خبرنگاران یکدیگر را به آرامش دعوت کنیم

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، تهران- خبرنگاران- این روزها که ویروس کرونا علاوه بر جسم، روح ما را نیز نشانه گرفته است بهترین کار دوری از اخبار دروغ، شایعه پراکنی و دعوت یکدیگر به آرامش است.

خبرنگاران یکدیگر را به آرامش دعوت کنیم

کرونا به غول وحشتناک این روزهای همه ما تبدیل شده و ذهن ما را به اندازه ای به خود مشغول کرده است به طوری که در حال تجربه استرس و اضطراب شبانه روزی هستیم اما باید بدانیم بهترین راه حل در این مواقع چیست.

5 روش کاهش استرس در زمان بحران

معاون آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش وبلاگ وردپرسکارا در این خصوص می گوید: همه افراد در مواجهه با تهدید کننده های جدی سلامتی درجاتی از استرس را تجربه می کنند.

فریبا زرانی با بیان اینکه شیوه مقابله با این نوع فشار روانی می تواند سالم یا ناسالم باشد، ادامه داد: اینکه موضوع را کوچک یا بسیار بزرگ بدانیم، از شیوه های مقابله ناسالم است که منجر به عدم رعایت صحیح توصیه های بهداشتی می شود. در کوچک کردن موضوع افراد با کوچک شمردن خطر تهدیدکننده، رفتارهای مراقبتی مناسب را انجام نمی دهند و همچنین بزرگ نمایی اضطراب ناشی از عدم بهبود مشکل، منجر به انجام نامناسب یا افراطی رفتارهای بهداشتی می شوند.

وی با اشاره به روش های مناسب کاهش استرس و مقابله با بحران، اعلام کرد: آگاهی از شیوه مقابله، اجتناب از افکار ناسالم، برخورد مبتنی بر واقعیت و شواهد علمی موجود، کسب آگاهی از منابع معتبر، رعایت توصیه های ارایه شده در سایت های رسمی بهداشتی و درمانی از روش های مناسب کاهش اضطراب در زمان بحران است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه شرح داد: روش های مذکور ظرفیت روانشناختی افراد را در مواجهه با خطر بیماری بالا می برد که علاوه بر تاثیر بر سیستم ایمنی منجر به اتخاذ رفتارهای بهداشتی و مراقبتی مناسب برای پیشگیری و کنترل بیماری نیز می شود.

اخطارهای ترس برانگیز چیست؟

این متخصص روانشناسی سلامت گفت: این روزها شاهد بحث افراد در مورد اطلاع رسانی یا اجتناب از ایجاد رعب و وحشت در مورد بیماری کرونا هستیم.

وی با طرح این سوال که آیا در زمان بحران باید اخطارهای ترس برانگیز را اشاعه دهیم یا همه را به آرامش دعوت کنیم، اعلام کرد: بر اساس الگوی باورهای بهداشتی، احتمال انجام رفتارهای پیشگیرانه و بهداشتی در کسانی بیشتر است که معتقدند در معرض خطر سلامتی جدی قرار دارند؛ بنابراین، اخطارها از طریق ایجاد ترس، انگیزه رفتار بهداشتی را افزایش می دهد اما کوچک دانستن موضوع موجب انکار و به سخره دریافت موضوع می شود.

زرانی با اشاره به مهمترین ویژگی های اخطارهای ترس برانگیز که موجب تغییر رفتار می شود، شرح داد: باید تمامی پیامدهای جسمانی، روانی و اجتماعی بیماری را بیان کنیم و فقط به پیامدهای جسمانی و مرگ ومیر اشاره نکنیم به عنوان مثال در صورت عدم رعایت و شیوع بیماری چه آسیبی متوجه فرد، خانواده اش و جامعه در سطح وسیع تر خواهد بود.

وی اضافه نمود: همچنین علاوه بر اخطار، به افراد راه حل داده و حس کارآمدی افراد را تقویت کنیم. به عبارتی، اگر افراد در زمان ترسیدن از شرایط، احساس کنند کاری از دستشان برمی آید، می توانند از خود مراقبت کنند و احساس اضطراب نکنند. بنابراین در این شرایط بیشتر احتمال انجام رفتارهای بهداشتی وجود خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد: روش فوق در مورد بزرگسالان موثر بوده و در مورد بچه ها موجب رفتارهای اجتنابی و ناسازگار می شود، در نتیجه از ترساندن آنها برای ترغیب عمل بهداشتی خودداری کنیم.

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، ویروس کرونا که تحت عنوان رسمی کووید-19 از 12 دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت؛ تا به امروز 75 هزار نفر را در این کشور مبتلا و جان 2 هزار و 701 نفر را گرفته است. 27 هزار و 691 نفر درمان شده اند.

ایران بعد از چین دومین آمار فوت در اثر ابتلا به این بیماری را در جهان به خود اختصاص داده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز اظهار داشت که تا به امروز 95 نفر در کشور به طور قطعی به کرونا مبتلا شده و 15 نفر فوت کردند.

کیانوش جهانپور اضافه نمود: تا ظهر دیروز 34 نفر شامل قم 16، تهران 9، فارس 1، مازندران 2، گیلان 2، نیشابور 1، البرز 2 و قشم 1 نفر به شمار مبتلایان به کرونا اضافه شده و به 95 نفر رسیده است.

وی ادامه داد: این افراد از مسافرانی بودند که از قم به این مناطق رفتند یا سابقه سفر به قم را داشتند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران یکدیگر را به آرامش دعوت کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران یکدیگر را به آرامش دعوت کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید