گزارش فراوری و فروش خودرو سازان بزرگ

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، با توجه به جزئیات گزارش فراوری و فروش خودرو سازان بزرگ تعیین شد خودروهایی که قابلیت عرضه نداشتند، کدام محصولات هستند.

گزارش فراوری و فروش خودرو سازان بزرگ

وبلاگ وردپرسکارا - آنالیز آمار فراوری و فروش دو خودروساز اصلی در آذر ماه امسال نشان می دهد که ایران خودرو و سایپا در مجموع قریب به 74 هزار دستگاه خودرو فراوری نموده اند که بالغ بر 15 هزار دستگاه آن تجاری نشده است؛ با احتساب 2275 دستگاه خودرو تکمیل و تجاری شده از محصولات خانواده پژوها و سمندها فراوریی پیش از آذرماه ایران خودرو، آمار فروش این دو خودروساز در این ماه (آذر 1400) 60 هزار و 510 دستگاه ثبت شده است.

گزارش عملکرد فراوری و فروش خودروسازان بزرگ کشور نشان می دهد که 73 هزار و 969 دستگاه خودرو در آذر ماه امسال فراوری شده است.

از سوی دیگر از مجموع خودروهای فراوریی آذر ماه و پیش از آن (مربوط به ایران خودرو) برای 60 هزار و 510 دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر شده است و 15 هزار و 734 دستگاه از فراوریات آذر این دو خودروساز ناقص بر دست آن ها مانده و تجاری نشده است.

آمار صدور فاکتور فروش

طبق آمار ایران خودرو از مجموع 42 هزار و 894 دستگاه خودرو فراوریی آذرماه و با تکمیل 2275 دستگاه از انواع پژوها و سمندهای فراوری ماه های پیش از آذرماه، در مجموع برای 39 هزار و 215 دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر نموده است.

با وجود اینکه ایران خودرو کمتر از 3000 دستگاه خودروهای ناقص قبلی خود را تکمیل نموده و فروخته است اما نتوانسته از فراوریات آذر ماه 5954 دستگاه را عرضه و تجاری سازی کند.

از مجموع فراوری ایران خودرو در آذر ماه امسال، 30 هزار و 50 دستگاه محصولات خانواده پژو است که با تکمیل 1971 دستگاه فراوریی ماه های گذشته، در مجموع 32 هزار و 21 دستگاه از محصولات این خانواده را تجاری نموده است.

فراوری محصولات خانواده سمند در نهمین ماه سال 1400 نیز به 2214 دستگاه رسیده است که با تکمیل و تجاری سازی 304 دستگاه از فراوریات ناقص ماه های پیش تر، آمار فروش این محصولات را به 2518 دستگاه رسانده است.

البته گفتنی است که این امکان وجود دارد که همه 30 هزار و 50 دستگاه پژوها و 2214 دستگاه سمندهای فراوریی آذر ماه قابلیت عرضه نداشته و تعداد بیشتری از فراوریات گذشته این محصولات تکمیل و در آمار فروش آذر ماه ثبت شده باشد.

این موضوع می تواند در مورد سایر محصولات ایران خودرو که در ادامه به آمار فراوری و فروش آن ها اشاره می گردد، صدق کند.

طی آذرماه امسال 4411 دستگاه رانا و 1186 تارا در مجموعه گروه صنعتی ایران خودرو فراوری شده است. از سوی دیگر برای این محصولات به ترتیب آمار فروش 2307 دستگاه رانا و 1154 دستگاه تارا ثبت شده است. بدین ترتیب تعداد فروش این دو محصول 2104 دستگاه رانا و 32 دستگاه تارا کمتر از فراوری آن ها در آذر ماه است.

در حالیکه 4370 دستگاه دنا به فراوری رسید تنها 581 دستگاه فروخته شد

آمار فراوری و فروش در محصول دنا اما بسیار قابل توجه است؛ در حالیکه در آذرماه امسال 4370 دستگاه خودرو دنا فراوری شده است، تنها 581 دستگاه از این محصول عرضه شده و 3789 دستگاه ناقص به جای مانده و قابلیت تجاری سازی نداشته است.

این گروه صنعتی در نهمین ماه از سال 1400، 651 دستگاه هایما فراوری نموده که 634 دستگاه آن را فروخته است.

وانت آریسان به سبد محصولات ایران خودرو بازگشت اما هنوز عرضه نشده است

در پی اینکه از ابتدای امسال، فراوری وانت آریسان در گروه صنعتی ایران خودرو به جهت بهبود مسائل زیست محیطی متوقف بود، مقرر شد تا این محصول به لحاظ کیفیت و قوای محرکه ارتقا پیدا کند و به سبد محصولات ایران خودرو بازگردد.

حال پس از آنکه قریب به هشت ماه جای این خودرو در سبد محصولات این گروه خودروسازی خالی بود، آمار فراوریات آذر ماه نشان می دهد وانت آریسان بهبودیافته به چرخه فراوری برگشته است. بر این اساس در آذر ماه امسال، 12 دستگاه خودرو وانت آریسان فراوری شده اما هنوز به مرحله تجاری سازی نرسیده و عرضه نشده است.

آمار خودروهایی که قابلیت عرضه نداشتند

9780 دستگاه خودرو ناقص سایپا روی دست این خودروساز ماند

در دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا) نیز در مدت یک ماهه آذر ماه 31 هزار و 75 دستگاه خودرو فراوری شده است. در مقابل برای 21 هزار و 295 دستگاه خودرو نیز فاکتور فروش صادر شده است. براین اساس تنها 9780 دستگاه خودرو تنها از فراوری آذرماه این خودروساز ناقص به جای مانده و قابلیت تجاری سازی نداشته است.

به تفکیک آمار، گروه خودروسازی سایپا در مجموع در آذر ماه امسال 2902 دستگاه وانت پراید (سایپا 151) فراوری نموده اما تعداد فاکتور صادر شده برای این محصول 1847 دستگاه است و 1055 دستگاه آن ناقص به جای مانده است.

در این مدت 26 هزار و 28 دستگاه از محصولات خانواده تیبا و 2145 دستگاه شاهین فراوری شده است که به ترتیب برای 17 هزار و 452 دستگاه از محصولات خانواده تیبا و 1996 دستگاه شاهین صورت اقتصادی ثبت شده است.

از فراوریات تیبا 8576 دستگاه محصولات خانواده تیبا و 149 دستگاه شاهین به مرحله عرضه نرسیده اند.

به گزارش ایسنا، آمار فراوری خودروهای ناقص در شرایطی به تدریج در حال افزایش است که پس از عدم توجه خودروسازان به هشدار سازمان بازرسی مبنی بر پایش فرایند تجاری سازی و تکمیل خودروهای ناقص، سازمان مذکور دو شرکت ایران خودرو و سایپا را برای ارائه توضیحاتی در مورد عدم اعتنا به افزایش خودروهای ناقص و عدم تکمیل آن ها، فراخوانده است؛ ضمن اینکه به استناد آمار فراوری و فروش و بعلاوه افزایش خودروهای ناقص 9 ماهه 1400، بالغ بر 43 هزار دستگاه خودرو فراوریی ایران خودرو و سایپا از فراوریات امسال خودروسازان تا به امروز تجاری نشده و ناقص کف پارکینگ خودروسازان به جای مانده است.

دیگنیتی بهمن موتور در بازار خودرو چین مشتری دارد؟
منبع: بیت ران

به "گزارش فراوری و فروش خودرو سازان بزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش فراوری و فروش خودرو سازان بزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید