عاقبت شامپانزه های باغ وحش ارم چه شد؟

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، مدت ها است که نقدها زیادی به جایگاه شامپانزه های باغ وحش ارم وارد شده است، اما تا به امروز اقداماتی برای انجام این کار انجام نشده که به گفته مسئولان باغ وحش، از جمله دلایل اصلی این تاخیر فقدان استاندارد مناسب و مسائل اعتباری بوده است.

عاقبت شامپانزه های باغ وحش ارم چه شد؟

به گزارش ایسنا، در سال های اخیر انتقاداتی نسبت به جایگاه زمستان گذرانی شامپانزه های باغ وحش ارم مطرح شده است. کارشناسان حیات وحش بر این باور بودند که شرایط نامناسب نگهداری شامپانزه های ارم باعث بروز اختلالات روحی و پرخاشگر شدن آن ها شده است و آسیبی که شمسی - مادر باران - در بدو تولد به آن وارد نموده بود را ناشی از همین اختلالات روحی می دانستند حتی آبان ماه سال گذشته شمسی - ماده شامپانزه 18 ساله باغ وحش ارم - به دلیل آنچه نزاع بین حیوانات اعلام شد، جان خود را از دست داد.

با توجه به این شرایط دی ماه سال 1400 پرویز قندالی- مدیر سابق باغ وحش ارم - از ساخت جایگاه تازه جهت نگهداری شامپانزه ها و انجام نامه نگاری های لازم برای این کار خبر داده و گفته بود که ابعاد زمین را برای طراحی قفس تازه ارائه داده اند، اما هنوز با گذشت بیش از یک سال هنوز خبری از جایگاه نگهداری تازه نیست.

پیمان محمدزاده - دامپزشک باغ وحش ارم- درباره دلیل تاخیر در ساخت جایگاه های تازه گفته بود: مسئله ای که در ساخت جایگاه تازه وجود دارد این است که هیچ استانداردی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای احداث هیچ گونه جایگاهی وجود ندارد و علیرغم تمام زحمات همکاران محیط زیست می توان گفت که این یک معضل بزرگ است. ما در صدد هستیم که این خلا را جبران و استانداردی را تدوین کنیم، ولی در حال حاضر استاندارد مشخصی وجود ندارد بنابراین باید از سایر باغ وحش ها بخواهیم تا در احداث جایگاه تازه به ما یاری نمایند. هم نیروی انسانی و هم جایگاه برای احداث این محل تامین شده است، ولی ما در بحث تخصصی و مصوبات مشکل داریم.

علی طاهری درباره اقدامات مورد احتیاج برای جایگاه شامپانزه ها اظهار می نماید: جایگاه زمستانه شامپانزه ها بهسازی و آفتابگیر شده و تهویه آن نیز تغییر نموده و بخور نیز به آن اضافه شده است. با گرم شدن هوا شامپانزه ها به جایگاه سرباز انتقال داده، اما به محض کمی خنک تر شدن هوا به جایگاه زمستانه منتقل می شوند.

وی درباره ویژگی های جایگاه استاندارد و مناسب برای شامپانزه ها اظهار می گوید: در حال حاضر جایگاه شامپانزه ها قفس های نرده ای است، اما جایگاه مناسب باید یک فضای سرباز مجزا با دیوارکشی های مناسب، گود و پایین تر از سطح کلی باغ وحش باشد بعلاوه وسایل تفریح و فعالیت های روتین نیز در این جایگاه تعبیه شده باشد.

دامپزشک باغ وحش ارم درباره جایگاه تازه آن ها می گوید: طرح ویژه ای برای حذف جایگاه فعلی و ایجاد جایگاه استاندارد وجود دارد که احتیاجمند تامیت منابع مالی است و یک روند طولانی دارد و مسئله مهم تر نیز این است که کوشش می کنیم در جایگاه استانداردی که می سازیم خانواده ای از شامپانزه ها را وارد کنیم که بتوانند در کنار یکدیگر زندگی نمایند، چون هفت شامپانزه ای که در باغ وحش داریم اصلا نمی توانند در کنار یکدیگر زندگی نمایند.

ادامه می دهد: رایزنی هایی برای انتقال شامپانزه های ساکن در باغ وحش ارم با مراکز نگهداری دیگر صورت گرفته است چرا که با وارد کردن یک گله تازه از شامپانزه ها نمی توانیم گله فعلی را اینجا نگهداری کنیم. این کار فعلا در مرحله رایزنی است و اقدامات عملی برای آن انجام نشده است.

انتقال چند راس گوزن زرد از باغ وحش ارم

چندی پیش نیز یک راس گوزن زرد ایرانی در باغ وحش ارم هنگام جفت گیری و به دلیل جایگاه نامناسب نگهداری دچار جراحت شد. در پی این اتفاق محمدزاده - دامپزشک باغ وحش ارم- تاکید نمود: یک فکر اساسی در این زمینه باید گردد تا یا جایگاه گوزن ها بزرگتر گردد و یا به یک جایگاه بزرگتر نقل مکان نمایند. این جزو برنامه های اساسی مدیر باغ وحش ارم است که در اسرع وقت این جابه جایی صورت گیرد و سرانه محیطی به ازای هر حیوان ایجاد گردد تا کمتر شاهد اتفاقاتی نظیر آسیب رساندن گونه ها به یکدیگر بر اثر محدود بودن جایگاه آن ها باشیم.

طاهری درباره آخرین شرایط گوزن های زرد باغ وحش ارم می گوید: گوزن های زرد موجود در باغ وحش ارم زادآوری مناسبی دارند و در حال حاضر نیز سه راس گوزن زرد آبستن هستند.

وی در سرانجام با توجه به نامناسب بودن جایگاه گوزن های زرد نسبت به تعداد زیاد آن ها تصریح می نماید: حدود 15 راس گوزن زرد در باغ وحش ارم وجود دارد که با هماهنگی های صورت گرفته با سازمان حفاظت محیط زیست چهار راس آن ها به مرکز نگهداری دیگری منتقل شده اند و قرار است تعدادی دیگر از گوزن ها به جایگاهی دیگری منتقل شوند. انتقال و کاهش تعداد گوزن های زرد در باغ وحش ارم همچنان جزو برنامه های ماست، اما سازمان حفاظت محیط زیست باید با انتقال آن ها به مراکز نگهداری دیگر موافقت کند.

منبع: فرارو

به "عاقبت شامپانزه های باغ وحش ارم چه شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عاقبت شامپانزه های باغ وحش ارم چه شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید