اگر لثه هایتان ورم می نماید و التهاب دارد؛ این مطلب را بخوانید

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، ناحیه بافتی که دندان های ما را احاطه نموده است و به نام لثه شناخته می گردد و دندان های سالم به لطف الیاف لثه زیادی که دندان را به فک متصل می نمایند، محکم در لثه لانه می نمایند. لثه خانه فیبروبلاست ها است، سلول هایی که به تشکیل بافت همبند یاری می نمایند. گروهی از دانشمندان دانشگاه توهوکو کشف نموده اند که سفتی لثه بر خواص فیبروبلاست های لثه تأثیر می گذارد، که به نوبه خود بر احتمال وقوع التهاب و ایجاد مشکل در فیبر های لثه تأثیر می گذارد.

اگر لثه هایتان ورم می نماید و التهاب دارد؛ این مطلب را بخوانید

استادیار ماساهیرو یامادا از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه توهوکو می گوید: ما متوجه شدیم که لثه نرم منجر به التهاب می گردد و مانع از رشد الیاف لثه می گردد.

مدتهاست که معین شده است که افراد دارای لثه ضخیم یا سفت کمتر مستعد ابتلا به تحلیل یا عفونت لثه هستند. جایی که لثه آغاز به عقب نشینی می نماید و ریشه دندان را آشکار می نماید، عوامل زیادی می توانند منجر به تحلیل لثه شوند، مانند بیماری لثه، مسواک زدن بیش از حد و جویدن تنباکو. اما این اولین بار است که سفتی لثه به واکنش های بیولوژیکی نسبت داده می گردد.

اگرچه فیبروبلاست ها نقش مهمی در نگهداری، ترمیم و التیام لثه ایفا می نمایند، اما مولکول های زیستی التهابی و تخریب نماینده بافتی مختلفی فراوری می نمایند که فیبر های لثه را تخریب می نمایند. علاوه بر این، فیبروبلاست ها با پاسخ های ایمنی به پاتوژن ها مرتبط هستند.

یامادا به همراه همکارش پروفسور هیروشی اگوسا، از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه توهوکو، یک محیط مصنوعی ایجاد کردند که لثه نرم یا سخت را شبیه سازی می کرد و فیبروبلاست های لثه انسانی را روی آن ها کشت می داد. آن ها کشف کردند که سفتی سخت شبیه سازی شده به وسیله لثه یک سیستم ضد التهابی درون سلولی در فیبروبلاست های لثه را فعال می نماید که از التهاب جلوگیری می نماید. با این حال، بافت نرم شبیه سازی شده با لثه، سیستم ضد التهابی فیبروبلاست را سرکوب کرد. این احتمال التهاب را افزایش داد و منجر به سنتز کلاژن کمتر شد.

یامادا می افزاید: تحقیق ما اولین تحقیقی است که مکانیسم های بیولوژیکی را در رابطه با ویژگی های لثه ای بیمار نشان می دهد. انتظار می رود که نتایج این تحقیقات، توسعه بیومواد پیشرفته را برای کنترل التهاب موضعی یا میکرودستگاه هایی که ریزمحیط شرایط التهابی را شبیه سازی می نمایند، تسریع کند. یافته های آن ها در مجله Scientific Reports منتشر شد.

منبع: سیناپرس

منبع: فرارو

به "اگر لثه هایتان ورم می نماید و التهاب دارد؛ این مطلب را بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر لثه هایتان ورم می نماید و التهاب دارد؛ این مطلب را بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید