عامل اصلی ناباروری مردان در یک نگاه

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، جام جم/ همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. این جمله تکراری را زیاد می شنویم اما کمتر به آن عمل می کنیم.متاسفانه با افزایش سن ازدواج و همچنین به تاخیر انداختن اقدام برای بارداری از سوی زوجین، بروز ناباروری به شدت افزایش یافته است؛ معضلی که هزینه های گزاف درمان ناباروری را دست مردم گذاشته، مراکز ناباروری دولتی را روی پر کرده و سرریز آن با هزینه های بالا به مراکز خصوصی کشیده است.

عامل اصلی ناباروری مردان در یک نگاه

همان طور که می دانید، نیمی از موارد ناباروری به علت مسائل اسپرم مردان است و از شایع ترین علل اختلال اسپرم سازی، بیماری واریکوسل است .در این بیماری، سیاهرگ های بیضه که خون تیره و کثیف را از بیضه خارج می کنند به علت نقض دیواره، گشاد و متسع و نازک می شوند و تخلیه خون تیره از بیضه مختل می شود. در نتیجه بافت اسپرم ساز بیضه دچار آسیب می شود. در موارد شدید، حتی این عروق (شبیه به واریس پا در افراد مسن) به آسانی دید شده و قابل لمس هستند.

واریکوسل بیماری ساده ای است که با یک معاینه ساده قابل تشخیص و درمان است، اما در صورت پیگیری نکردن و درمان نشدن به عوارض جبران ناپذیر بیضه منجر می شود و گاه ناباروری غیرقابل درمان را پدید می آورد.نکته اینجاست که تنها با یک معاینه صحیح با مراجعه به اورولوژیست، می توان این بیماری را تشخیص داد، شدتش را معین و خطرات و عوارض احتمالی آن را معین کرد و در صورت لزوم درمان را انجام داد؛ درمانی که به مراتب کم خطرتر و کم هزینه تر از درمان ناباروری است.

در صورت تایید واریکوسل از سوی پزشک و وجود اندیکاسیون مداخله، به آسانی می توانیم از طریق جراحی سرپایی با برش پوستی دو سانتی متر و با استفاده از دستگاه های مخصوص بزرگنمایی و میکروسکوپ، رگ های واریسی را مسدود کنیم تا نه تنها آسیب به بافت بیضه متوقف شود، بلکه امکان ترمیم و بهبود عملکرد بافت بیضه را نیز فراهم کنیم.جراحی ای که انجام آن در زمان مناسب، از بروز ناباروری و آسیب اجتناب ناپذیر بیضه جلوگیری می کند و در نتیجه زوجین را درگیر درمان ناباروری نمی کند.

در مجموع توصیه می شود همه نوجوانان و جوانان در حوالی سنین 18 تا 20 سالگی یک نوبت از نظر وجود این بیماری بررسی شوند تا در صورت لزوم توصیه های درمانی مناسب به اطلاعشان رسانده شود.

منبع: همگردی

به "عامل اصلی ناباروری مردان در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامل اصلی ناباروری مردان در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید