پروژه شکست خورده عجیب ترین هواپیمای دنیا ، عکس

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، گجت نیوز نوشت: این هواپیمای عجیب دارای 9 بال بود که به عنوان یک قایق پرنده برای انتقال هوایی مسافران از اقیانوس اطلس ساخته شد. اما این اختراع تا چه حد پیروز بود؟

پروژه شکست خورده عجیب ترین هواپیمای دنیا ، عکس

در تاریخ 5 اکتبر 1905، برادرات رایتر با موفقیت هواپیمای Flyer III را در اطراف کیتی هاوک واقع در کارولینای شمالی، به مدت 39 دقیقه به پرواز در آورده و راهنمایی کردند. آنها در طول این پرواز تاریخی مسافتی 38 کیلومتری را طی کردند که اگر بنزینشان به اتمام نمی رسید، می توانستند دورتر نیز بروند. شش سال بعد، یعنی در اوایل نوامبر 1911، انسان اولین بمب را از طریق تک هواپیمای (مونوپلین) ساخت آلمان در جریان جنگ میان ایتالیا و ترکیه پرتاب کرد.

در همین حال، جیووانی باتیستا کاپرونی از حامیان برادران رایت از اولین هواپیمای ساخت خود در ایتالیا رونمایی کرد و بلافاصله یک شرکت هواپیماسازی بومی به نام Societa Italiana Caproni را در سال 1908 راه اندازی کرد. وی تا ماه آگوست 1914 حدود 30 هواپیمای دیگر را طراحی کرد و به سرعت به تامین نماینده اصلی هواپیماهای ایتالیا تبدیل شد.

با آغاز دهه 20 میلادی، فناوری ساخت هواپیما و دانش حوزه پرواز در مراحل اولیه توسعه بود و برای دستیابی به سفرهای هوایی و تجاری معمول چند دهه کار احتیاج بود. طی این مدت، روش اصلی حمل و نقل اقیانوسی هم چنان با کشتی انجام می شد که روزها به طول می انجامید.

بااین حال، کاپرونی از آن موقع تجربه زیادی در حوزه ساخت هواپیما به دست آورده بود و مصمم بود که سفرهای طولانی دریایی را با نمونه مدرن و سریع هوایی جایگزین کند. او در نظر داشت یک هواپیمای آبی بزرگ مسافربری بسازد که قادر به حمل 100 مسافر در هر سفر باشد.

هواپیمای غول پیکر ساخت کاپرونی که Noviplano یا Caproni Ca.60 Transaereo نام داشت، دارای 9 بال بود که در سه دسته 3 تایی قرار گرفته بودند و از طریق یک پایه 250 متری و حدود 2.5 کیلومتر سیم مهاربند به یکدیگر گره خورده بودند. در بخش زیرین آن یک بدنه اتوبوس شکل طویل قرار داشت که با نیمکت های چوبی برای اسکان مسافران استفاده می شد.

طول هر یک از 9 بال این هواپیمای عجیب و غریب، 30 متر، ارتفاع آن 9 متر و وزنی برابر با 15 تن داشت. این هواپیما آنقدر سنگین و بزرگ بود که برای بلند کردن آن از سطح آب، از پانتون های تثبیت نماینده استفاده شده بود. هواپیمای Transaereo برای پرواز به هشت خدمه احتیاج داشت. خلبان و یاری خلبان در یک کابین هوای آزاد در بخش جلوی هواپیما مستقر می شدند و سایر مهندسان پرواز نیز در یکی از دو کابین کنترلی که در بال های جلو و عقب قرار داشتند، می نشستند.

هشت موتور لیبرتی L-12 V12 که هر کدام 400 اسب بخار فراوری می کردند، وظیفه تامین نیروی این هواپیمای عجیب و غریب را برعهده داشتند. طبق گزارش ها، حداکثر سرعت این وسیله نقلیه 140 کیلومتر بر ساعت، سرعت کروز آن 109 کیلومتر بر ساعت و از محدوده پیمایشی 600 کیلومتری برخوردار بوده است.

مسائل هواپیمای عجیب و غریب 9 بال

برد کوتاه هواپیما یکی از مسائل آن بود، زیرا برای سوخت گیری به فرود در میانه اقیانوس احتیاج داشت تا از طریق کشتی بتواند سوخت خود را تامین کند. این امر منجر به تاخیرهای طولانی مدتی برای یک سفر اقیانوسی می شد و اساسا ماهیت سریع پرواز را زیر سوال برده بود. اما آیا این هواپیما واقعا قادر به پروازی امن و پایدار بود؟

اولین پرواز آزمایشی این هواپیمای عجیب در مارس یا آوریل 1921 بر روی دریاچه Maggiore سوئیس انجام شد. پس از رسیدن به سرعت تقریبی 80 کیلومتر بر ساعت، این هواپیما برای مدت کوتاهی از سطح آب بلند شد. طی دومین آزمایش نیز این وسیله نقلیه نیز به پرواز عایدی و به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسید. اما پس از مدتی کوتاه مستقیما در آب فرو رفت که باعث تخریب هواپیما شد.

بااین حال، براساس ادعایی دیگر به نقل از مجله اسمیتسونیان، تنها یک پرواز غیرمنتظره آزمایشی صورت گرفته بود. طبق این روایت، کاپرونی در محل دریاچه حضور نداشت و فدریکو سمپرینی، خلبان این هواپیما که طی ماه گذشته در حال آزمایش آن بود به طور ناگهانی به هوا بلند شد، این پرواز در نهایت منجر به نابودی هواپیما شد و علت بلند شدن ناگهانی آن نیز هنوز معین نیست.

به هر روی، هواپیمای عجیب و غریب 9 بال Transaereo به علت طراحی ضعیف و ناهمگون، محکوم به شکست فنی بود. از جمله دلایل اصلی این بود که هواپیماها سه مجموعه بال ردیفی ندارند زیرا هر یک ممکن است توانایی کلی ایجاد بالابر را مختل نمایند. بدین ترتیب، بدون بالابر هواپیما نمی تواند با اطمینان پرواز کند. در مجموع این اختراع عجیب با وجود جاه طلبی ها به پایان نرسید، زیرا فناوری و دانش مهندسان حوزه پرواز در آن موقع بسیار محدودتر از آن بود که بتوان از آن برای ساخت یک هواپیمای بی نقص مسافربری استفاده کرد.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "پروژه شکست خورده عجیب ترین هواپیمای دنیا ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه شکست خورده عجیب ترین هواپیمای دنیا ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید