9روش مؤثر جهت تازه نگاه داشتن موز برای مدت بیشتر

به گزارش وبلاگ وردپرسکارا، موز، یکی از میوه های شکم پرکنی است که به راحتی موجود بوده و می تواند شما را سالم و پرانرژی سازد. با یاری چند نکته ساده می توانید از قهوه ای یا به اصطلاح سیاه شدن رنگ موز جلوگیری نموده و آن را برای

9روش مؤثر جهت تازه نگاه داشتن موز برای مدت بیشتر

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

موز، یکی از میوه های شکم پرکنی است که به راحتی موجود بوده و می تواند شما را سالم و پرانرژی سازد. با یاری چند نکته ساده می توانید از قهوه ای یا به اصطلاح سیاه شدن رنگ موز جلوگیری نموده و آن را برای مدت زمان بیشتری به صورت تازه مصرف کنید.

مصرف موز به طور مرتب، این محبوب ترین و مقرون به صرفه ترین میوه در دنیا، می تواند به بهبود سلامت فرد به طرق مختلف یاری کند. همیشه از موز به عنوان یک میوه گوشتالو و بدون هسته سالم یاد می شود. با این حال، حمل و نقل و حفظ تازگی آن کار بسیار سختی است. این میوه بسیار آسیب پذیر می باشد. علاوه بر آن، به سرعت می رسد. پوست زرد روشن آن به علت لک های قهوه ای زیادی که تقریباً پوست آن را می پوشانند، به رنگ قهوه ای درمی آید. این میوه با رسیده شدن نرم تر می شود.

موز را می توان به عنوان میان وعده صبحگاهی و یا به هنگام بعدازظهر میل کرد. می توانید آب نبات و سایر مواد غذایی ناسالم را با این میوه جایگزین سازید. نوزادان، بیماران و یا افراد مسن خانواده را می توان به طور یکسان با این میوه تغذیه کرد. موز پوست کنده شده و یا برشهایی از موز به علت فرایند ساده اکسایش در عرض چند دقیقه به رنگ قهوه ای درمی آیند.

می توانید از قهوه ای شدن آن با یاری نکاتی که در ادامه آورده شده است جلوگیری کنید. گرچه موزهای بسیار رسیده، قابل خوردن می باشند، اما حفظ تازگی آنها برای مدت زمان بیشتر بهتر خواهد بود. بعلاوه به چگونگی حمل و قرار دادن موز درون کیسه یا سبد خریدتان به همراه سایر خریدهای خود، بدون آنکه خراب شود، نگاهی خواهیم انداخت.

چگونه موز را برای مدت زمان طولانی تر تازه نگاه داریم

موز سبز بخرید

به جای خرید موز کاملاً رسیده، یعنی موز زرد، موز مایل به سبز بخرید که کمی رسیده باشد. می توانید این موزها را در دمای اتاق نگهداری کنید. این موزها طی چند روز به آرامی رسیده می شوند. هنگامی که موز رسیده خریداری می کنید، ضروری است که آنها را در عرض 2 تا 3 روز مصرف کنید. موزهای سفت سبز بدون هیچگونه لک و یا خراشیدگی بر روی پوست را انتخاب کنید، به این علت که بیشترین عمر نگهداری را بدون احتیاج به فریز کردن خواهند داشت.

موز را به طور صحیح نگهداری کنید

به محض رسیدن به خانه، موزها را از کیسه پلاستیک خارج سازید. موز قرار داده شده در کیسه (کیسه سبز، کیسه پاکتی یا کاغذی) سریعتر رسیده خواهد شد. قرار دادن موز در دمای اتاق عمل رسیدن آن را آهسته تر و یکنواخت تر خواهد ساخت. مراقب باشید که در معرض گرمای مستقیم و یا نور خورشید قرار نگیرند. آنها را از اجاق گاز، بخاری و پنجره دور نگاه دارید. موزها را در مکانی سرد، تاریک و با تهویه مناسب قرار دهید. موز را به شکل دسته ای نگهداری نکنید. موزهایی که بر روی پیشخوان آشپزخانه قرار داده شده باشند به احتمال زیاد لک می آورند.

قرار دادن موز در سبد

موز را در سبد نگهداری کنید. بدینوسیله این میوه خوشمزه را از خراب شدن و لک آوردن حفظ می کنید. سبدهای میوه اغلب دارای قلابهایی برای آویزان کردن موز هستند. آویزان کردن موز از قلاب برترین راه نگهداری آن است.

قرار دادن موزهای رسیده در یخچال

چنانچه قصد ندارید بلافاصله موزهای رسیده را مصرف کنید، آنها را در یک کیسه پلاستیک قرار داده در آن را محکم بسته و در یخچال نگهداری کنید. پوست آنها ممکن است تیره شود، اما گوشت شان تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت. چند ساعت پیش از زمان صرف میان وعده، آنها را از یخچال درآورده و اجازه دهید دمای شان به دمای اتاق رسد و آنگاه نوش جان کنید. می توانید موزهای رسیده را درون یخچال خود به مدت حداقل یک هفته نگهداری کنید.

پوست کندن موز یخ زده سخت خواهد بود. بنابراین آنها را پوست کنده و درون کیسه زیپ دار و یا ظرف پلاستیکی گذاشته و سپس فریز نمایید. می توانید این موزها را جهت تهیه اسموتی (نوعی نوشیدنی) و یا در آشپزی مورد استفاده قرار دهید. پاشیدن کمی آبلیمو بر روی آنها، از موزهای یخ زدایی شده در برابر قهوه ای شدن محافظت می کند. هرگز موزهای سبز را در یخچال نگهداری نکنید. این نوع موز به طور صحیح رسیده نخواهد شد و حتی اگر پس از آن از یخچال خارج شان کنید، قادر نخواهند بود پس از رسیدن به دمای اتاق فرایند رسیده شدن را از سرگیرند.

آنها را از دیگر میوه ها دور نگاه دارید

موزها را از سایر میوه های رسیده دور نگاه دارید. این کار به تأخیر در فرایند رسیده شدن یاری می کند. میوه های رسیده فراوری اتیلین نموده و میوه های نارس به هنگام قرار گرفتن در معرض اتیلن سریعتر می رسند.

ساقه های آن را بپوشانید

بستن ساقه (تاج) موز در کیسه پلاستیک از خارج شدن اتیلن از ساقه ها جلوگیری می کند. بعلاوه از تبخیر رطوبت و جذب اتیلن رها شده به وسیله میوه های مجاور تا حدی جلوگیری می کند. می توانید به دور پلاستیک نوار بپیچید. در صورت تمایل، می توانید با فویل آلومینیومی ساقه را بپیچید. هرزمان که یک موز را از دسته جدا می کنید، مجبور خواهید بود آن را مجدداً با دقت بپیچید. این کار به تازه نگاه داشتن آنها برای مدت زمان طولانی تر یاری خواهد نمود.

تفرقه بینداز و حکومت کن

فاصله ای میان موز در میان دسته ای از آنها وجود دارد. بنابراین نمی توانید آنها را محکم ببندید. اگر بخواهید تا آنجا که امکان دارد موزهایتان دوام آورند، آنها را با دقت از دسته (همراه با ساقه) جدا کنید. بستن ساقه یک عدد موز در مقایسه با یک دسته از آن راحتتر است. موزهای مجزا را درون یک سینی و یا دستمال کاغذی قرار داده و بین هر دو موز کمی فاصله بگذارید. بنابراین فرایندی که موجب ایجاد لکهای قهوه ای بر روی پوست می شود، می تواند کمی آهسته شود.

و بدون باز کردن قسمت پیچیده شده ساقه، می توانید موز را از انتهای دیگر آن باز نموده و از ساقه پیچیده شده به عنوان دسته جهت نگهداشتن آن در دست بهره ببرید.

استفاده از یک محفظه یا جا موزی

به همراه داشتن یک عدد موز در ظرف غذای خود شما را برای مدت زمان طولانی تری سیر نگاه می دارد. این ظروف پلاستیکی محکم دارای منفذ کوچکی جهت تهویه می باشند. محفظه مخصوص موز (ظرف پلاستیکی سبک وزن) به محافظت از این میوه خوشمزه و بعلاوه سایر اقلام باارزش (کاغذهای مهم، کتاب، لباس و غیره) درون کیف، ساک و یا چمدانتان یاری می کند. بعلاوه از خراب و قهوه ای شدن میوه نیز جلوگیری می کند.

استفاده از لیمو ترش

می توان با پاشیدن میزان کمی آب گریپ فروت، آناناس، پرتقال، سرکه و یا آب لیمو (هرگونه آب میوه اسیدی) بر روی برشهای موز از قهوه ای شدن آنها جلوگیری کرد. حتی می توانید برشهای موز را در آب لیمو به مدت 2 تا 3 دقیقه فرو کنید. اگر می خواهید آنها را به طور کامل مصرف کنید، می توانید پس از پوست کندن میزانی آب لیمو بر روی آنها بپاشید.

چنانچه بخواهید، می توانید این آب میوه را با یاری یک برس بر روی موز بمالید. و یا یک چهارم فنجان آب لیمو را برداشته به درون فنجان آب اضافه نموده و به خوبی بهم بزنید. موزهای پوست کنده شده را در آب و لیموی تهیه شده به مدت 3 دقیقه فرو نموده و آنها را کناری بگذارید.

قرار دادن برشهای موز در یخچال

می توانید تکه های موز را در یک ظرف یا کاسه قرار داده و آنها را در یخچال بگذارید. می توانید پیش از فریز کردن، آنها را له کنید. بهتر است که تکه ها را با در نظر گرفتن دستور تهیه نان موزی، اسموتی و یا کلوچه ای که قصد درست کردن شان را دارید، به مقادیر کوچک تقسیم کنید. هر قسمت را در یک کیسه فریزر زیپ دار (و یا ظروف پلاستیکی) به طور مجزا قرار داده و آنها را در فریزر قرار دهید.

برای نگهداشتن موزهای بسیار رسیده خیلی دیر شده است، می توانید از آنها جهت تهیه انواع نان موزی، پای یا کیک، مافین، کلوچه جو موزی، دونات، پیراشکی، چیزکیک، پنکیک، پودینگ و غیره بهره ببرید.

منبع: راسخون

به "9روش مؤثر جهت تازه نگاه داشتن موز برای مدت بیشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9روش مؤثر جهت تازه نگاه داشتن موز برای مدت بیشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید