پرنده زیبا ولی سمی با پرهای آغشته به زهری مرگبار! ، عکس

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، در میان پرنده های هم گونه سمی پیدا می گردد. پیتویی پرنده ای زیبا و البته سمی است که در جنگل های گینه نو زندگی می نماید.

پرنده زیبا ولی سمی با پرهای آغشته به زهری مرگبار! ، عکس

به گزارش خبرگزاری وبلاگ وردپرسکارا، در سال 1990 دانشمندانی که پوست پیتویی را برای موزه آماده می کردند هنگام کار دچار بی حسی و سوزش شدند که به علت سم نوروتوکسین موجود در پوست این پرنده زیباست.

هوموباتراکوتوکسین که گونه ای از سم باتراکوتوکسین است در این بافت های بدن این پیتویی پیدا می گردد. همین سم پیش از این در بدن قورباغه های سمی دارت کلمبیایی پیدا شده بود.

باتراکوتوکسین (Batrachotoxin)، (به اختصار: BTX) یک آلکالوئید استروئیدی قلبی و عصبی بسیار قوی است که در گونه های خاصی از سوسک ها، پرندگان و قورباغه ها یافت می گردد. باتراکوتوکسین به کانال های سدیمی سلول های عصبی متصل شده و به طور برگشت ناپذیری آن ها را باز می نماید و از بسته شدن مجدد آن ها جلوگیری می نماید.

آزمایش ها نشان داده که سمی ترین بخش بدن پرنده پوست و پرهایش است و اندازه سم در ماهیچه های اسکلتی آن کمتر است.

وجود سم در بافت قلب و کبد این پرنده نشان می دهد که پیتویی مقابل سم باتراکوتوکسین مقاوم است.

گمان بر این است که سم موجود در بدن پیتویی به علت رژیم غذایی آن ها است، چرا که اندازه سم بدن این پرندگان بسته به مکان زندگی شان فرق دارد. سوسک های گل خراشی که این سم را در بدن خود دارند یکی شکارهای مورد علاقه پیتویی هستند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "پرنده زیبا ولی سمی با پرهای آغشته به زهری مرگبار! ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرنده زیبا ولی سمی با پرهای آغشته به زهری مرگبار! ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید