خبرنگاران علت عمده ناباروری استفاده از فرآورده های بی کیفیت و تقلبی بدن سازی است

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، تهران - خبرنگاران - رییس سازمان غذا و دارو گفت: مصرف مکمل های ورزشی و داروهای تقلبی و بی کیفیت در دراز مدت عوارض جبران ناپذیری ایجاد می نماید و بر اساس گزارش بسیاری از متخصصان غدد و زنان کشور، علت عمده ناباروری، استفاده از فرآورده های بی کیفیت و تقلبی بدن سازان در سنین جوانی است.

خبرنگاران علت عمده ناباروری استفاده از فرآورده های بی کیفیت و تقلبی بدن سازی است

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا به نقل از سازمان غذا و دارو، محمدرضا شانه ساز روز یکشنبه در اولین جلسه گردهمایی بر خط (وبینار) در سال 1400 با معاونان غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور اضافه کرد: اقلام دارویی و کالاهای سلامت محور در آمریکا حدود 3 تا 5 درصد، در اروپا 5 تا 7 درصد، در کشورهای در حال توسعه 10 تا 15 درصد و در کشورهای همجوار ایران بعضا تا 50 درصد تقلبی و قاچاق هستند. این در حالی است که در کشور ما به واسطه نظارت های صورت گرفته این رقم در سطح کشورهای آمریکایی و اروپایی است.

وی ادامه داد: سامانه تی تک با هدف ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور که اغلب کالاهایی استراتژیک هستند، راه اندازی شده است. سامانه تی تک بر 2 بحث مقابله با قاچاق به داخل و خروج فراوریات با کیفیت داخلی به خارج از کشور نظارت دارد.

شانه ساز بیان نمود: بهره گیری از مشوق های لازم برای تامین کیفیت و تضمین اصالت کالاها و نیز اهرم های قانونی و قضایی برای مقابله با قاچاق لازم است و هیچ مقاومتی توسط شرکت ها پذیرفته نخواهد بود.

وی با اشاره به امکانات مختلف سامانه تی تک اظهار کرد: ثبت و برچسب گذاری اقلام غذایی، آشامیدنی، تجهیزات پزشکی و آرایشی بهداشتی به دلیل اهمیت شان برای سلامت مردم در سامانه تی تک بیش از پیش تسریع گردد تا افراد جامعه به راحتی امکان استعلام این اقلام را داشته باشند و از سلامت و صحت این اقلام قبل از مصرف مطمئن شوند.

مصرف منطقی دارو یکی از سیاست های جدی سازمان غذا و دارو

معاون وزیر بهداشت مصرف منطقی دارو را یکی از سیاست های جدی سازمان غذا و دارو دانست و گفت: داروخانه ها یکی از سایت های اصلی مصرف اصولی و منطقی داروهاست و نه صرفا فروش دارو، بنابراین باید حضور مسئول فنی داروساز در داروخانه ها برای مراجعان محسوس و قابل دسترس باشد.

عرضه دارو باید تحت نظر مستقیم مسئول فنی انجام گردد

وی بیان نمود: در تاسیس داروخانه برای شخص موسس امتیاز ویژه ای در نظر گرفته ایم. عرضه دارو باید تحت نظر مستقیم مسئول فنی و نه نسخه پیچ صورت گیرد. اقلام قابل عرضه در داروخانه ها اعم از دارو، فرآورده های آرایشی- بهداشتی، شیرخشک، تجهیزات پزشکی و حتی اقلام مصرفی باید تحت نظارت مستقیم داروساز داروخانه انجام گردد.

رییس سازمان غذا و دارو از مردم خواست در مراجعه به داروخانه ها تحت هیچ شرایطی دارو را از افرادی غیر از مسئول فنی داروخانه دریافت ننمایند و در صورت مشاهده این تخلف، مراتب را به معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی محل اطلاع رسانی نمایند. معاونت های غذا و دارو نیز موظف به برخورد قانونی با این تخلفات هستند.

شانه ساز همچنین وجود 25 دانشکده داروسازی، تربیت تخصص های مختلف داروسازی و فراوری اقلام مختلف دارویی کشور را از دستاوردهای نظام سلامت در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست.

افزایش تعداد بازرسان ناظر

وی اظهار کرد: نظارت بر واحدهای عرضه اعم از داروخانه ها، فروشگاه های آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی با تعداد محدود بازرسان در شان مردم ایران اسلامی نیست و این مردم هستند که با استفاده از سامانه تی تک می توانند به عنوان بازرسان سازمان غذا و دارو ناظر بر مصرف کالاهای سلامت محور باشند. همچنین به وسیله برون سپاری باید نظارت ها و تعداد بازرسان ناظر افزایش یافته و شرکت های بازرسی شکل رسمی به خود بگیرند.

بخش مجزایی برای عرضه داروهای گیاهی در نظر گرفته گردد

شانه ساز گفت: در حال حاضر بحث عرضه داروهای طبیعی و گیاهی جدی است. بنابراین در داروخانه های جدید باید بخش مجزایی جهت عرضه داروهای طبیعی و گیاهی در نظر گرفته گردد و در صورت بالا بودن حجم مراجعات، مسئول فنی جداگانه باید این خدمات را ارائه دهد تا به این احتیاج مردم هم پاسخ داده گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران علت عمده ناباروری استفاده از فرآورده های بی کیفیت و تقلبی بدن سازی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران علت عمده ناباروری استفاده از فرآورده های بی کیفیت و تقلبی بدن سازی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید