کشف قدیمی ترین وسایل اسکی جهان

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، آثاری از اسکیت روی یخ که به گفته کارشناسان قدمت آن به 3500 سال قبل بازمی گردد و از استخوان حیوان ساخته شده است، در چین پیدا شده است.

کشف قدیمی ترین وسایل اسکی جهان

این اسکیت های روی یخ که از استخوان اسب و دام ساخته شده، در قبری متعلق به طبقات بالای جامعه در نزدیکی دره رودخانه ایلی پیدا شده اند.

طرح این اسکیت های یخی شبیه به همان هایی است که در اروپای باستان پیدا شده که به وضوح شواهدی از ارتباط بین چین و اروپا را در عصر مفرغ نشان می دهد.

اسکیت روی یخ، اسکی و سایر اشیاء باستانی در اطراف یک مقبره در چین

روان کیورانگ، رئیس تیم حفاریِ محوطه باستانی در شین شیانگ، می گوید: ما قطعاتی از یک واگن چوبی را در محل پیدا کرده ایم و باور داریم که این قطعات از طریقِ صاحب آن تعمداً از هم جدا و در این قبرستان رها شده اند. او هم چنین افزود: ویرانه های گوآتای، یک محوطه گورستانِ باستانی برای جامعه دام دار بوده و این کشف مطمئناً اهمیت مطالعه فرهنگ تدفین و ساختار اجتماعی در سال های پایانی عصر مفرغ را اثبات می کند.

علاوه بر اسکیت های روی یخ، ردی از 40 واگنِ چوبی در این محوطه پیدا شده که شاملِ چرخ، محور، پره و کالسکه چوبی است. کارشناسان باور دارند این قبر که متعلق به قرن های 15 و 16 قبل ازمیلاد است و در ویرانه های گوآتای متعلق به عصر مفرغ پیدا شده، به یک خانواده خوش نامِ دام دار تعلق داشته است.

پراکندگی قسمت های مختلف واگن چوبی در داخلِ قبر نشان می دهد که این قطعات تعمداً از طریق صاحب شان از هم جدا شده اند و در هنگام ساخته شدنِ قبر به همراه متوفا دفن شده اند. در این محوطه باستانی قبلاً در حدود 500 شیء فرهنگی شاملِ اشیاء سفالی، ظروف سنگی، اشیاء مفرغی و استخوان حیوانات پیدا شده بود.

ویرانه های گوآتای شامل مجموعه قبر های سنگی به وسعتِ 120 مترمربع و یک منطقه مسکونی است که 1000 متر با قبرستان فاصله دارد. این محوطه در سال 2016 کشف شد.

شین شیانگ: زادگاهِ اسکی و مردمانِ آلتای

شین شیانگ را زادگاه اسکی در چین می شناسند و علتش تاریخ و منطقه جغرافیایی منحصربه فرد این محل است. این منطقه در شمال غرب چین قرار گرفته و با کشور هایی مثل قزاقستان، قرقیزستان و مغولستان هم مرز است. این منطقۀ مرتفع، با زمستان های بلند و وفور برف، مکانی ایدئال برای اسکی و سایر ورزش های زمستانی است.

خاستگاهِ اسکی در شین شیانگ به قبایلِ عشایری مثلِ آلتای ها برمی گردد که بیش از 3000 سال قبل در این منطقه زندگی می کردند. آن ها از چوب های اسکی ای که از استخوان حیوانات درست می کردند برای سفر به سراسر قلمروِ پوشیده ازبرف در طی ماه های بلندِ زمستانی استفاده می کردند. اسکی در گذر زمان تبدیل به ابزاری مهم برای حمل ونقل و تفریحی رایج برای گذرانِ اوقات فراغت در میانِ بومیان این محل شد.

قومِ آلتای که از روسیه تا مغولستان، چین و قزاقستان توسعه پیدا کرده اند، تاریخی غنی از ورزشِ اسکی دارند. آن ها هزاران سال اسکی های دست ساز را برای حمل ونقل، شکار و تفریح درست می کردند.

این اسکی های باستانی پهن تر هستند و در قسمتِ فوقانی و انتهایی خمیدگی دارند که آزادی حرکت روی برف را بیش تر می کرد. قسمت زیرین اسکی با پوست اسب پوشیده می شد که قابلیتِ سرخوردنِ اسکی را بالا می برد.

برخلافِ اسکی های مدرن که با پلاستیک و فلز به هم وصل شده اند، اسکی های آلتای با نوار های چرمی و خیلی آزادانه به هم وصل شده بودند که انعطاف پذیری آن ها را افزایش می داد و حسِ طبیعی تری داشت.

اسکی بازانِ آلتای برای حفظِ تعادل از یک عصای چوبی استفاده می کردند که شباهتی به چوب دستی های مدرنِ امروزی نداشت. این چو به خوبی تراشیده و تزئین می شد تا بر اهمیتِ اسکی تأکید کند.

اسکی بازانِ مدرنِ آلتای در پیوند با ریشه های باستانی

در سال های اخیر علاقه مندی زیادی به اسکیِ آلتای ایجاد شده است. برخی شرکت های گردشگری تور های گردشگری به همراه راهنما به منطقه آلتای می برند و امکان تجربه اسکیِ باستانیِ آلتای را برای آن ها فراهم می کنند.

کارشناسان درحالِ حاضر مشغول مطالعه روی فنونِ منحصربه فردِ اسکی در میان قوم آلتای و ابزار هایی که آن ها استفاده می کردند، هستند.

اسکی به سبک غربی از اوایل قرن بیستم و با ورود کاشفان اروپای و مبلغانِ مذهبی به چین رونق گرفت. آن ها فنون و ابزار های مدرن اسکی را به این منطقه معرفی کردند و بومیان هم خیلی زود به آن ها علاقه مند شدند.

منبع: راهنماتو

منبع: فرارو

به "کشف قدیمی ترین وسایل اسکی جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف قدیمی ترین وسایل اسکی جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید