8 راه چاره علمی برای افزایش آی کیو و ضریب هوشی

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، آی کیو (IQ) یا ضریب هوشی معیاری است که برای اندازه گیری هوش فکری شما ساخته شده است. اگرچه ضریب هوشی بالا تنها عامل مشخص کننده هوش نیست، اما معیار رایجی است که برای توصیف پتانسیل یک فرد در زندگی و تشخیص ناتوانی های ذهنی خاص مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله چندین روش برای افزایش آی کیو توضیح داده شده است.

8 راه چاره علمی برای افزایش آی کیو و ضریب هوشی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که آیا می شود آی کیو را افزایش داد؟ خب، همان طور که معلوم است، با یک نوع تمرین برای افزایش ضریب هوشی این کار امکان پذیر است.

تحقیقات راه های مختلفی را برای توسعه برخی از حیاتی ترین مهارت های میزان گیری شده از طریق تست آی کیو پیشنهاد می کنند. این مقاله به بررسی برخی از فعالیت هایی می پردازد که می توانند باعث افزایش آی کیو شوند.

سطح آی کیو چیست؟

آی کیو که مخفف ضریب هوشی (Intelligent Quotient) است، معکمک برای سنجش توانایی ذهنی یک فرد و مقایسه آن با همسالانش است. این میزان گیری در دهه 1900 از طریق یک روانشناس فرانسوی به نام آلفرد بینه رایج شد.

سطح آی کیو یک فرد با استفاده از تست های استانداردی که از طریق روانشناسان دارای مجوز و در برخی موارد، کسانی که آموزش بهداشت روانی دیده اند، میزان گیری می شود. وقتی افراد زیادی در آزمون شرکت می کنند، می توان نمره هر فرد را با بقیه نمرات مقایسه کرد.

تست های استاندارد آی کیو عبارت اند از:

  • مقیاس هوش وکسلر برای بچه ها (WISC-V)
  • مقیاس هوش وکسلر برای بزرگ سالان (WAIS-IV)
  • مقیاس های هوش استانفورد-بینه، نسخه پنجم (SB5)

راه های اثبات شده برای افزایش آی کیو

سطح آی کیو شما توانایی استدلال شما را به همراه مواردی مانند تجسم فضایی، حافظه و تجزیه و تحلیل کمی میزان گیری می کند. در حالی که این ها می توانند نشانگرهای مهم هوش باشند، اما تنها این ها ملاک هوش نیستند. علاوه براین، هوش شناختی تنها پیش بینی کننده استعداد یا موفقیت یک فرد در زندگی نیست.

به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که آزمون های آی کیو خلاقیت را به خوبی میزان گیری نمی کنند. آن ها همچنین هوش هیجانی یا تفکر انتقادی را میزان نمی گیرند. همه این ها عواملی هستند که می توانند به طور قابل توجهی بر دستاوردهای یک فرد در زندگی تأثیر بگذارند.

عوامل زیست شناختی، اجتماعی و محیطی متعددی می توانند معین کنند که یک فرد در هر زمان خاص چگونه می تواند در آزمون هوشی امتیاز بگیرد و زندگی یک فرد بدون توجه به میزان گیری آی کیوی او چگونه رقم می خورد. این شامل سلامت فرد، سابقه ژنتیکی، شرایط اجتماعی یا مالی، دسترسی به آموزش و… است.

این امر همچنین معین میزان مشروعیت یک آزمون هوش برای افرادی از گروه های به حاشیه رانده شده تاریخی یا برای افرادی از فرهنگ ها و جهان بینی های مختلف را سخت می کند.

با این حال، پزشکان می توانند از میزان گیری آی کیو به عنوان اولین گام در تشخیص برخی بیماری های روانی و ناتوانی های یادگیری استفاده کنند.

تمرین برای افزایش ضریب هوشی

تست آی کیوی شما می تواند نشانگر مفیدی از هوش شما باشد. اما اقداماتی که انجام می دهید و تلاش های شما در طول زندگی می توانند به همان میزان مهم باشند.

اما اگر می خواهید ضریب هوشی خود را افزایش دهید، تحقیقات نشان می دهد که انجام مداوم برخی تمرین ها در زمینه های مختلف که با تست های آی کیو میزان گیری می شوند، جزو راه های اثبات شده برای افزایش آی کیو محسوب می شوند.

فعالیت های زیر ممکن است به شما در بهبود در زمینه های هوشی مختلف مانند استدلال، برنامه ریزی، حل مسئله و افزایش آی کیو کمک کند.

1. فعالیت های مربوط به حافظه

فعالیت های مربوط به حافظه نه تنها حافظه را بهبود می بخشد، بلکه می تواند مهارت های استدلال و زبان را نیز تقویت کند و منجر به افزایش آی کیو می شوند. در واقع، بازی های حافظه در مطالعات تحقیقاتی برای بررسی چگونگی ارتباط حافظه با زبان و دانش اشیا یا درک شخص از یکشی فیزیکی استفاده شده است.

استدلال و زبان هر دو به عنوان معیارهای هوش مورد استفاده قرار می گیرند، به این معنی که فعالیت های حافظه می توانند به رشد هوش کمک کند و تا حدودی باعث درمان کم هوشی شوند.

فعالیت هایی که شامل آموزش حافظه می شوند عبارت اند از:

  • پازل های تصویری بزرگ
  • جدول کلمات متقاطع
  • بازی تطبیق کارت
  • سودوکو

2. فعالیت های کنترلی اجرایی

کنترل اجرایی توانایی کنترل فعالیت های شناختی پیچیده و کارکردهای با مرتبه بالا، مانند تصمیم گیری، جهت دهی به توجه، و سازماندهی و مدیریت وظایف است که تمرین آن ها باعث افزایش آی کیو می شود.

کنترل اجرایی بخشی از عملکرد اجرایی است که شامل مدیریت و مقررات اجرایی نیز می شود. تحقیقات نشان می دهد که عملکرد اجرایی به شدت با استدلال سیال، که یکی از جنبه های هوش انسانی است، مرتبط است.

فعالیت هایی که شامل آموزش کنترل اجرایی می شود عبارت اند از:

  • نگارگری
  • نور قرمز، چراغ سبز
  • بازی فکری

3. فعالیت های استدلال دیداری فضایی

استدلال دیداری فضایی شامل فرآیندهای ذهنی مربوط به بازنمایی های فیزیکی است. برای مثال، خواندن و تفسیر نقشه مستلزم استدلال و پردازش بصری- فضایی است که تمرین این موارد نیز باعث افزایش آی کیو می شود.

در یک مطالعه، محققان دریافتند که بهبود استدلال بصری فضایی منجر به افزایش نمرات آزمون آی کیو می شود. در آن مطالعه، حافظه و فعالیت های کنترل اجرایی تا حدی برای کمک به بهبود استدلال بصری فضایی شرکت کنندگان استفاده شد.

مطالعه دیگری نشان داد که توانایی های استدلال دیداری و فضایی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان جوان چینی در درس هایی مانند ریاضی و خواندن مرتبط است.

فعالیت هایی که شامل آموزش بصری و فضایی می شوند عبارت اند از:

  • تشخیص پیچ و خم ها
  • فعالیت های مربوط به نقطه نظر
  • مدل های سه بعدی
  • منشورهای باز شده

بازی برای بالا بردن ضریب هوشی

بسکمک از بازی ها و فعالیت های ذکر شده در بالا را می توان به صورت آنلاین نیز انجام داد. همچنین بازی های آی کیوی آنلاینی وجود دارند که شامل فعالیت هایی هستند که بسکمک از نواحی مغز را که در بالا ذکر شد، فعال می کنند. در حالی که این بازی ها و تست های آی کیو نمی توانند به طور دقیق ضریب هوشی افراد را میزان گیری کنند، اما همچنان می توانند راهی عالی برای توسعه هوش شما باشند.

4. مهارت های ارتباطی

نظریه چارچوب رابطه ای (RFT) به شناخت انسان و رشد زبان از طریق تداعی های رابطه ای مربوط می شود.

نظریه چارچوب رابطه ای استدلال می کند که بلوک ساختمانی زبان انسان و سطوح شناخت بالاتر، ارتباط است، یعنی توانایی انسان برای ایجاد پیوندهای دوسویه بین چیزها که منجر به افزایش آی کیو می شود.

برای مثال، درک این موضوع که کلمات غذا و چاشت دو روش متفاوت برای توضیح یک چیز هستند.

تحقیقات اجرا شده در سال 2016 بازتاب تحقیقات قدیمی تر است که نشان می دهد استفاده از نظریه چارچوب رابطه ای به عنوان یک مداخله می تواند به طور قابل توجهی باعث بالا بردن آی کیو کودک شود.

همین مطالعه نشان داد که بچه ها پس از مداخله به روش نظریه چارچوب رابطه ای نیز مهارت های استدلال کلامی و عددی خود را بهبود بخشیده اند.

فعالیت هایی که شامل آموزش رابطه ای می شوند عبارت اند از:

  • کتاب های یادگیری زبان (این یک… و این یک…)
  • مقایسه شی (فنجان پر در مقابل فنجان خالی)
  • مقایسه میزان (اسکناس در مقابل سکه)

5. آلات موسیقی

برای بهره مندی از فواید یادگیری یک آلت موسیقی، لازم نیست نوازنده مشهور بعدی شوید.

یک مطالعه نشان داد که فقط 75 دقیقه درس موسیقی در هفته به مدت 12 هفته، به طور قابل توجهی نمرات آی کیو را در بچه ها پیش دبستانی افزایش می دهد.

یک مطالعه نوتر در سال 2021 همچنین نشان داد که آموزش موسیقی دستگاهی ممکن است برخی از عملکردهای اجرایی را در بچه ها 6 تا 7 ساله بهبود بخشد.

بزرگ سالان نیز می توانند از آموزش موسیقی بهره مند شوند و از تأثیرات آن بر روی افزایش آی کیو استفاده کنند.

مطالعه دیگری ارتباط مثبتی بین مدت زمان تمرین موسیقی در بزرگ سالان و عملکرد اجرایی پیدا کرد.

با این حال، فقط گوش دادن به موسیقی نیز فوایدی دارد. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که یک محیط غنی از موسیقی می تواند نمرات هوش کلامی بچه ها را بهبود بخشد.

6. زبان های نو

جای تعجب نیست که یادگیری چندین زبان برای مغز انسان مفید است و هر چه زودتر این اتفاق بیفتد، بهتر است.

با این حال، سنی که در آن یک زبان نو یاد می گیرید ممکن است معین کند که آیا این تمرین برای بهبود هوش شما مفید است یا خیر.

یک پژوهش در سال 2020 نشان داد که بزرگ سالانی که 11 هفته آموزش زبان را گذرانده اند، نمرات هوش یا آی کیو خود را بهبود نمی بخشند و این فعالیت سبب افزایش آی کیو در آن ها نشده است.

با این حال، یک مطالعه اخیر ارتباط بین یادگیری زبان اولیه و آی کیو را بررسی کرد. نتایج نشان داد که یادگیری زبان از طریق مصاحبه و تعامل از 18 تا 24 ماهگی برای پیامدهای شناختی بعدی در زندگی بسیار مفید بود.

در حالی که یادگیری یک زبان نو در هر سنی می تواند به بهبود توانایی های شناختی کلی کمک کند، پنجره حیاتی برای تأثیرگذاری بر نمرات آی کیو در دوران کودکی است.

7. مطالعه مستمر

نمی توان انکار کرد که چقدر کتاب ها در رشد شناختی انسان مفید هستند. در واقع، زمانی که کتاب ها بخشی از فعالیت های پیوند والدین و بچه ها می شوند، مزایای توسعه ای آن ها بیشتر آشکار می شود.

در یک مطالعه اخیر، محققان منبع معتبری را کشف کردند که وقتی والدین با صدای بلند برای بچه ها خود می خوانند، کودک مهارت های زبانی و رشد شناختی بیشتری دارد و در نهایت منجر به افزایش آی کیو بچه ها می شود.

8. ادامه تحصیل

آموزش به هر شکلی که باشد برای رشد هوش انسان بسیار مهم است و منجر به افزایش آی کیو می شود.

در یک بررسی از مطالعات در مورد آی کیو و آموزش، بیش از 600000 شرکت کننده برای معین تأثیر آموزش بر سطوح آی کیو مورد مطالعه قرار گرفتند.

محققان دریافتند که شرکت کنندگان به ازای هر سال تحصیل رسمی، یک تا پنج امتیاز آی کیو افزایش می یابند.

چگونه آی کیوی خود را محاسبه کنیم؟

آی کیو مخفف ضریب هوشی است و تست آی کیو سطح هوش افراد را بر اساس مهارت های شناختی آن ها میزان گیری می کند. این تست در واقع یکی از محبوب ترین تست ها در سرتاسر جهان است، زیرا بسکمک از مردم به دانستن سطح آی کیو خود علاقه دارند.

امتیاز آی کیو را می توان با فرمول آی کیو محاسبه کرد = x100 (سن هوشی/سن واقعی)

دکتر بینه با کمک پزشک تئودور سایمون، نحوه میزان گیری آی کیو را بر اساس کار خود با دولت فرانسه بنا نهادند. آن ها وظیفه داشتند سطوح مختلف هوش را درک کنند، مخصوصاً در بچه های که عملکردی کمتر از سطح میانه دارند و می توان آن ها را واگرای عصبی در نظر گرفت. آن ها پس از آزمون و خطا، تست Binet-Simon را ایجاد کردند.

برای ارزیابی ضریب هوشی یک فرد، محققان ابتدا باید چندین نفر را از یک گروه سنی آزمایش کنند تا سطح هوشی میانه را برای هر گروه بیابند. محققان داده هایی را از هر گروه سنی جمع آوری می کنند و در پی کارهایی هستند که حداقل 70 درصد از شرکت کنندگان در سن خود می توانند انجام دهند. این آزمایش به محققان مبنایی برای آنچه که سن ذهنی می نامند ارائه می دهد. سن ذهنی یک فرد با سطح هوش او در مقایسه با سایر افراد در همان گروه سنی تعریف می شود. در مرحله بعد، یک محقق به سن تقویمی آن شخص می پردازد، که با یک میزان عددی مربوط به چند سال زندگی نشان داده می شود.

برای محاسبه ضریب هوشی، سن ذهنی یک فرد را در نظر بگیرید، آن را بر سن تقویمی تقسیم کنید، سپس آن عدد را در 100 ضرب کنید. برای مثال، اگر فردی سن عقلی 12 دارد اما 10 سال دارد، 12 را بر 10 تقسیم می کنید. و این عدد را در 100 ضرب کنید، که منجر به ضریب هوشی 120 می شود.

فعالیت هایی که ضریب هوشی شما را افزایش نمی دهند

اگرچه روزانه تعداد زیادی فعالیت وجود دارد که می توانید از آن ها لذت ببرید و ممکن است به افزایش نمره آی کیو شما کمک کند، اما باورهای غلط زیر در میان این پیشنهادات گنجانده نشده اند:

  • مصرف مولتی ویتامین
  • آموزش تست هوش

به طور کلی، این نوع فعالیت ها کمک بسیار کمی به توسعه مهارت های لازم برای بهبود نمره آی کیو شما می کنند و غالباً سبب افزایش آی کیو نمی شوند.

در عوض، باید بر روی فعالیت هایی تمرکز کنید که مهارت های مغز شما را در رابطه با هوش سیال و متبلور آموزش می دهند. هوش سیال با استدلال انتزاعی مرتبط است، در حالی که هوش متبلور با رشد مهارت های فکری مرتبط است.

سؤالات متداول

در اینجا چند پاسخ به برخی از سؤالات رایج در مورد افزایش سطح آی کیو شما آورده شده است:

آیا می شود آی کیو را افزایش داد؟

در حالی که بیشتر محققان موافق هستند که پنجره حیاتی برای یادگیری اطلاعات نو در جوانی اتفاق میفتد، مطالعات کمی به طور کامل بررسی کرده اند که آیا محدودیت سختی برای زمانی که ضریب هوشی شما بالا می رود یا خیر، وجود دارد یا نه.

یک متابررسی اخیر از 42 مجموعه داده شامل بیش از 600000 شرکت کننده تا سن 63 سال نشان داد که توانایی های شناختی تقریباً 1 تا 5 نقطه آی کیو برای هر سال تحصیل اضافی بهبود می یابد.

در حالی که ممکن است تصور شود که این یافته ها نشان دهنده افزایش نمره آی کیو بعد از 18 سالگی به دلیل تحصیلات عالی است، تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا بفهمیم سن چگونه بر نمره آی کیو تأثیر می گذارد.

درمان کم هوشی

میزانی که می توانید ضریب هوشی خود را افزایش دهید به عوامل شخصی و محیطی بستگی دارد.

محققان در یک مطالعه اخیر یک مطالعه محبوب در سال 1980 را دوباره بازسازی کردند و استدلال می کنند که گروه آزمایشی 1980 نسبت به گروه کنترل 15 امتیاز هوشی بهبود یافته است.

با این حال، داده های نوتر مورد نیاز است تا به طور کامل بفهمیم که چقدر می توان نمره آی کیو خود را بهبود بخشد.

بالا بردن آی کیوی کودک

فراتر از حفظ یک رژیم غذایی سالم قبل از تولد، تحقیقات نشان می دهد که شیر دادن انحصاری به کودک شما ممکن است با نمرات آی کیو بالاتر در دختران جوان همراه باشد. با این حال، انجام این کار همیشه آسان نیست. برخی از افراد به دلایل مالی، اجتماعی یا پزشکی قادر به شیر دادن به نوزادان خود نیستند.

صحبت کردن با کودک ممکن است به بهبود توانایی های کلامی و مهارت های شناختی او در نوجوانی کمک کند. با این حال، مهم است که در نظر داشته باشید که هوش کودک می تواند تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی مختلفی مانند موارد زیر قرار بگیرد:

  • بهره هوشی والدین
  • ژن ها
  • زندگی خانوادگی
  • سبک فرزند پروری
  • تغذیه
  • تحصیلات

وزن هنگام تولد نیز ممکن است در هوش کودک نقش داشته باشد.

علاوه براین، هوش قابل میزان گیری مانند آی کیو به خودی خود ارزش یک فرد یا موفقیت او در زندگی را معین نمی کند. بسکمک از عوامل محیطی دیگر می توانند نقش داشته باشند. بنابراین، بهترین راه برای ایجاد یک زندگی سالم برای نوزاد، تأمین امنیت و محبت برای اوست که به نوبه خود بهترین فرصت ها را در آینده به کودک خواهد داد.

نکته پایانی

اگرچه اطلاعات علمی در مورد اینکه آیا می توانید ضریب هوشی خود را افزایش دهید یا خیر، محدود است، به نظر می رسد تحقیقات نشان می دهد که می توان هوش خود را از طریق برخی فعالیت های آموزشی افزایش داد.

آموزش حافظه، کنترل اجرایی و استدلال بصری فضایی می تواند به افزایش سطح هوش شما کمک کند.

بهترین راه برای آموزش این نواحی از مغز، شرکت در فعالیت ها و بازی های متفکرانه، یادگیری مهارت های نو و فعال نگه داشتن مغز است.

منبع: Healthline, Study

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 راه چاره علمی برای افزایش آی کیو و ضریب هوشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 راه چاره علمی برای افزایش آی کیو و ضریب هوشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید