خانه سینما با بیان این که گفت و گو راجع به بزرگداشت ها اگر آینده نگر و گذشته نگر نباشد راه به جایی نمی برد، گفت: گذشته مهم است و با قیچی ایدئولوژی نباید این گذشته از ما گرفته گردد. هنرمندان و متفکران نقش بزرگی را در این سال ها ایفا کردند. همگی ما در این صحنه زندگی نقش هایی را برعهده داریم که موظفیم به برترین نحو آن را اجرا کنیم. به گذشته نگاه و آینده را بسازیم. ساختن آینده به وسیله هنرمندان و سینماگران و غیره یادآوری جلوه دیگری از زندگی به ما است و داریوش فرهنگ یکی از این هنرمندان است و من از کانون کارگردانان برای برگزاری این مرنام سپاسگذارم.
کرامتی: چرا داریوش فرهنگ فرصت فیلمسازی ندارد
مسعود کرامتی، بازیگر و کارگردان سینما در این نشست ضمن افسوس از فیلم نساختن بعضی هنرمندان از جمله داریوش فرهنگ گفت: چرا فرهنگ مانند بسکمک از دوستان قدیمی فرصت فیلم سازی ندارد و چرا باید 12یا 10 سال بگذرد و نتواند کارگردانی کند؟ او هرچند در فیلم های بسکمک به عنوان بازیگر حضور داشته اما برای من همچنان یک کارگردان است. البته من نمی خواهم اینجا راجع به سینما و البته شرایط جامعه غر بزنم.
وی با بیان خاطرات گذشته گفت: من زمانیکه نوجوان بودم عشق فیلم فارسی داشتم اما به تاسی از برادرم وارد تئاتر شدم و در همان فضا یکی از کسانیکه من را به سمت تحصیل رشته تئاتر سوق داد، داریوش فرهنگ و مهدی هاشمی بودند. گروه تئاتر دانشجویی دانشگاه تهران به نام گروه پیاده پیروز ترین گروه هنری تاریخ ایران بود و در این گروه از داریوش فرهنگ و مهدی هاشمی مهره های اصلی گرفته تا پرویز پورحسینی، سوسن تسلیمی، علیرضا خمسه، مرضیه برومند و... فعالیت می کردند و آرزوی من نهاده شدن در این جماعت بود.
وی اضافه نمود: بعد از انقلاب فرهنگی و تغییراتی که رخ داد، داریوش فرهنگ سریال سلطان و شبان را ساخت که از برترین ها بود.
کرامتی از همکاری خاطره انگیزه شان در سریال هم گناهان یاد کرد و داریوش فرهنگ را کودکی معصوم معرفی کرد.
کمک: فامیلی داریوش فرهنگ برازنده اوست
عباس کمک، منتقد سینما با اشاره به اینکه به عنوان روزنامه نگار قدیمی بهتر است دباره داریوش فرهنگ بنویسم، مطرح نمود: مایلم درباره یک ویژگی مهم داریوش فرهنگ سخن بگویم. کسی که فامیلی اش بسیار برازنده اش است. فردی واقعا فرهنگی و بدون عقده است. ما در کوچه سام که دفتر مجله فیلم بود بچه محل بودیم و چهره های فرهنگی بسکمک در مصاحبت با این داریوش فرهنگ رفت و آمد داشتند.
وی با تقدیر از کانون کارگردانان سینمای ایران گفت: زمان و مکان مناسبی را برای برگزاری این بزرگداشت انتخاب کردید. موزه سینما و دفتر فیلمخانه ملی ایران که بخشی از سندهای مهم تاریخ سینمای ایران در اینجاست.
آتیلا پسیانی: فیلم طلسم عشق اول من و فرهنگ است
در ادامه این مرنام پیامی ویدیویی از آتیلا پسیانی نمایش داده شد که در بخشی از آن با اشاره به آغاز همکاری اش با داریوش فرهنگ گفت: در سال 64 اولین فیلم جدی را با نام طلسم برای فرهنگ بازی کردم که عشق اول ما بود. من چهار فیلم با داریوش فرهنگ کار کردم و امیدوارم چهار فیلم دیگر برای وی بازی کنم.
امینی: طلسم نشان دهنده عشق و علاقه سازنده اش به سینماست
احمد امینی از اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران گفت: از من خواسته اند راجع به فیلم طلسم صحبت کنم و من نگاهی به مجلات آن سال ها انداختم. این فیلم در جشنواره های متعدد بین المللی از جمله مسکو و لندن، پیونگ یانگ، هنگ کنگ و کنت بلژیک و... حضور پیدا کرد و من هم در مجله نقد فیلم درباره این فیلم بسیار نوشتم.
این کارگردان ادامه داد: پس از نمایش فیلم در جشنواره فیلم لندن، کانال 4 تلویزیون لندن ، برای پخش این فیلم را خریداری کرد. جان جیلت منتقد مشهور آن سال ها در نشریه جشنواره لندن نوشت برای یک سوپرایز غیرمنتظره و لذت بخش از ایران آماده باشید.
وی با اشاره به گزارشی که مرحوم محمدرضا اعلامی درباره جشنواره دنیای فیلم مسکو و حضور طلسم در این جشنواره در مجله فیلم نوشته، اضافه نمود: در این گزارش آمده که فیلم دیر به جشنواره رسید و در بخش جنبی به نمایش عایدی و مورد استقبال مخاطبان نهاده شد. داریوش فرهنگ پیش از آغاز فیلم روی سن رفت و چند جمله روسی را که از مترجم یاد گرفته بود برای تماشاگران ادا کرد که به مذاق آن ها خوش آمد.
امینی با بیان این که در رای گیری های خاتمه سال منتقدان در سال 66 که فیلم های خوش ساخت بسکمک در فهرست بود که فیلم طلسم فیلم دوم او بوده، توضیح داد: در آن سال طلسم رتبه پنجم را کسب کرد. این فیلم نشان دهنده عشق و علاقه سازنده اش به سینماست.
وی درباره سریال بی گناهان مطرح نمود: سریال بی گناهان را که کار می کردیم چهار کارگردان همزمان بازی می کردند و باید بگویم داریوش فرهنگ بسیار خوش فکر است و ایده های بسیار زیادی دارد. فیلم طلسم و دو فیلم با یک بلیت مهم ترین شاخصه شان بلندپروازانه بودن است و داریوش فرهنگ تمام تلاشش این بود که ایده های بلندپروازانه اش را به تصویر بکشد.
جابر قنامعلی: به قول فرهنگ ما سینماگران بجز خودمان کسی را نداریم
جابر قنامعلی، فیلمنامه نویس با بیان خاطرات گذشته اش با داریوش فرهنگ مطرح نمود: هردو چهره جدی و به ظاهر خشنی داریم؛ داریوش فرهنگ از نوع کارگردانانی و من از نوع نویسندگی. البته هر دو روحیه رومانتیک داشتیم من آشکار و او پنهان. سریال راه شب را کار می کردیم و هر قسمتی را که می نوشتم برای محمد مسعود و مهدی هاشمی و فرهنگ می خواندم. وسط فیلمنامه بیرون می رفت و برمی گشت و می گفت خوب بقیه اش. یک بار گفت خوب نشد و اشک ام را در نیاوردی. آن جا بود که فهمیدم موضوع چیست. رفاقت ما با دعوا آغاز شد و به همین علت مستحکم شد.
وی با اشاره به تجربه نوشتن طلسم شدگان گفت: در این فیلم هردو روبروی هم راجع به فیلم گپ می زدیم و انگار نه انگار سه سال قبل دعوای مان شده بود و او اصلا به روی من نیاورد. وقتی بعدها از او پرسیدم چرا به روی خودش نیاورد گفت، ما سینماگران بجز خودمان مگر کسی را داریم. این درس توی گوشم ماند.
قنامعلی با مرور سال های رفاقتش با داریوش فرهنگ گفت: نگاه به چهره خشنش نکنید وی کودک معصومی است و ظاهر و باطنش یکی است. تکلیف با همچین آدمی روشن است و او قلبی از طلا دارد.
روحانی: فرهنگ در بازیگری باهوش و شاد بود
امید روحانی، بازیگر و منتقد سینما درباره فرهنگ گفت: من هم مانند بسکمک معتقدم طلسم فیلم کشف نشده ای است اما یک تجربه آخر دارم. من این اقبال را داشتم که سه سال قبل و پیش از کرونا در یک تئاتر با داریوش فرهنگ همبازی باشم. سه ماه تمام می آمد و هر روز بدون وقفه با قیافه ای عبوس تمرین می کرد. پس از خاتمه اجرا جوانی شاد و خندان می شد که گویا دنیا را به او داده اند.
وی اضافه نمود: اگر لذت یک بازی تا این حد زیاد است باید دید داریوش فرهنگ هنگام کارگردانی چه می گردد. امیدوارم این اقبال را داشته باشم که یک بار او را هنگام کارگردانی فیلم ببینم.
در ادامه این مرنام پیامی تصویری از علیرضا مجلل روی پرده رفت.
مجلل: فرهنگ ظاهر سخت و اراده سختکوشی دارد
علیرضا مجلل، از پیشکسوتان سینمای ایران در قالب ویدیویی در این نشست حضور پیدا کرد و گفت: تجربه حضور در گروه تئاتر پیاده که سرشاخه اش داریوش فرهنگ بود برای من جالب بود. فرهنگ در آن موقع به آینده هنر فکر می کرد. نتیجه این بود که اولین و درخشان ترین نسل فارغ التحصیل آن دانشگاه در دنیای فرهنگ و هنر باقی ماندند و همچنان فعالیت می نمایند. داریوش فرهنگ ظاهرا بسیار سخت است و ارتباط برقرار کردن با وی مشکل است اما انسانی عاطفی است که برای رسیدن به خواسته هایش پرتلاش است.
مهدی هاشمی: دوام دوستی ام با فرهنگ به علت کار تئاتر است
مهدی هاشمی هم در این مرنام با بیان این که عمری است که با داریوش فرهنگ رفیق است، گفت: او مردی احساساتی است که حتی با تماشا فیلم های هنری هم اشک میریزد. ده سال تئاتر کار کردیم و به تدریج در کار به این نتیجه رسیدیم که من باید بازی کنم و او نویسندگی و کارگردانی را به دست بگیرد. داریوش بسیار کارگردان خوبی است.
وی با تاکید بر این که جسارت فرهنگ او را هم با خود همراه می نموده، بیان نمود: همواره از او بابت دوستی اش سپاسگذارم. دوستی که دوام آن به علت کار تئاتر است. بازیگری در فیلم های داریوش سرگرمی هم بود و همین بازی در فیلم دیگر کارگردانان را برای من سخت می کرد. راضیم که او کارگردان من بوده و هست. او دوست من است و دوستی شبیه به او کمیاب است.
داریوش فرهنگ: راضی نیستم چون هم وطن من راضی نیست
در انتهای برنامه داریوش فرهنگ با تقدیر از سخنرانان گفت: من مدتی است احوال خوشی ندارم. آرامش ندارم و در یک کلام راضی نیستم چون هم وطن من راضی نیست. می خواستم در این موارد بیشتر حرف بزنم اما اواخر جلسه است و باید راضیی خودم را از لطف کانون کارگردانان، مهمانان، موزه سینما و فیلمخانه اعلام کنم.
وی اضافه نمود: با وجود این بحران ها و لبخندهای فراموش شده مردم، نمی توانم راضی باشم. امیدوارم هرچه زودتر کرونا ریشه کن شده و کسب و کارها رونق گرفته و بار دیگر چشمان بی فروغ پرفروغ گردد.
در انتهای این مرنام که به همت کانون کارگردانان سینمای ایران با مشارکت موزه سینما و فیلم خانه ملی ایران برگزار گردید، با حضور اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران شامل محسن امیریوسفی، مصطفی کیایی، قدرت الله صلح میرزایی، وحید موسائیان، محمدرضا عرب، مهرداد خوشبخت و احمد امینی از داریوش فرهنگ با اهدای لوح و جایزه تقدیر شد.
بعلاوه لوح تقدیر موزه سینما با حضور مهران عباسی مدیرعامل این موزه از سوی مهدی هاشمی به این کارگردان و بازیگر اهدا شد.
محمدعلی نجفی، غلامرضا موسوی،ابراهیم وحیدزاده، شهرام اسدی، مسعود نوابی، لادن طاهری، محمد پیروز، عزیزالله حاجی مشهدی، اردشیر شلیله، بیژن میرباقری، اکبر حر و ... از جمله مهمانان حاضر در این مرنام بودند.
شب داریوش فرهنگ به دبیری وحید موسائیان برگزار گردید و نمایش فیلم سینمایی طلسم خاتمه بخش این مرنام بود.
منبع: خبرگزاری ایسنا