ارتودنسی به 5 علت

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، هدف درمان های ارتودنسی، بهبود زندگی بیمار از طریق بهبود عملکرد فکی و دندانی و جذابیت دندانی صورتی اوست.بد شکلی دندانی ـ صورتی به تغییرات نسبت های صورتی و روابط دندانی از حالت طبیعی گفته می گردد که به دلیل شدید بودن عامل معلول کننده به حساب می آیند.در سال 1975 برای تعریف شرایطی که امروزه بد شکلی دندانی ـ صورتی نامیده

ارتودنسی به 5 علت

ارتودنسی به 5 دلیل

نویسنده: دکتر سید مهدی هاشمی

هدف کلی درمان های ارتودنسی، بهبود زندگی بیمار از طریق بهبود عملکرد فکی ودندانی و مجذوب کنندهیت دندانی صورتی اوست

هدف درمان های ارتودنسی، بهبود زندگی بیمار از طریق بهبود عملکرد فکی و دندانی و مجذوب کنندهیت دندانی صورتی اوست.بد شکلی دندانی ـ صورتی به تغییرات نسبت های صورتی و روابط دندانی از حالت طبیعی گفته می گردد که به دلیل شدید بودن عامل معلول نماینده به حساب می آیند.در سال 1975 برای تعریف شرایطی که امروزه بد شکلی دندانی ـ صورتی نامیده می گردد، عبارت اختلالات دندانی معلول نماینده به کاربرده می شد.بر اساس ملاک های بهبود یافته و امروزی مراقبت های بهداشتی انجام ارتودنسی، به اسم یک خدمت بهداشتی برای بهبود مسائل روانی و فیزیکی (جسمی)ارزیابی می گردد.از سال 1990پرداختن به درمان های فیزیکی (جسمی)در حیطه های بهداشتی و سلامت تغییر کرد و تمرکز مراقبت های بهداشتی از کنترل آسیب های ایجاد شده برای فرد به تاکید بیشتر و وسیع تر جهت ارتقای کیفیت زندگی مرتبط با سلامت رسید...و اما 5 دلیل شایع ارتودنسی:

1-ارتودنسی و معلولیت!

اختلالات ارتودنسی(مثل برخی مسائل ارتوپدیک)بیشتر ناشی از اختلالات تکاملی است تا بیماری و لذا این مسائل، بیماری نیستند بلکه یک ناتوانی و معلولیت به حساب می آیند.برای درک بیشتر این مطلب که مسائل دندانی ـ صورتی یک معلولیت روانی ـ اجتماعی هستند و دلیل تغییر نگرش سیستم های بهداشتی امروزی به درمان های ارتودنسی به نتیجه چند مطالعه در این خصوص اشاره می کنم .معمولاً افراد از روی ظاهر صورت دیگران خصوصاً در دیدار اول درباره آنها قضاوت می نمایند.به اسم مثال افراد دارای صورت بچه گانه که دارای چشم های درشت، ابروهای بالا قرار گرفته، پیشانی عظیم و یک چانه کوچک هستند، گرم ، صادق، قابل اعتماد، تحت اراده دیگران (غیر مستقل)، بی منطق و نسبتاً رشد نیافته ارزیابی می شوند.بر عکس افراد دارای صورت بالغ و عظیمسال که دارای خصوصیاتی خلاف علایم صورتی ذکر شده در بالا هستند، قوی، دارای قدرت غلبه و رشد یافته ارزیابی می گردند.دندان های مرتب و منظم و لبخند زیبا معمولاً شرایط اجتماعی مثبت و دندان های نامرتب و جلو آمده معمولاً شرایط اجتماعی منفی را در تمام رده های اجتماعی به همراه دارند.

2-قضاوت دیگران

مطالعات نشان داده اند قضاوت معلمان و هم سن و سالان و هم رتبه ها و افراد دیگر در محیط های کاری و شغلی در مورد هوش، دوست داشتنی بودن و رفتار اغلب بر اساس ظاهر صورتی، انجام می پذیرد ظاهر سبب ایجاد تفاوت در توقعات و برداشت های معلمان و در نتیجه پیشرفت دانش آموزان در مدرسه، تفاوت در استخدام و تفاوت در رقابت برای یافتن همسر می گردد و در این برداشت ها تفاوت های فرهنگی چندان تاثیری ندارند. آنچه که در آمریکا زیبا و مطلوب به نظر می رسد، در استرالیا و آلمان و ایران هم مطلوب است. لذا آنچه که در آمریکا به اسم معلولیت اجتماعی همراه با ظاهر دندانی -صورتی ایجاد می گردد،در جوامع دیگر هم مورد پذیرش است. این مجذوب کنندهیت به مسائل دندانی -صورتی مرتبط است و صورت های نامتناسب غیرمجذوب کننده هستند و افراد غیر مجذوب کننده از نظر اجتماعی معلول به حساب می آیند. دندان های برجسته در جامعه ای که اغلب افراد دندان های برجسته دارند، هم چنان که در جوامع دیگری که در آنها برجستگی دندانی کم است،مجذوب کننده به نظر نمی رسند، اگر چه در آن جوامع دیگری که در آنها برجستگی دندانی کم است،مجذوب کننده به نظر نمی رسند، اگر چه در آن جوامع این مشکل کمتر به چشم می آید.کاریکاتور فردی کم هوش و کودن، همواره با دندان های پیش آمده و بیرون زده نمایش داده می گردد. مطالعه ای روی نوجوانان 9 تا 13 ساله نشان داد بعد از قد، وزن، مو، ظاهر دندان ها به اسم چهارمین مسئله ای است که مورد تمسخر سایر افراد قرار می گیرد ولی تاثیر روانی تمسخر ظاهر دندان ها از بقیه موارد شدیدتر و مخرب تر است. معمولاً تمسخرها با تماشا براکت های داخل دهان حذف می شوند. شکی وجود ندارد که پاسخ های اجتماعی مرتبط با نمای ظاهری دندان ها و صورت به شدت می تواند بر تطابق کلی زندگی فرد تاثیر بگذارد.

3-بهبود کیفیت زندگی با ارتودنسی

به طور خلاصه می توان گفت که دلیل اصلی درمان مسائل دندانی -صورتی بهبود کیفیت زندگی است و باید این مطلب را جدی گرفت.در جامعه مدرن امروزی به دلیل اثرات مطلوب اجتماعی-روانی، کسی درمان ارتودنسی راانکار نمی کند.با در نظر گرفتن این فواید بد نیست به این آمار هم توجه کنیم که رجوع برای درمانی به شدت وابسته به شرایط اجتماعی -مالی افراد است.شرایط مالی اولین و مهم ترین دلیل برای عدم درمان است.در یک مطالعه وقتی برای درمان ارتودنسی، حمایت بیمه وجود داشت، 63درصد افراد برای درمان مراجعه داشتند و وقتی حمایت بیمه حذف شد، این رقم به 40 درصد رسید.

4-مقابله با احساس عدم مجذوب کنندهیت

استرس روانی ایجاد شده از طریق شرایط نامطلوب دندانی-صورتی مستقیماً متناسب با شدت مشکل نیست. فردی که به شدت دچار مشکل دندانی-صورتی است، همواره توقع پاسخ های منفی را به طور مداوم از طرف دیگران دارد ولی فردی با شدت مشکل کمتر، گاهی با پاسخ های متفاوت و منفی روبرو می گردد و گاهی خیر. پاسخ های پیش بینی نشده می توانند اضطراب شده و اثرات مضر و مخرب روانی شدیدی ایجاد نمایند. در مطالعه ای علمی روی افراد دارای مشکل دندانی-صورتی یکسان و مشابه که عده ای از آنها تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته و عده ای دیگر درمان نشده بودند، نتایج زیر به دست آمد:

-درمان شده ها خود را مجذوب کننده تر از قبل از درمان می دانستند.

-هم سن و سالان، افراد درمان شده را از نظر اجتماعی بهتر درجه بندی کردند.

-افراد درمان شده با وجود سطح اجتماعی-آموزشی یکسان با گروه درمان نشده، موقعیت شغلی بالاتری را به دست آوردند.

-افرادی که درمان را انجام می دهند به ظاهر و نوع لباس خود توجه و دقت بیشتری نشان می دهند.

5-ارتودنسی و رضایت مندی

مطالعات متعدد روی دلیل و انگیزه افراد جهت مراجعه برای درمان ارتودنسی نشانگر آن است که بیشتر افراد به دلیل برطرف مسائل روانی-اجتماعی ناشی از ظاهر صورت و دندان ها برای درمان مراجعه می نمایند. درجات بالای رضایت مندی بعد از درمان مسائل دندانی-صورتی نشانگر بهبود کیفیت زندگی ناشی از درمان و کاهش مسائلی است که با آن روبه رو می شوند و این مسائل فقط زیبایی نیستند. بالغانی که در پی درمان ارتودنسی هستند، دوست دارند که نسبت به میانه جامعه احساس رضایت مندی بیشتری از خود داشته باشند. به وضوح در این افراد قدرت ego (ضمیر ناخودآگاه-ذات-نهاد)بیشتراست و این قدرت در افراد دارای پتانسیل بالا دیده می گردد و افراد دارای مشکل دندانی-صورتی خود را در شرایط اجتماعی غیر موثر می دانند و کمتر لبخند می زنند.

منبع:روزنامه سلامت ،شماره 233

منبع: راسخون

به "ارتودنسی به 5 علت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتودنسی به 5 علت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید